پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۹۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
قیمت دیه کامل در ماه‌های غیر حرام برای سال ۱۴۰۱ مبلغ شش میلیارد ریال معادل ۶۰۰ میلیون تومان و برای ماه های حرام ، ۸۰۰ میلیون تومان ، تعیین شد. تعیین نرخ دیه، اولین اثر خود را روی تعیین مبلغ بیمه شخص ثالث خودرو توسط بیمه مرکزی خواهد گذاشت.

شعار سال: دیه در قانون اسلامی به مال یا پولی گفته می‌شود که در عوض ریختن خون یک انسان و کشته شدن وی و یا نقص عضو فردی که به او صدمه وارد آمده است، به خود فرد یا بازماندگان وی داده می‌شود. البته می‌توان دیه را براساس صدمات معنوی هم حساب کرد.

براساس ماده ۴۸۸ قانون مجازات اسلامی، ” دیه، مقدار مال معین است که شرع اسلام برای جبران جنایات غیرعمدی، شبه عمد، خطای محض و جنایت عمدی(اگر قاضی اجرای حکم قصاص را عملی نداند) و نقص عضو مشخص می‌کند.”
نحوه محاسبه هزینه دیه، به عهده قوه قضاییه می‌باشد و اندازه آن براساس جنسیت فرد و یا پیروان ادیان مختلف، متفاوت است. البته ماده و تبصره‌هایی هم برای محاسبه مقادیر دیه، در نظر گرفته می‌شود. در بعضی از ماه‌های قمری مثل ماه محرم و ذی القعده و ذی الحجه و رجب، میزان دیه افزایش پیدا می‌کند. چون این ماه‌ها به عنوان ماه حرام شناخته می‌شوند و خونریزی و جنگ در این ماه‌ها حرام است. لازم به توضیح است که دیه در حدود قیمتی 100 شتر سالم، 200 گاو یا 1000 گوسفند تعیین می شود. 


 به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، به موجب ابلاغ رئیس قوه قضاییه با توجه به بررسی‌های بعمل آمده، قیمت دیه کامل در ماه‌های غیر حرام برای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶ میلیارد ریال معادل ۶۰۰ میلیون تومان و برای ماه های حرام ۸۰۰ میلیون تومان یعنی ماه های ذی القعده (۱۱ خرداد تا ۹ تیر)، ذی الحجه (۱۰ تیر تا ۷ مرداد)، محرم (۸ مرداد تا ۶ شهریور) و رجب (۳ بهمن تا ۲ اسفند) تعیین شده است. 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت عصر ایران، کدخبر:۸۳۲۵۸۸، تاریخ انتشار:۸ فروردین ۱۴۰۱، www.asriran.com / سایر منابع

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
0
0
چه خبره 600 میلیون
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین