پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۷۴۱۱۲
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
برخی کارشناسان اقتصادی و جامعه‌شناسان بر این باورند که اعمال تحریم‌های بلندمدت اقتصادی اهداف جمعیتی را در پس پرده دنبال می‌کند و بررسی‌ها نشان می‌دهد تشدید تحریم‌های اقتصادی ظالمانه در دهه ۹۰ در کنار توسعه فقر و نابرابری اقتصادی به حوزه جمعیت نیز خسارت وارد آورده است.
شعار سال: بی‌شک اگر وضعیت اقتصاد ایران در دهه ۹۰ خوب بود و جامعه نیز به شکل عادلانه از این وضعیت اقتصادی انتفاع می‌برد، هم اکنون هم جمعیت کشور بیشتر بود و هم اینکه شاهد افزایش بعد خانوار در کشور و همچنین ازدواج جوانان بودیم.

متأسفانه تحریم‌های ظالمانه و همچنین برخی سوءمدیریت‌ها موجب شد در بعد جمعیت نگرانی‌های جدی وجود داشته باشد، به شکلی که تاکنون رهبر معظم انقلاب چندین مرتبه توجه مسئولان را به موضوع پیری جمعیت جلب کرده و خواستار اعمال سیاست‌هایی که به فرزندآوری منتج می‌شود، شده‌اند.

هر چند در دولت‌های یازدهم و دوازدهم توجه چندانی به مسئله رفع فقر و تبعیض و نابرابری در جامعه نشد و به تبع آن قدرت خرید بخش زیادی از جامعه به قدری آسیب دید که شاهد کاهش ازدواج و فرزندآوری خانوار بودیم، اما به نظر می‌رسد دولت سیزدهم با درک اهمیت ایجاد تحول در حوزه فرزندآوری، مشوق‌های اقتصادی را به این منظور در نظر گرفته است که باید دید این سیاست‌ها تا چه حد می‌تواند بر آثار سوء جمعیتی ناشی از اشاعه فقر و نابرابری اقتصادی در جامعه غلبه کند.

خانواده‌های تهرانی دارای ۳فرزند در شهر‌های جدید زمین‌دار می‌شوند
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از اعطای زمین در شهر‌های مجاور یا شهر‌های جدید به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر ساکنان شهر‌های بالای ۵۰۰هزار نفر خبر داد.

محمد محمودزاده (دوشنبه ۹‌اسفند) از آغاز اجرای قانون مجلس در حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با اهدای زمین مسکونی رایگان خبر داد.

وی تصریح کرد: «بر اساس قانون جدید مصوب مجلس زوج‌هایی که از آذر امسال صاحب فرزندان سوم به بعد شوند از مشوق‌های دولتی مانند زمین بهره‌مند می‌گردند، به نحوی که در شهر‌های زیر ۵۰۰هزار نفر جمعیت و بیشتر سه‌دانگ یک زمین به خانم و سه دانگ دیگر به آقا اختصاص داده می‌شود.»

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: «در راستای قانونی که جدیداً در مجلس تصویب و ۱۹ آبان در راستای جوانی جمعیت ابلاغ شد، خانواده‌هایی که از تاریخ ابلاغ این قانون به بعد صاحب فرزند سوم و بیشتر شوند، مشمول مشوق‌هایی از جمله اعطای زمین در شهر‌های زیر ۵۰۰هزار نفر خواهند شد.»

وی ادامه داد: «وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی از دولت صاحب زمین یا واحد مسکونی ساخته شده است و آن را به صورت بالمناصفه در اختیار خانواده دارای فرزند سوم به بعد می‌گذارد و سه دانگ به نام زوجه و سه دانگ به نام زوج خواهد شد.»

محمودزاده یادآور شد: «در شهر‌های بالای ۵۰۰هزار نفر که تعداد کمی از شهر‌های ما هستند، واگذاری زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر در شهر‌های جدید یا شهر‌های مجاور شهر‌های بالای ۵۰۰هزار نفر صورت خواهد گرفت.»

فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو
ایران‌خودرو قصد دارد در راستای ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در تاریخ ۱۹/٠٨/١۴٠٠ مجلس شورای اسلامی، اولین طرح حمایتی خود را برای اختصاص خودرو به مادران دارای دو فرزند و بیشتر که فرزند دوم یا مابعد آنها، پس از تاریخ فوق متولد شده باشند، اجرایی کند. مادران مشمول امکان ثبت‌نام یک دستگاه خودرو از محصولات ایران‌خودرو را خواهند داشت، چنانچه تعداد متقاضیان مشمول این بخشنامه، بیش از ظرفیت شرایط فروش باشد، منتخبان نهایی از طریق قرعه‌کشی مشخص خواهند شد، در غیر این صورت تمامی مادران مشمول که شرایط آن‌ها به تأیید سازمان‌های ذی‌ربط برسد، امکان واریز وجه خودروی انتخابی را خواهند داشت.

هر چند سیاست‌هایی در جهت تقویت جمعیت و جوانی اعمال می‌شود، اما کارشناسان اقتصادی معتقدند باید مجموعه سیاست‌های اقتصادی عملیاتی شود که توسعه فقر و نابرابری اقتصادی مهار شود.
 
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۶۰۸۳۱۳، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین