پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۳۷۹
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴
شاید بیش‌ترین انتقادات از دولت متوجه وزیر کار باشد، وزیر جوانی که به اذعان برخی برای دور کردن انتقادات از عملکرد و تصمیماتش اقدام به اخراج ناگهانی تعداد زیادی از کارمندان این وزارتخانه کرد و از ارسال ۱۲۰ پرونده فساد مدیران دولت قبل به مراجع قضائی خبر داد، اما این اقدامات نتوانست مانع انتقاد به عملکردش شود.

شعار سال: نمایندگان مجلس از استیضاح او خودداری کردند اما آنطور که مشخص است دل پری از اقدامات او دارند. به عنوان نمونه در بهمن ماه بود که علیرضا پاک‌فطرت رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با انتقاد از اظهارنظرهای غیر تخصصی برای حل مشکلات به سخنان حجت‌ عبدالملکی وزیر کار که گفته بود «با یک میلیون تومان می‌توان شغل ایجاد کرد» اشاره کرد و گفت: «با یک میلیون تومان، شغل خیابان‌گردی هم نمی‌توان ایجاد کرد. اگر جوانی کمتر از یک ماه، جیب‌هایش را پر تخمه کند و در خیابان‌ها پیاده‌روی و بگردد و هفته‌ای دو بار هم به سینما برود شاید هزینه‌اش یک میلیون بشود.
 
اینکه با یک میلیون تومان بتوان شغلی ایجاد کرد که تولید در آن باشد، محال است. این یعنی وزیری داریم که شوخی تاریخ با ماست. متاسفانه باید بگویم که شاید با یک میلیون تومان بشود چند گونی خرید و زباله جمع کرد و با کول کردن و تحویل آن، بتوان درآمد جزئی کسب کرد.» در اسفند ماه هم سیدکریم حسینی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در واکنش به سخنان وزیر کار می‌گوید: «بهتر است به جای اظهارنظرهایی که می‌تواند به اعتماد مردم آسیب برساند و اذهان عمومی را به هم بریزد، در اقدام و عمل شرایط مردم را بهبود ببخشیم و شرایط شغلی را برای آن‌ها ایجاد کنیم.» اکثریت قاطع نمایندگان مجلس یازدهم امیدوار بودند با روی کار آمدن دولت سیزدهم، فضای اقتصادی کشور به نفع مردم تغییر پیدا کند و این افراد بر این باور بودند که حسن روحانی و تیم او، کشور را به لبه پرتگاه برده است.
 
حال که حدود هفت ماه از دولت سیدابراهیم رئیسی می‌گذرد، اقتصاد کشور و معیشت مردم نه تنها بهتر از گذشته نشده که وخیم‌تر هم شده است. یکی از وزرایی که در همین مدت کوتاه، حاشیه و حرف و حدیث و انتقادها درباره‌اش زیاد بوده، حجت ا... عبدالملکی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی است. به نظر هرچه از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، جایگاه این وزیر در مجلس در حال تزلزل است و منتقدانش هم روز به روز مطالبه‌گرتر شده‌اند.

قولی که محقق نشد
 
حسن لطفی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در اوایل بهمن‌ماه گفته بود که اگر وعده‌های وزیر کار تا عید محقق نشود، او استیضاح خواهد شد. حال که در روز‌های پایانی اسفندماه هستیم دوباره به سراغ این نماینده منتقد عبدالملکی رفتیم تا ببینیم آیا وعده‌های آقای وزیر محقق شده است یا نه؟
 
لطفی می‌گوید: وزیر کار قبل از رای اعتماد در کمیسیون اجتماعی به اعضای کمیسیون قول داد که در عرض سه ماه به ما آمار مبتنی بر واقعیت در حوزه کار و اشتغال را ارائه خواهد داد. یکی از مشکلات در حوزه اشتغال و آمار بالای بیکاری، داشتن همین آمار دقیق است که متاسفانه در اختیار نداریم. ما آمار دقیق، جامع و کاملِ مبتنی بر واقعیت از افراد بیکار در سطح جامعه و خانواده‌ها چه در روستا‌ها و چه در شهر‌ها نداریم. یا حتی آمار کسانی که شغلی دارند و اینکه چه مقدار درآمد دارند هم در دسترس نیست.
 
نماینده رزن تصریح کرد: تا الان وزیر کار اصلاً زیرساخت‌ها را فراهم نکرده است و متاسفانه تا امروز آماری که به نمایندگان داده، همان آمار وزرای قبلی است. ما تا آمار دقیق نداشته باشیم نمی‌توانیم برای کشور برنامه‌ریزی صحیحی کنیم. الان در بعضی مشاغل، نیروی کار نیاز هست، ولی نیرو نیست. حتی باید آمار دقیق از افرادی داشته باشیم که در جامعه غیرفعال هستند، یعنی کسانی که می‌توانند کار کنند و به هر دلیل و بهانه‌ای کار نمی‌کنند. لطفی یادآور شد: وقتی یک وزیر، شناخت کافی از آمار و حوزه کاری‌اش نداشته باشد و نداند که چرا بعضی افراد حاضر به کار کردن نیستند و انگیزه ندارند و اینکه اصلاً پتانسیل‌های ما در جامعه چیست، نمی‌تواند کار‌ها را پیش ببرد.
 
مثلاً الآن که استخدام دولت پر شده باید اعلام کنیم که چه جا‌هایی پتانسیل‌های دیگری داریم که می‌توانند اشتغال‌زا باشند. افراد واجد کار براساس سلایق و علایق باید شناسایی و در سامانه‌ها ثبت شوند و ظرفیت هر حرفه کامل اعلام شود تا این افراد بتوانند شغل خود را انتخاب کنند.

تلفن جواب نمی‌دهد
 
عضو مجمع نمایندگان استان همدان در ادامه بیان کرد: بعد از اینکه دیدم وزارت کار، همه اطلاعاتی که به ما داده، تکراری است، دیگر وزیر را ندیدم و حتی ایشان تلفن من را هم جواب نمی‌دهد تا به او بگویم این اطلاعات همان اطلاعات وزرای قبلی است. لطفی تصریح کرد: یکی دیگر از تعهدات وزیر کار در کمیسیون اجتماعی این بود که به ما بگوید هر شهرستان به تفکیک در حوزه اجتماعی چقدر درآمد و چقدر هزینه دارند؟ مثلاً شرایط صندوق بازنشستگی هر شهرستان به تفکیک به چه صورت است؟ یا مثلاً در تهران چند نفر بیمه‌شده تامین اجتماعی داریم و این سازمان چقدر درآمد و چقدر در ماه هزینه دارد؟ یا مثلاً شستا در کدام شهرستان‌ها و چه مقدار سرمایه‌گذاری کرده است؟ وزیر به این دو تعهدی که هم در کمیسیون و هم در صحن به ما داده بود تا به امروز عمل نکرده است. اگر تا عید اطلاعات و آماری به ما تحویل ندهند، من خودم جزو کسانی هستم که پس از تعطیلات نوروز، استیضاح وزیر کار را پیگیری خواهم کرد.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری پرسون ، تاریخ انتشار:  14  اسفند 1400، کدخبر: ،www.purson.ir،387156

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین