پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۳۱
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۰
نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله استان کرمانشاه براساس اعلام مرکز آمار با ۴۷.۴درصد در رتبه نخست کشوری قرار دارد.

شعار سال:


بیکاری در استانهای مختلف حاکی از وضعیت بحرانی است به‌گونه‌ای که نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله در استان کهگیلویه و بویراحمد در تابستان 94 به 48.7 درصد و در مورد جوانان 15 تا 29ساله در کرمانشاه به 47.4 درصد رسیده است.

براساس وضعیت امروز استان می‌توان گفت که تمامی برنامه‌های توسعه‌ای که پیش از این در کرمانشاه اجرا شده‌اند ناکارآمد و اشتباه بوده‌اند و اکنون هر خانواده کرمانشاهی حداقل یک تا دو جوان بیکار و اغلب تحصیلکرده دارد که امیدی برای تدبیری اشتغال آنها نیز وجود ندارد.

براساس پژوهشهای جامعه شناسان بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از افزایش سن ازدواج تا طلاق، خودکشی، اعتیاد و انواع جرائم ردپای بیکاری مشاهده می‌شود و از سوی دیگر باید اذعان کرد که نرخ بالای بیکاری در استان کرمانشاه با وجود ظرفیت‌هایی همچون مرز و بازارچه‌های مرزی، توریسم درمانی و قطب کشاورزی وجود دارد.

بیکاری معلول عوامل متعدد، محصول سیاست‌های بلند مدت و جریانات مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است که واردات بی‌رویه و حمایت نکردن از تولید و صنعت داخلی، عدم حمایت بانکی در تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی، رشد جمعیت و عدم تمهیدات کافی برای اشتغال، پایین بودن رشد اقتصادی، بی‌توجهی دولت به پروژه‌های کارآفرینی، سیاست غلط افزایش تعداد دانشجویان به امید کاهش روند بیکاری و ‌اشباع دستگاه‌های دولتی از جمله عوامل ایجاد کننده و تشدیدکننده بیکاری هستند.

گریه‌های مادری نگران و درمانده از افسردگی و سرخوردگی فرزندش به دلیل بیکاری بعد از فارغ‌التحصیلی و چندین مشکل دیگر به دنبال آن هر انسان مسئول و غیرمسئولی از جمله ما را بر آن وامی دارد که لحظه‌ای را به گناه ناکرده جوانان تحصیل کرده و متدین استان کرمانشاه بیاندیشیم و شاید مسئولان و دولتمردان فرصتی را برای ارزیابی اقدامات مغفول مانده خود در راستای اشتغال اختصاص دهند.

دولت اقدامی برای توسعه اورامانات انجام نداده است

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه بیکاری در منطقه اورامانات، ثلاث باباجانی و جوانرود در استان کرمانشاه بیش از سایر شهرستانها است، اظهار داشت: سه شهرستان ورودی منطقه اورامانات با داشتن ظرفیت‌های فراوان و شهرستان روانسر نیز به عنوان قطب کشاورزی غرب کشور زمینه پیشرفت بسیاری دارند.

نعمت‌الله منوچهری با بیان اینکه بسیاری از علاقه‌مندان به اشتغالزایی در اورامانات هنگام روبرو شدن با وامهای دارای سودهای کلان انگیزه خود را برای سرمایه‌گذاری از دست می‌دهند، عنوان کرد: منطقه اورامانات با نیروهای فرهیخته و تحصیل کرده، شرایط مناسب گردشگری و توریسم درمانی، شیلات، باغات و ظرفیت‌های مرزی می‌تواند موفق باشد اما آمار بیکاری در این منطقه به دلیل عدم ساماندهی و مدیریت ضعیف بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه از سوی دولت تدبیر و امید اقدامی برای توسعه منطقه اورامانات انجام نشده است، گفت: معضل بیکاری فریاد تمام نمایندگان مجلس را برآورده است و تمام نهادها باید همچون اجرای موفق طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و درمان برای رفع معضل بیکاری به عنوان بزرگترین مشکل کشور و موانع اشتغالزایی اقداماتی را انجام دهند.

منوچهری با اشاره به اینکه ظرفیت مرز و بازارچه‌ها سبب ایجاد اشتغال برای بسیاری از افراد می‌شود، افزود: برای رفع معضل بیکاری منطقه اورامانات نه تنها اقدامی انجام نشده است بلکه مرز و بازارچه فعال که زمینه اشتغال بسیاری را فراهم کرده بود بسته شد و بسیاری از افراد شاغل نیز بیکار شدند.


مرز اورامانات که زمینه اشتغال بسیاری را فراهم کرده بود بسته شد

وی یکی دیگر از عوامل مؤثر در افزایش بیکاری را استخدامهای محدود و موردی عنوان کرد و گفت: بسیاری از فارغ‌التحصیلان به اجبار نبود کار خانه‌نشین می‌شوند اما قوانین محدود کننده سنی مانع از استفاده آنها از تعداد محدود استخدام‌ها می‌شود و بنابراین برداشتن شرایط سنی یک راهکار مناسب برای این معضل است.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه منطقه اورامانات همچون کوهی از طلا است که مورد غفلت قرار گرفته است، عنوان کرد: معضل بیکاری به راحتی رفع نمی‌شود و نیازمند همدلی و همکاری مردم، دولت و مردم، اعطای وام‌های بدون بهره، حمایت از سرمایه‌گذاران و پرداخت یارانه‌ها است.

منوچهری بیکاری را مادر تمام جرائم و مشکلات از جمله اعتیاد دانست و گفت: امید است با توجه به رهنمودها و راهکارهای سازنده مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی و مدیریت استانداری کرمانشاه این مشکل در استان به ویژه منطقه اورامانات رفع شود.

بانک‌ها از عوامل تشدید‌کننده معضل بیکاری هستند

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه بیکاری یکی از معضلات کلان کشور به ویژه استانهای غربی است، اظهار داشت: بیکاری اکنون علاوه بر یک معضل اجتماعی و اقتصادی به دلیل تهدید جوانان از نظر اعتیاد به معضلی امنیتی تبدیل شده است.

محمدابراهیم محبی با بیان اینکه استان کرمانشاه در طول حیات خود دستخوش آسیبهای جدی شده است، عنوان کرد: استان کرمانشاه در دوران هشت سال دفاع مقدس فرزندان خود را برای مبارزه با صدام و جلوگیری از تجاوز عوامل دست نشانده استکبار تقدیم کرد و امروز نیز با حضور گروههای تکفیری در حفظ مرزهای غربی کشور نقش‌آفرینی می‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود مشکلات و آسیب‌های ذکر شده، استان کرمانشاه به ویژه در دوران جنگ نه تنها رشد منفی داشته بلکه زیرساخت‌های آن نیز مورد تعرض قرار گرفته است و در سال‌های آینده نیز دولتمردان نتوانستند حقانیت این استان را به اثبات برسانند.

محبی با اشاره به اینکه سفر مقام معظم رهبری در سال 90 به استان کرمانشاه نویدبخش تقویت زیرساخت‌های عمرانی و جبران بخش عمده‌ای از مشکل بیکاری بود، گفت: عدم تخصیص اعتبارات در دولت دهم و یازدهم نقص جدی محسوب می‌شد اما مصوبات سفر مقام معظم رهبری به دنبال اثبات ولایت‌پذیری و پایبندی مردم استان به نظام از مهمترین برکات این سفر بود.

وی با بیان اینکه با اتمام سال چهارم از سفر مقام معظم رهبری هنوز بخش اصلی مصوبات اجرایی نشده است، عنوان کرد: بسیاری از طرحهای استان همچون راه‌آهن غرب تنها دارای 66 درصد پیشرفت فیزیکی است و با وجود تعیین 156 میلیارد ریال اعتبار در ردیف بودجه برای این طرح تا مهر ماه امسال تخصیص این اعتبار صفر بوده است.


اعتباری به طرح بزرگی هم‌چون راه‌آهن کرمانشاه امسال تخصیص نیافته است

محبی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اظهار نارضایتی کرد و گفت: اعتبارات آن بخش از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان که به طور کامل یا 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته از دفتر رهبری تأمین شده است و سایر دستگاه‌ها یا تخصیص داده نشده یا تنها 30 درصد از اعتبارات تخصیص داده شده است.

وی با بیان اینکه مجلس دهم و یازدهم با بحران جدید تحریم، سو و ضعف عملکرد مدیران کلان روبرو بوده است، عنوان کرد: بانک‌ها به عنوان یکی از عوامل تشدید‌کننده معضل بیکاری نه تنها تأثیر مثبتی بر قدرت اقتصادی نداشته‌اند بلکه در حوزه‌های مختلف در استان همچون صنعت، کشاورزی و دامپروری دارای اثرگذاری منفی بوده‌اند.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بانک‌ها موظف به حمایت از واحدهای تولیدی در زمان رکود هستند زیرا صنعت در نوک پیکان اقتصاد قرار دارد، افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی سنقر و کلیایی با نبود سرمایه، عدم بازاریابی و عدم تأمین مایحتاج اولیه روبرو هستند.

محبی با بیان اینکه مدیریت سابق استان از ابتدا با شبهه عدم توانایی اشتغالزایی روبرو بود، عنوان کرد: در نهایت در این دوره مدیریت استان کرمانشاه بعد از 22 ماه رکود از رتبه دوم بیکاری در کشور به رتبه نخست رسید و این در حالی بود که در حرف و شعار توفیقات بسیاری وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه نقش مجلس در رفع مشکلات جامعه از جمله بیکاری در جایگاه خود تأثیرگذار است، گفت: مجلس آنچنان که باید حامی بوده است و در مواقعی نیز اقداماتی را به نقد و چالش کشانده است ولی در راستای معضل بیکاری عملکرد برخی از دستگاهها مورد انتقاد جدی قرار دارد.

مسئولان ملی برنامه‌ای برای معضلات کرمانشاه ندارند

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه با اشاره به اینکه هشت سال دوران جنگ استان کرمانشاه را با خسارات زیادی در زمینه تأسیسات، خیابان‌ها، ساختمان‌ها و عدم فرصت سرمایه‌گذاری مواجه کرد، اظهار داشت: بعد از دوران جنگ نیز اقدامات مؤثری برای جبران این خسارات انجام نشده و همین موضوع زمینه بیکاری را فراهم کرده است.

محمد رزم با بیان اینکه از سوی مسئولان ملی تصمیم جدی برای معضلات استان کرمانشاه گرفته نمی‌شود، عنوان کرد: اعتبارات کشوری به صورت محدود به استان سرازیر می‌شود و عدم پرداخت تسهیلات و منابع محدود بانکی نیز عوامل تشدیدکننده معضل بیکاری در استان کرمانشاه هستند.

وی بی‌توجهی به صنایع و فرصتهای گردشگری استان را یکی از عوامل تشدیدکننده بیکاری دانست و گفت: بسیاری از صنایع فرسوده قبل از انقلاب در استان کرمانشاه به جای بازسازی از بین رفته و ماشین‌آلات مدرن نیز جایگزین ماشین‌آلات فرسوده نشده است و بنابراین فرصت ایجاد اشتغال در کرمانشاه کاهش یافته است.

عدم پرداخت تسهیلات و منابع محدود بانکی بیکاری در کرمانشاه را تشدید کرد

رزم با اشاره به اینکه شعار دولت تدبیر و امید مهار تورم و خروج از رکود است، افزود: افزایش تورم، منابع بانکی محدود، وضعیت اقتصادی نامناسب به دنبال تحریمها، فروش نفتی محدود و وجود مشکلات نقدینگی کشور به‌ویژه استان کرمانشاه را با افزایش آمار بالای بیکاری مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه سیاست دولت تدبیر و امید کوچک‌سازی و محدود کردن دولت و به دنبال آن محدود کردن استخدامها است، اظهار کرد: اکنون افراد جویای شغل نباید به استخدامهای دولتی امیدوار باشند و فرهنگ مدیریتی و پشت میز نشینی نیز باید تصحیح و بیشتر توجه به بخش خصوصی معطوف شود.

رزم با بیان اینکه تقویت بخشهای صنایع، گردشگری، کشاورزی و معادن در استان کرمانشاه بهترین راهکار برای برون‌رفت از معضل بیکاری است، افزود: هرچند طرح‌های اساسی و بزرگ از نظر زیست محیطی دارای مضرات هستند اما برای اشتغال تعداد بسیاری از افراد باید طرحهای مادر، اساسی و بزرگ همچون پالایشگاه آناهیتا و کارخانه خودروسازی اتمام شود.

براساس آنچه که گفته شد شرایط ویژه استان کرمانشاه نیازمند توجه ویژه دولت یازدهم به این منطقه است؛ نگاهی که تاکنون به این استان معطوف نبوده و کرمانشاه را در زمینه تخصیص اعتبارات حتی از استانهای برخوردار پایین‌تر دیده است که این موضوع در تخصیص اعتبارات راه‌آهن کرمانشاه دیده می‌شود.

با این وجود اصلاح قوانین مربوط به کار، جلوگیری دولت از واردات بی‌رویه، توسعه جهانگردی و گردشگری و توریسم درمانی، توسعه فعالیتهای عمرانی، توسعه فعالیتهای فناوری اطلاعات، جلوگیری از قاچاق کالاها و حمایت از کالای ایرانی، حمایت از کارآفرینی، کارآفرینان و سرمایه گذاران، متناسب کردن پذیرش دانشجو با نیاز اقتصادی اجتماعی، بهره‌گیری از ظرفیتهای بومی همچون کشاورزی و دامپروری، استفاده از فرصت مرزی، بازارچه‌های مرزی و بهره‌گیری از مناطق آزاد تجاری و اقتصادی از جمله راهکارهای برون رفت کرمانشاه از معضل بیکاری هستند.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار ۲۰ دی ۱۳۹۴ ، کد مطلب:966095: www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین