پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۷۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
یکی از زشت‌ترین رفتار دولت‌های افغانستان در برابر ایران، گروکشی حق آبه قانونی (سهم شهروندان سیستانی و بلوچستانی و سهم محیط زیست ایران) ایران است. هیمن جناب کرزی از پیش قراول‌های این حق کشی بوده است. دولت ایران نیز متاسفانه بنا بر دلایلی چند (از جمله بحث تنش منطقه‌ای)، از اقدام حقوقی علیه افغانستان طفره می‌رود. کم توجهی‌هایی که کمچر به گستاخی رئیس حمهور فراری، چون اشرف غنی و سخنرانی در خصوص معامله آب در برابر نفت شده بود. سوال ما از دستگاه دیپلماسی و حوزه امنیتی کشور این است که این نابسامانی تا به کی باید ادامه داشته باشد؟ آیا صرف تعریف و تمجید کم خاصیت افرادی، چون کرزی معذول، می‌تواند برای شهروندان سیستان و بلوچستان، آب و نان شود؟
شعار سال: «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان با اشاره به روابط این کشور با ایران گفت: ایران در زمان ریاست جمهوری من دوست عزیز و صمیمی مردم افغانستان بود و از هیچ کمکی به مردم این کشور دریغ نکرد و در هر وضعیتی همکار و همگام افغانستان بود.

وی درباره کمک‌‎های ایران به مردم افغانستان افزود: در دو دهه اخیر که آمریکا و ناتو در افغانستان حضور داشت و از سویی ایران با آمریکا و ناتو اختلاف دارد، اما با وجود این اختلافات عمیق، جمهوری اسلامی ایران بهترین همکاری را با افغانستان داشت.

کرزی درباره حق‌آبه ایران نیز گفت: من در زمان ریاست جمهوری خود همواره به کابینه گفته بودم که ایران همسایه بزرگ ما است و درصورتی که ما آب بیشتری داشته باشیم و کشور همسایه ما دچار کم آبی و به آب نیاز داشته باشد بدون توجه به هرگونه تفاهم نامه منعقد شده، باید به رسم همسایه‌داری، آب بیشتری به ایران بدهیم.

وی تصریح کرد: بدون توجه به دیدگاه حکومت‌های افغانستان و ایران و ماورای توافقات رسمی، همسایگی دو ملت ایران و افغانستان نیز ایجاب می‌کند که باید به ایران آب بدهیم.

رئیس جمهور سابق افغانستان با بیان اینکه ما خواستار همکاری دو کشور در حوزه آب هستیم، گفت: من به حاکمان فعلی افغانستان نیز توصیه می‌کنم که از دادن آب به ایران دریغ نکند.

کرزی درباره حمله آمریکا به افغانستان با شعار مبارزه با تروریسم نیز گفت: شعار آمریکا برای مبارزه با تروریسم باعث دردسرعظیم برای مردم افغانستان شد، این شعار نتیجه معکوس داد، خانه‌های مردم افغانستان بمباران و ویران شد و مردم این کشور در این حملات کشته شدند.

وی درباره وضعیت کنونی افغانستان افزود: از آنجا که صلح به افغانستان آمده و جنگ پایان یافته است و اکنون شاهد جنگ جبهه‌ای و برادرکشی نیستیم، وضعیت رضایت بخش است، اما هنوز به صلح و ثبات دلخواه ما که در اتحاد ملی نهفته است، نرسیده‌ایم و زمانی به صلح با ثبات و پایدار می‌رسیم که هر افغان در تصمیم گیری‌های کشورش شریک باشد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۶۷۹۰۰۹، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
0
0
هیچ کاری قرار نیست انجام بشه برای حق آبه خودمون!؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین