پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۷۴۷۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۳
روز دوشنبه گذشته برای مشتریان موسسه اعتباری توسعه پیامکی تحت عنوان انحلال موسسه اعتباری توسعه، با این متن ارسال شد: «مشتری گرامی نظر به تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر انحلال موسسه، لطفا جهت بستن سپرده خود حداکثر تا تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰به شعبه مراجعه فرمایید.» گرچه سال‌ها است که فعالیت موسسه اعتباری توسعه محدود شده بود، اما خبر انحلال به یکباره و بدون جزئیات باعث نگرانی‌های متعدد شد.

شعار سال:روز دوشنبه گذشته برای مشتریان موسسه اعتباری توسعه پیامکی تحت عنوان انحلال موسسه اعتباری توسعه، با این متن ارسال شد:«مشتری گرامی‌ نظر به تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر انحلال موسسه، لطفا جهت بستن سپرده خود حداکثر تا تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰به شعبه مراجعه فرمایید.» گرچه سال‌ها است که فعالیت موسسه اعتباری توسعه محدود شده بود، اما خبر انحلال به یکباره و بدون جزئیات باعث نگرانی‌های متعدد شد.پس از اعلام این خبر، برخی رسانه‌ها با انتشار نامه‌هایی اعلام کردند انحلال موسسه اعتباری توسعه در سال ۹۴ به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است.
 
اما شنبه ۱۴ اسفند ماه، هیات سرپرستی موسسه اعتباری توسعه  به همه واحدها اعلام کرد طبق مصوبه ۱۲بهمن ماه گذشته کمیته تخصصی اصلاح نظام بانکی در بانک مرکزی مقرر شده دو شیوه بازخرید شامل تسویه کامل براساس سه ماه بازخریدی و جذب در شبکه بانکی و تسویه براساس یک ماه بازخریدی اعمال شود. براساس این دستورالعمل نیروی انسانی غیر‌بازنشسته شاغل در این موسسه در ازای پرداخت سه ماه حقوق و مزایای مستمر تسویه حساب و قطع همکاری شود.
 
همچنین در خصوص افرادی که داوطلب استفاده از مزایای طرح بازخریدی مزبور نباشند، بانک مرکزی از طریق توصیه و جلب مشارکت بانک‌ها و موسسات اعتباری غیردولتی یا شرکت‌های تابعه و وابسته بانک‌ها حتی‌المقدور شرایط جذب را فراهم می‌کند. با این افراد به ازای پرداخت یک ماه حقوق و مزایای مستمر تسویه و قطع همکاری می‌شود.
 
شاغلان موسسه اعتباری توسعه تا ۱۹اسفند فرصت دارند یکی از دو بند فوق را انتخاب کنند.
 
در خصوص تعیین تکلیف مشتریان موسسه نیز در نامه‌ای به شعب اعلام شده که در تاریخ ۱۴ اسفند با نصب بنر در محل شعب انتقالی به مشتریان اطلاع داده شود که شعبه مذکور منتقل می‌شود.
 
همچنین از این تاریخ کارکنان با تک‌تک مشتریان  و سپرده‌گذاران تماس بگیرند و چگونگی روند را به آنها اعلام کنند. در صورت تمایل مشتریان نسبت به ادامه همکاری، کتبا این مورد به شعبه اعلام شود.
 
موسسه اعتباری توسعه اولین موسسه خصوصی بانکی کشور در حال حاضر دارای ۲۰شعبه بانکی است.
 
مطهری‌مطلق، رئیس هیات سرپرستی موسسه اعتباری توسعه است. رئیس‌کل سابق بانک مرکزی در اردیبهشت ۱۳۹۸ و پس از تغییرات پی در پی مدیران در این موسسه، یعقوب مطهری‌مطلق را به‌عنوان سرپرست موسسه اعتباری توسعه انتخاب کرد.
 
این موسسه در ابتدای کار با نام موسسه اعتباری توسعه صنعت ساختمان فعالیت می‌کرد که در سال ۱۳۸۱ به موسسه اعتباری توسعه تبدیل شد. حال پرونده انحلال موسسه اعتباری توسعه که در سال ۱۳۹۴ تصویب شده به خط پایانی خود رسیده و تا پایان زمستان ۱۴۰۰ منحل می‌شود. پیش‌تر این موسسه با کاهش نرخ سود سپرده‌ها‌، بسیاری از سپرده‌های خود را از دست داده بود و به  کوچ اجباری رسیده بود. حال میانگین سپرده‌ها کمتر از ۵۰ میلیون تومان و کارکنانش ۳۱۲ نفر هستند که تا پایان هفته باید یکی از دو گزینه را انتخاب کنند.
 
توسعه، کاسپین و نور در میان موسسات اعتباری از طرح‌های انحلال، ادغام یا تبدیل به بانک هنوز باقی مانده‌اند. موسسه اعتباری ملل به زودی به بانک تبدیل می‌شود و این آغاز گام بانک مرکزی برای  تعیین تکلیف موسسات اعتباری  است. سایر موسسات که مانند کاسپین و نور از تجمیع چند موسسه تشکیل شدند و موسسه اعتباری توسعه نیز قرار است تعیین تکلیف شوند. موسسه اعتباری توسعه و کاسپین به زودی منحل می‌شود، اما موسسه اعتباری نور به لحاظ شرایط متفاوتش در بانک ملی ادغام می‌شود.
 
این اخبار یک منبع آگاه از روند تعیین تکلیف موسسات است. موسسه اعتباری توسعه و کاسپین دارای یک هزار و ۲۶۰ نفر پرسنل هستند که قرار است در ۲۲ بانک  تقسیم شوند. تا به حال تعدادی از سهمیه بانک‌ها اعلام شده‌اند که در بانک یا شرکت‌های تابعه‌ جذب شوند.

موسسه اعتباری کاسپین
 
در سایت موسسه اعتباری کاسپین به تاریخ ۱۱اسفندماه جاری خطاب به کارکنان اطلاعیه‌‌ای در خصوص تعیین تکلیف نیروی انسانی موسسه اعلام شده است.
 
در این اطلاعیه هم مانند موسسه اعتباری توسعه دو گزینه پیش روی کارکنان گذاشته شده است. کارکنان این موسسه نیز باید بین دو گزینه، یکی را انتخاب کنند. این موسسه نیز توسط هیات سرپرستی اداره می‌شود.
 
فرآیند شکل‌گیری موسسه اعتباری کاسپین که در ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ از بانک مرکزی مجوز رسمی ‌فعالیت اخذ کرد به این شکل بوده است که ابتدا هیات موسس موسسه اعتباری «آرمان ایرانیان» در شرایط قانونی موافقت اصولی بانک مرکزی را اخذ و سپس از سازمان بورس و اوراق بهادار، مجوز پذیره‌نویسی را در آبان سال ۱۳۹۳دریافت کرد.
 
پس از اتمام پذیره‌نویسی و تکمیل سرمایه اولیه توسط سهامداران، مدارک مربوط به پذیره‌نویسی توسط بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار کشور بررسی شد و در آذر سال ۱۳۹۴ به ثبت رسید.
 
قبل از سال ۱۳۹۴ تعاونی‌های اعتبار غیرمجاز فرشتگان، الزهراء، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، پیوند، بدر توس و امید جلین در کشور فعال بودند و هرکدام به صورت مستقل قصد داشتند به عنوان «موسسه اعتباری» از بانک مرکزی اجازه فعالیت دریافت کنند، اما قادر به تامین شرایط بانک مرکزی
 
نبودند.
 
بر اساس الزامات بانک مرکزی مبنی بر انحلال تعاونی‌های فوق‌الذکر و استقرار هیات‌های تصفیه در تعاونی‌ها، با برگزاری مجمع فوق‌العاده، نام موسسه آرمان ایرانیان به شرکت موسسه اعتباری کاسپین (سهامی‌عام) تغییر یافت و نهایتا موسسه اعتباری کاسپین در تاریخ اسفند ماه ۹۴ با اخذ مجوز رسمی ‌فعالیت رسما به شبکه  بانکی کشور پیوست.

موسسه اعتباری نور
 
در راستای سیاست‌های ساماندهی موسسات اعتباری؛ تعاونی‌های اعتبار کارسازان آینده، پیشگامان کویر یزد، صندوق‌های قرض‌الحسنه ریحانه گستر و مشیز در سوم آبان‌ماه ۱۳۹۱ آمادگی خود را برای تجمیع، به بانک‌مرکزی برای تشکیل موسسه اعتباری که بعدها نور نام گرفت اعلام کردند.
 
در نهایت این چهار تعاونی‌اعتبار و صندوق قرض‌الحسنه، درآبان‌ماه سال ۱۳۹۱ تفاهم‌نامه‌ای را برای انحلال و تشکیل موسسه اعتباری جدید امضا کردند.
 
بر این اساس بانک مرکزی در تاریخ اسفندماه۹۱ با تجمیع (انحلال) تعاونی‌اعتبار کارسازان آینده، ریحانه گستر، مشیز و پیشگامان کویر یزد موافقت کرده و در تاریخ بهمن ماه۹۲موافقت خود را با تاسیس موسسه اعتباری نور از محل تجمیع موسسات یاد شده به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد.
 
موسسه اعتباری نور پس از طی مراحل قانونی لازم در تاریخ  تیر ماه ۹۴ موفق به اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی شد. حشمت‌الله نظری رئیس هیات سرپرستی موسسه اعتباری نور است.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار: 18اسفند 1400، کدخبر: ،www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
0
0
موسسه توسعه بیش از ۵۰هزارمیلیارد تومان املاک تجاری، اداری و مسکونی در تهران، قشم و کیش مشهد و تبریز و شمال دارد که باید بین سهامداران آن تقسیم شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
0
0
مهمترین مزیت ادغام بانکها و موسسات مالی ، تامین بودجه بانکهای چپاول شده از زمان احمدینژاد است. در دنیای قدرت چنانچه شرع با سیاست در تضاد باشد، شرع باید عقب نشینی کند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین