پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۲۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳
امیرحسین بانکی‌پور نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه دهه شصتی‌ها در اواخر سنین باروری خود هستند، گفت اگر تا ۷ - ۸ سال آینده این فرصت غنیمت شمرده نشده و مسأله اصلاح نشود، دهه هفتادی‌ها جایگزین می‌شوند که جمعیت آن‌ها نصف دهه شصتی‌هاست و طبیعتا ظرفیت باروری نصف می‌شود.

شعار سال: امیرحسین بانکی‌پور نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت موضوع فرزندآوری و اصلاح ساختار جمعیتی کشور، اظهار داشت: دیروز برای چهل و نهمین بار بود که رهبر معظم انقلاب بر اهمیت این موضوع تاکید کردند و البته این یک هشدار جدی است و واقعا از آن دست مواردی است که اگر از فرصت باقیمانده برای جبرانش استفاده نکنیم، وارد مرحله هولناک پیری جمعیت می‌شویم. بیشترین زاد و ولدها در کشور ما مربوط به دهه ۶۰ بوده و در حال حاضر نیز بچه‌های دهه شصتی اواخر سنین باروری خود را می‌گذرانند و اگر تا ۷ - ۸ سال آینده این فرصت غنیمت شمرده نشده و مسأله اصلاح نشود، دهه هفتادی‌ها جایگزین می‌شوند که جمعیت آنها نصف دهه شصتی‌هاست و طبیعتا ظرفیت باروری نصف می‌شود.
 
رئیس کمیسیون مشترک رسیدگی به قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، با تاکید بر اینکه باید یک عزم جدی در عموم مردم و مسئولان برای اجرای این قانون اجرا شود، گفت: اجرای به موقع این قانون که در ۷۳ ماده و با در نظر گرفتن همه نکات تصویب و ابلاغ شده، تا حد زیادی می‌تواند جبران مافات کند؛ چراکه سعی کرده‌ایم در این قانون به همه جوانب مسأله بپردازیم، فقط لازم است عزم کافی در مسئولان ارشد دولت و در بدنه آن وجود داشته باشد.
 
* اولویت اجرای قانون «جوانی جمعیت»
 
بانکی‌پور با تأکید بر اینکه شخص رئیس جمهور و معاون اول وی عزم اجرای این قانون را در ماه‌های اخیر نشان داده‌اند، گفت: اما بدنه دولت هنوز همراهی جدی نداشته است و البته ما درک می‌کنیم که قانون اخیرا ابلاغ شده و لازم است آیین‌نامه اجرایی آن نوشته و ابلاغ شود، ولی اگر وزرای محترم و دیگر مسئولان بدانند که مسأله چقدر حیاتی است، این کار را در اولویت قرار می‌دهند و روح و پیام این قانون را دنبال می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند نقش جدی و موثری در پیگیری اجرای قانون جوانی جمعیت ایفا کنند، گفت: متأسفانه آنقدر که در رسانه‌های بیگانه برای زدن این قانون جدیت وجود دارد، در رسانه‌های انقلابی جدیت کافی برای تبیین مسأله و روشن کردن آن برای مردم مشاهده نمی‌شود و البته این تبیین باید مستمرا انجام شود، نه صرفا پس از هر بار بیانات رهبر انقلاب.
 

 تعلل در حمایت بیمه ای از زوج‌های نابارور
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه، با اشاره به نمونه‌هایی از کم‌کاری مسئولان در اجرا کردن این قانون گفت: به عنوان مثال، در قانون مقرر شده است که خودروسازان باید از زمان ابلاغ این قانون، یک خودروی ایرانی به قیمت کارخانه به انتخاب و به نام مادر پس از تولد فرزند دوم به بعد بدون قرعه‌کشی و نوبت تحویل دهند، اما این بخش از قانون با وجود آنکه نه بار مالی دارد و نه تشریفات خاصی می‌طلبد، هنوز اجرا نشده و با آنکه وزارت صنعت دائما می‌گوید مشکلی برای اجرای آن نداریم، اما دائما دست به دست می‌شود.
 
بانکی‌پور ادامه داد: همچنین در خصوص حمایت از زوج‌های نابارور، این قانون مقرر کرده است که این گروه از زوج‌ها باید تحت پوشش بیمه درمان ناباروری قرار بگیرند، اما با وجود آنکه دولت این را ابلاغ کرده و وزیر بهداشت و سازمان تامین اجتماعی هم آن را ابلاغ کرده‌اند، اما در زیر مجموعه‌ها و برخی بیمارستان‌ها اجرا نمی‌شود و جدیت و نظارت کافی بر اجرای این حکم وجود ندارد.
 
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در بودجه سال جاری حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای درمان زوج‌های نابارور پیش‌بینی شده و رسانه‌ها باید پای کار بیایند و مطالبه کنند که چرا این حکم قانون اجرا نمی‌شود؟ چراکه از ۳ میلیون زوج نابارور در کشورمان، کمتر از ۵۰۰ هزار زوج توان پرداخت هزینه‌های درمانی را دارند و بقیه باید از پوشش بیمه‌ای برخوردار باشند.
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این قانون به دنبال کمک به جامعه برای فرزندآوری آسوده‌تر است، اظهار داشت: البته باید از دستگاه‌هایی مانند سازمان امور اداری و استخدامی که برای اجرای این قانون در زمینه استخدام افراد متأهل و دارای فرزند پیشقدم شده، تشکر کنیم و در عین حال، باید از سایر بخش‌های دولت که همراهی کافی ندارند، با جدیت بازخواست شود که احکام قانون را اجرا کنند.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  خبرآنلاین، تاریخ انتشار:30 بهمن1400، کدخبر: 1604356، www.khabaronline.ir .

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
0
0
با چند تا وعده و وعید که مردم به فکر بچه دار شدن نمیفتن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین