پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۵۳۳
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴
پرچم نوروز برای اولین بار در کشور‌های حوزه نوروز در سه رنگ آبی، سفید و سبز متشکل از طرح‌های اسلیمی در جزیره کیش روز دوشنبه همزمان با اول فرورین ۱۴۰۱ به اهتزار در آمد.
شعار سال: پرچم نوروز که با الگوگیری از فرهنگ تاریخی ایران در سه رنگ سبز، آبی و سفید با نماد‌های ایرانی اسلامی طراحی شده است و به عنوان تمثیلی از نوروز باستانی است که رنگ آبی آن در بالا سمبل آسمان، سفید در وسط نشان صلح و دوستی و سبز در پایین مظهر طبیعت است.

سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در آیین اهتزار این پرچم اظهار داشت: پرچم در دل خود شمسه‌ای به عنوان نماد خورشید را جای داده که در داخل این شمسه نیز دعای تحویل سال به شکل هلال ماه با خط شکسته نستعلیق ایرانی تحریر شده است.

جواد جمالی با بیان اینکه در بالای رنگ سفید نماد بارش‌ها و پایین آن نماد رویش‌ها با استفاده از طرح‌های اسلیمی طراحی شده است افزود: هر رویداد موسمی در جهان دارای پرچم و نشان ویژه است سعی شده پرچم نوروز به عنوان نمادی از این عید باشد.

وی افزود: عید نوروز به دلیل داشتن دقیق‌ترین تقویم جهان و سبقه چند هزار ساله جشن‌ها و آیین‌های نیازمند طراحی نمادی جهانی داشت که برای اولین بار در ایران و کشور‌های حوزه نوروز این اقدام در جزیره کیش انجام شد.

جمالی یادآور شد: مقرر شده این پرچم همه ساله اول تا ۱۲ فروردین به مدت ۱۲ روز به عنوان نمادی از ۱۲ ماه سال در اسکله تفریحی جزیره کیش به اهتزار در بیاید و در روز ۱۲ فوردین پس از پایین کشیدن آن پرچم ایران به مناسبت روز جمهوری اسلامی به اهتزار دربیاید.

در آیین اهتزار پرچم نوروز روز دوشنبه همزمان با یکم فروردین ۱۴۰۱ شمسی برگزار شد و در این آیین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد و برخی مسوولان، گردشگران و کیشوندان نیز حضور داشتند.

نوروز به طور رسمی روز اول فروردین در تقویم جلالی و ۲۱ مارس در تقویم گریگوریان است و در واقع، لحظه اعتدال بهاری و شروع فصل بهار در نیمکره شمالی محسوب می‌شود و کشور‌های متعددی هستند که با شروع سال جدید شمسی، جشنی موسوم به نوروز برپا می‌کنند.

امروزه تعداد مردم بیشتری نسبت به جمعیت ۸۰ میلیونی کشورمان، نوروز را به رسمیت می‌شناسند. طبق آمار‌ها بیش از ۱۸۷ میلیون نفر در ۱۱ کشور سراسر جهان، نوروز را به عنوان جشن ملی خود برگزار می‌کنند.

کشور‌هایی که نوروز در تقویم ملی‌شان به ثبت رسیده است و تعطیلات رسمی برای آن اعلام کرده‌اند، عبارت‌اند از: ایران، تاجیکستان، آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، آلبانی، ترکمنستان، ازبکستان، کوزوو، گرجستان و اقلیم کردستان عراق است.

مردم دیگر کشور‌ها نیز نوروز را به‌صورت غیررسمی جشن می‌گیرند. هند، ترکیه، مصر، فرانسه، ناحیه تاتار روسیه، آمریکا، انگلستان، کانادا، هلند، آلمان، لبنان، سوریه، چین، امارات و سوئد از این قبیل کشور‌ها هستند.

همچنین صبح امروز تعدادی از مسافران جزیره کیش در فرودگاه کیش از سوی ستاد نوروز جزیره با اهدای شاخه و برخی هدایا مورد استقبال قرار گرفتند.

نورز ۱۴۰۱ جزیره کیش پس از ۲ سال شاهد حضور گردشگرانی از نقاط مختلف کشور است و طبق اعلام ستاد نوروزی جزیره تمهیدات لازم برای پذیرایی از گردشگران اندیشیده شده است.

این جزیره از دیرباز تاکنون به دلیل موقعیت استراتژیک، زیبایی‌های بی نظیر و توسعه همه‌جانبه اقتصادی و گردشگری مقصد گردشگران و فعالان حوزه تجارت و اقتصاد بوده و همواره یکی از مطرح‌ترین مناطق آزاد کشور محسوب می‌شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۶۹۲۰۱۷، www.irna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین