پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۲۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
همواره جزیره کیش یکی از انتخابات اصلی گردشگری و تفریحی برای هموطنان بوده است،، اما متاسفانه چندسالی است که برخی از معضلات و مشکلات موجود در آن گردشگران و کیشوندان را نگران نموده است، مشکلاتی که اگر به موقع رفع نگردد آینده گردشگری در این منطقه را به خطر خواهد انداخت.
شعار سال: قطعا به‌روز بودن جزیره کیش و تردد ماشین‌های مدل‌بالای خارجی سال، زمانی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در جزیره زیبای کیش بوده‌است. جاذبه‌ای که متأسفانه امروزه به دلیل تبعیت از قانون ممنوعیت واردات خودروی خارجی به کشور و به تبع آن جزیره درحال از بین رفتن است.

چند سالی است که واردات خودرو خارجی به دلیل حمایت از تولید داخل به کشور ممنوع بوده است. این طرح در کنار سود و مزایایی که برای خودروسازان داخلی ایجاد کرده است موجب اعتراضات مصرف‌کنندگان شده است. چرا که موجبات انحصار بازار کشور در دست چند خودروساز داخلی را فراهم نموده است.

افزایش نجومی قیمت خودرو‌های داخلی، کاهش کیفیت آن و انحصار بازار در دست چند خودروساز داخلی از جمله مسائلی است که درپی ممنوعیت واردات خودرو به کشور ایجاد شده‌است و هر روز بر این مشکلات افزوده می‌شود. متأسفانه خودروسازان داخلی بی‌توجه به مشتریان و سطح معیشتی افراد جامعه اقدام به افزایش قیمت خودرو‌های خود نموده و در پی آن کیفیت آن‌ها نیز روزبه‌روز کاهش می‌دهند.

ممنوعیت واردات خودروی خارجی در کنار مشکلاتی که برای کل کشور ایجاد کرده‌است موجب ایجاد مشکلاتی اساسی برای مناطق آزاد به‌ویژه منطقه آزاد کیش شده‌است که از آن جمله می‌توان کاهش جذابیت حمل‌ونقل جزیره و استهلاک خودرو‌های موجود گذشته اشاره کرد. به دلیل نوع آب‌وهوایی مرطوب و گرم جزیره و بالا بودن هزینه تعمیر و تعویض قطعات بسیاری از تاکسی‌های خارجی موجود در آن تعمیر و تجهیز نشده و بنابراین از رده خارج می‌شوند؛ بنابراین نیاز است که واردات خودرو در جزیره کیش به‌عنوان یک منطقه آزاد اتفاق بیفتد تا بتوان ضمن حفظ هویت منطقه آزاد بودن کیش، جذابیت حمل‌ونقلی را به آن بازگرداند.

این در حالی است که به گفته‌ی کارشناسان پیش‌بینی می‌شود که به دلیل نوع آب‌وهوای جزیره به‌خصوص در شش ماه ابتدای سال به دلیل گرمای زیاد بسیاری از تاکسی‌های حمل‌ونقل شهری موجود در آن از رده خارج شوند؛ بنابراین نیاز است که دولت فکری اساسی برای ماشین‌های منطقه آزاد کیش نماید و با واردات خودرو معضل کمبود خودرو و تجهیز و به روز رسانی آن حل شود.

شایان ذکر است که قیمت یک ماشین اسپورتیج مدل ۲۰۲۲با احتساب قیمت درهم حال حاضر حدود ۴۵۰ میلیون تومان است. درحالی‌که مدل ۲۰۱۵ این نوع ماشین در جزیره کیش هم‌اکنون چیزی حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد که این اختلاف قیمت به دلیل ممنوعیت واردات خودرو است، بنابراین با آزادسازی واردات خودرو کاهش نرخ خودرو را شاهد خواهیم بود. از طرف دیگر گران بودن خودرو و ممنوعیت واردات آن موجب افزایش استقبال بی‌سابقه کیشوندان از استفاده از موتورسیکلت شده‌است، بنابراین رواج این اتفاق در جزیره به‌عنوان یک مکان گردشگری و منطقه آزاد موجب ایجاد خدشه به چهره جزیره خواهد شد پس نیاز است که فکری اساسی برای از بین رفتن این معضل نماییم.

کیش در دست دلالان ، سیستم حمل و نقل شهری جزیره نیازمند به روز رسانی است

هرج و مرج موتور‌های برقی گردشگران در جزیره کیش
باتوجه به گرانی قیمت خودرو در جزیره، اغلب گردشگران به اجاره موتور‌های برقی موجود درجزیره روی آورده‌اند. این مسئله شاید درنگاه اول جالب و دوستدار محیط زیستی به نظر برسد، اما موجب تردد بیش از حد موتورسواران درجزیره و برهم زدن نظم و انضباط آن شده است؛ بنابراین نیاز است که معاونت منطقه آزاد کیش با همراهی نیروی انتظامی با ورود به این مسئله این مشکل را رفع کنند. باید توجه داشت که نباید با نگاه گذشته به اداره جزیره به عنوان منطقه آزاد و منطقه گردشگری پرداخت و نیاز است که برنامه‌های طرح شده منطبق بر جمعیت و گردشگران رو به رشد آن باشد.

اگر کیش به شهری بدون داشتن چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی معروف است این به دلیل آشنایی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی کیشوندان است و نباید با ایجاد معضلاتی در راهنمایی و رانندگی موجب از بین رفتن این حسن شویم؛ بنابراین نیاز است که سازمان منطقه آزاد، معاونت اجتماعی با همراهی نیروی انتظامی به این مورد ورود نموده و آن را رفع کنند.

کیش در دست دلالان
وجود دلالان در کیش از دیگر معضلات امروزی آن است. دلالان با فعالیت در کیش، در همان ابتدای سفر به جزیره و فرودگاه به مسافران و گردشگران مراجعه نموده و شروع به معرفی و انتخاب هتل، رستوران، مراکز خدمات تفریحی و ... به آن‌ها می‌کنند. این خدمات گاه با قیمت‌های بسیارگرانتر و کم ایمن‌تر به آن‌ها عرضه می‌شود. گران بودن نرخ خدمات گردشگری از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، البته با برنامه‌هایی که سعید محمد و لواسانی درنظر دارند امید است که هرچه سریعتر این مشکلات رفع شوند.

باتوجه به نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و ورود گردشگران به جزیره نیاز است که تدابیر لازم برای این مشکلات و معضلات ایجاد شده اندیشیده شده و آن را رفع کرد. زیرا تلنبار شدن آن‌ها روی هم پیامد‌های خوبی را در دراز مدت برای جزیره به عنوان یک منطقه گردشگری نخواهد داشت.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۹۸۱۹۳، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
0
0
دیگه کیش رو خراب نکنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین