پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۷۳۶۵۷
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱
عضو اتاق بازرگانی ایران براین باور است: در اکثر نقاط دنیا اقتصاد دولتی کار را به گرفتاری می‌رساند، در اقتصاد غیر دولتی به جای اینکه دولت پاسخگو باشد خود دولت مطالبه گر می‌شود.
شعار سال: محمدرضا نجفی منش عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با امتداد، در پاسخ به این پرسش، برخی براین بارو بودند اگر ارز ۴۲۰۰ حذف شود فساد از بین می‌رود حال با توجه به اینکه این ارز حذف نشده فساد همچنان باقی می‌ماند گفت:
یکی از راه‌های فساد بودن ارز ۴۲۰۰ است، یعنی هرکجا اختلاف نرخ باشد شک نکنید که کنار دست آن فساد رشد می‌کند. اگر ما یک ارز تک نرخی داشتیم و همه با همان نرخ معامله می‌کردند هیچ فسادی اتفاق نمی‌افتد و ما متاسف هستیم که مجلس این را قبول نکرد و برگردان کرد که این باعث می‌شود دوباره این اختلاف قیمت رشد کند ضمن اینکه مصرف کننده سوبسید را به کالا بدهند یا به خود آن فرد دهند.

اگر کسی می‌خواهد کالایی بخرد ما به تفاوت آن را نسبت به سوبسید به او بدهند، اما چون این کار را نکردند به طور مسلم منشا رانت و فساد خواهد بود.

بعنوان مثال، شما کاری می‌کنید و بعد بگویید خورشید صبح در نیاید، در حالی که خورشید در می‌آید. شما باید ریشه قضیه را بخشکانید و ریشه قضیه هم اینگونه خشک می‌شود که یک نرخ ارز باشد و آن هم نرخ بازار باشد. ممکن است بگویید طبقاتی هستند که آسیب می‌بینند که می‌توانند به آن‌ها یارانه بیشتری بدهند نه اینکه این قیمت را کم کنند.

او در خصوص اینکه اگر دولت خودش را از اقتصاد بیرون بکشد و به بخش خصوصی واگذار کند فساد از بین می‌رود پاسخ داد: تمام دنیا همین دید وجود دارد و با توجه به این نگاهی که دارند همین کار را کرده اند. شما ببینید در کجای دنیا اقتصاد دولتی موفق بوده و کجای دنیا اقتصاد غیردولتی موفق بوده است. در اکثر نقاط دنیا اقتصاد دولتی کار را به گرفتاری می‌رساند، در اقتصاد غیر دولتی به جای اینکه دولت پاسخگو باشد خود دولت مطالبه گر می‌شود. در حال حاضر در کشور ما هر اتفاقی می‌افتد دولت باید پاسخ دهد در حالی که اگر اقتصاد غیر دولتی باشد، دولت می‌تواند مطالبه گر این مسائل باشد.

باتوجه به کسری بودجه‌ای که داریم خیلی بعید به نظر می‌رسد بخواهیم به چنین رشدی برسیم. با این وضعیت ممکن است شاهد تورم ۴۰ الی ۵۰ درصدی دیگر هم داشته باشیم. کسری بودجه یعنی تورم، یعنی هر وقت شما دیدید که بودجه کم دارد بدانید تورم دارد پشت سر آن راه می‌افتد و الان این بودجه ما هم دچار کسری شده است.

به نظر من، کار دولت باید این باشد که ارز‌های دولتی را کمتر کند تا نرخ‌های واقعی به وجود آید و خودش هم این کار را رها کند تا مقداری اوضاع بهتر شود.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی امتداد
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین