پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۹۶۳
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
چندین سال است که رویکرد رهبری در پیام‌های نوروزی، تمرکز خودرا بر تولید، اشتغال و اقتصاد گذاشته است؛ و از آنجایبکه از بیانات ایشان استفهام میشود، اظهار رضایت از شتاب بهبود اقتصادی کشور ندارند (بدرستی) جای بحث است که چرا باید علی رغم تاکید عالیترین سطوح نظام هنوز نتوانسته باشیم، حتی طبق برنامه‌های تدوینی (افق۱۴٠۴) به نقطه مطلوبی برسیم؟
شعار سال: سنت «نامگذاری سال ها» از نوروز ۱۳۷۸ شروع شد و سرآغاز نامگذاری سال با رویکرد اقتصادی از سال ۱۳۸۰ بود. پس از اعمال سنگین‌ترین تحریم تاریخ علیه ایران در سال ۱۳۸۹ از سوی آمریکا (در حمایت از فتنه سبز) این رویکرد برجسته‌تر شد. شعار سال ۱۴۰۱ چهاردهمین شعار سال با رویکرد اقتصادی است. آخرین دهه قرن ۱۴ شمسی (به غیر از سال ۱۳۹۴) تماماً بر موضوع «تولید» و «اقتصاد ملّی» تاکید شده و راه رسیدن به آن از «تولید دانش بنیان» است.

سهم هر استان از جمله گیلان در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ توسط متولیان امر اعم از اجرایی و تقنینی مشخص شود تا متمرکز شدن این حضرات به انتصابات استانی و شهرستانی، آنان را از مساله اصلی کشور یعنی اقتصاد و معیشت غافل نکند و با اهداف تعیین شده سنجش شوند.

فرزاد کوچکی‌نژاد ارم ساداتی ضمن تبریک سال جدید به شعار امسال یعنی تولید دانش بنیان اشتغال آفرین که توسط مقام معظم رهبری تعیین شده است، اشاره کرد و گفت: متناسب با این شعار که با محوریت تولید و بهبود اقتصاد کشور می‌باشد، بایستی سهم هر استان از جمله استان‌های شمالی کشور مخصوصا گیلان در تولید محصولات کشاورزی مشخص شود و به تناسب ظرفیت بالقوه و بالفعل کشاورزی، تولیدات باغی، زراعی و دامی در سال جاری در دستور کار قرار بگیرد مشروط به اینکه اولویت مدیران اجرایی و تقنینی گیلان تولید ملی و اقتصاد مقاومتی باشد نه انتصابات، چرا که با پاسکاری انتصاب نمی‌توان اقتصاد استان و کشور را متحول کرد. وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در اولین روز سال جدید گفت: معظم له با تاکید به ساماندهی اقتصاد کشور از طریق تولید، همواره مسئولان را به برنامه ریزی و اجرای آن سوق می‌دهند و اینک مسئولان هستند که از نگاه روزمرگی از جمله سرگرم شدن به انتصابات دست بر دارند و با نگاه کارشناسی سهم هر استان از جمله استان گیلان را در تحقق شعار سال مشخص کنند تا بخش‌های غیردولتی بتوانند با حمایت همه جانبه بخش‌های دولتی، بیش از پیش در توسعه اقتصادی قدم بر دارد. زیرساخت‌های تولید اعم از سخت افزاری و نرم افزاری اشاره کرد و افزود: الحمدالله به برکت نظام جمهوری اسلامی، زیرساخت‌های خوبی اعم از برق، گاز، جاده، مخابرات و آب در اکثر مراکز تولیدی فراهم شده است و اشکال ما در سیاست‌های نرم افزاری تولید از جمله بنگاه داری بانکها، فرار مالیاتی واسطه گران و دلالان بازار، واردات بی رویه و فروش نفت خام است که مسئولان تقنینی در ادوار مختلف از جمله در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی از این نگاه کلان و ملی به راحتی عبور می‌کنند و دلشان به این خوش است که در انتصابات به اصطلاح مهره چینی نمایند تا منافع ملی را قربانی مصالح زودگذر خود کنند.

وی هوشمند سازی و دولت الکترونیک را علاج اقتصاد خودگردان کشور دانست و افزود:تا زمانیکه سود دلالی و واسطه گری می‌چربد و تولید کننده حمایت‌های خرید تضمینی، بیمه حمایتی و تسهیلات بانکی را بطور عملی لمس نکند، چرخه تولید بطور واقعی نخواهد چرخید و پازل‌های اقتصادی را دچار چالش خواهد کرد و به تعبیر دیگر بگویم شبکه اقتصاد کشور باید از مدیریت جزیره‌ای به مدیریت زنجیره‌ای تبدیل شود و تا زمانیکه نقدینگی کشور و بازار خدمات رسانی مثل گردشگری متمرکز نگردد و ورودی و خروجی مبادلات مالی، مشخص نگردد شاهد اقتصاد بیمار خواهیم بود. علوی زمیدانی از جایگاه حقوق شهروندی، از مسئولان اجرایی و تقنینی استان گیلان خواست:حال که دولت سیزدهم ریل گذاری مناسبی را در جهت توسعه همه جانبه کشور گذاشته است، انتظار میرود مسئولان گیلانی با جدیت تمام و ظرفیت کارشناسی دانش بنیان در گیلان، شقوق تولید را با هدف اشتغال آفرین و حمایت از تولید کننده، تسهیل گری کنند و حقیقتا از گروه بندی آحاد جامعه پرهیز نمایند و با نگاه انتخاباتی، به دنبال پاسکاری انتصابات نباشند و صرفا به تولید محصولات فرهنگی و اقتصادی و مشارکت مردمی بیاندیشند.

اهمیت «تولید دانش بنیان» از نگاه رهبر انقلاب

رهبر انقلاب ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ در آستانه روز جهانی کارگر فرمودند: «کشوری که تولید نداشته باشد، خواهی نخواهی وابسته است. اگر همه‌ی نفت و گاز دنیا هم زیر زمین‌های ما و در چاه‌های ما ذخیره شده باشد، به دردمان نمیخورد؛ کما اینکه میبینید کشورهائی وجود دارند که از لحاظ ذخائر معدنی و طبیعی - چه ذخائر انرژی، چه ذخائر فلز‌های بسیار ذیقیمت و کمیاب - در کمال ثروتمندی هستند؛ اما خودشان بر روی این زمینی که زیرش این همه گنج خفته است، زندگی نکبت‌بار و فلاکت‌باری دارند. باید تولید در کشور - بخصوص «تولید دانش بنیان» متکی به دانش و مهارت‌های علمی و تجربی - پیش برود.»

پاشنه آشیل اقتصاد دانش بنیان کجاست؟

رهبر انقلاب ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ در بیاینه گام دوم انقلاب فرمودند: «انقلاب اسلامی راه نجات از اقتصاد ضعیف و وابسته و فاسد دوران طاغوت را به ما نشان داد، ولی عملکرد‌های ضعیف، اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است ... چالش درونی عبارت از عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریّتی است.» هبر انقلاب همچنین دلایل مشکلات زندگی مردم را موارد ذیل عنوان کردند: مهم‌ترین عیوب؛ وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخش‌هایی از اقتصاد که در حیطه‌ی وظایف دولت نیست، نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیّت داخلی، استفاده‌ی اندک از ظرفیّت نیروی انسانی کشور، بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن، و سرانجام عدم ثبات سیاست‌های اجرائی اقتصاد و عدم رعایت اولویّتها و وجود هزینه‌های زائد و حتّی مسرفانه در بخش‌هایی از دستگاه‌های حکومتی است. نتیجه‌ی این‌ها مشکلات زندگی مردم از قبیل بیکاری جوانها، فقر درآمدی در طبقه‌ی ضعیف و امثال آن است.

رهبری در باب راه حل اصلی غلبه بر مشکلات اقتصادی فرمودند: «راه‌حلّ این مشکلات، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است ... درون‌زایی اقتصاد کشور، مولّد شدن و دانش‌بنیان شدن آن بخش‌های مهمّ این راه‌حل‌ها است.»

مخاطب اصلی پیگیری تولید دانش‌بنیان کیست؟

رهبرانقلاب در بخشی از سخنرانی اول سال خود فرمودند: «در زمینه‌ی اقتصاد، آنچه بنده مطرح میکنم، مطالباتی که مطرح میشود، عمدتاً خطاب به مسئولان کشور است؛ عمده در قوّه‌ی مجریه، مقداری هم قوّه‌ی مقنّنه و حتّی قوّه‌ی قضائیّه و بعضی دستگاه‌های وابسته؛ عمدتاً خطاب به این‌ها است. چرا این مسائلی را که مربوط به این‌ها است ما در فضای عمومی و در سخنرانیِ مردمیِ کشوری مطرح میکنیم؟ علّت این است که خوب است مردم در فضای عمومی مسائل اقتصادی و سیاست‌های اقتصادی قرار بگیرند، مطالبات این حقیر را هم بدانند و از مسئولینی که به این مسائل اقدام میکنند و فعّالیّت میکنند حمایت کنند، پشتیبانی کنند».

برنامه‌های اقتصاد ملی و تولید دانش بنیان باید از سوی دولت‌ها پیگیری شود. ولی ایران در طول یک دهه اخیر و با "رای مردم" در اختیار دولتی قرار گرفت که رفع مشکل " آب خوردن" را هم در خارج از مرز‌ها جستجو می‌کرد.

دولتمردان دهه ۹۰ ایران، سرنوشت ۸۰ میلیون ایرانی را معطّل توافقی کردند که در نهایت با چرخش یک قلم در کاخ سفید از هم متلاشی شد. برنامه دومی نیز برای اداره کشور نداشتند.

امّا راهبرد کلان دولت سیزدهم این است که اگر مذاکرات رفع تحریم‌ها به نتیجه مطلوب رسید که چه بهتر؛ در غیر این صورت معیشت مردم گروگان برجام نخواهد ماند.

بر همین مبناست که دولت رئیسی از زمان استقرار در شهریور ۱۴۰۰ موازی با مذاکرات وین، در حال گسترش مناسبات تجاری با همسایگان و قدرت‌های اقتصادی نظیر چین و هند است.

ره‌آورد این سیاست نیز عضویت در سازمان اقتصادی شانگهای، قرارداد سوآپ ۲ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به آذربایجان، واردات بیش از ۱۵۰ میلیون واکسن کرونا (بدون بهانه‌گیری درباره FATF و تحریم) همزمان با تولید داخلی آن، پیگیری احیاء کریدور‌های اقتصادی کشور، فروش روزانه بیش از ۱/۵ میلیون بشکه نفت و افزایش درآمد ارزی کشور طی چندماه اخیر است.

تاملی بر پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب (تاکید بر عنصر دانش بنیان)

چندین سال است که رویکرد رهبری در پیام‌های نوروزی، تمرکز خودرا بر تولید، اشتغال و اقتصاد گذاشته است؛ و از آنجایبکه از بیانات ایشان استفهام میشود، اظهار رضایت از شتاب بهبود اقتصادی کشور ندارند (بدرستی) جای بحث است که چرا باید علی رغم تاکید عالیترین سطوح نظام هنوز نتوانسته باشیم، حتی طبق برنامه‌های تدوینی (افق۱۴٠۴) به نقطه مطلوبی برسیم؟ پاسخ این پرسش تا حد زیادی در متن پیام نوروزی ایشان نهفته است! در حقیقت آنچه که در توسعه، تولید، اقتصاد، فرهنگ و. میکنیم، باعرض پوزش آزمایش و خطا‌هایی است که یا ریشه در نعصب وسلیقه شخصی افراد دارد و یا تصمبمات خلق الساعه‌ای هستند که بر اساس احساس و ضرورت‌های زمانی میگیریم؛ لذا رهبر انقلاب باعنایت به رویت پیشینه این خزش‌های معلول و معیوب، بدرستی، کلیدواژه دانش بنیان را در کانون شعار سال قرار دادند. در ایران تقریبا ۶۶٠۸ شرکت دانش بنیان وجود دارد که دو سوم آن دانش بنیان تولیدی است و یک سوم آن نوپا مشکل ایران در عقب بودن از نظر تعداد شرکت‌های ثبت شده نیست. بلکه ایراد کلی در ساختار کشور، اینست که فعل انفعالات تولیدی و اقتصاد در ید و قبضه جامعه دانش بنیان قرار ندارد! درکشور ما تفکر دانش بنیان تصمیم سازی و تصمیم گیری نمیکند! بعبارتی ایراد از حوزه نظر، تا عمل فراگیر است! متاسفانه پارادایم اقتصاد و تولید و حتی فرهنگ! در دست رانت بازان و مافیایی از تجارت و اقتصاد است که جز سود فردی هدفی ندارند! سوئد، فنلاند، دانمارک و هلند به ترتیب بهترین جایگاه را در این شاخص دارند. از بین کشور‌های آسیایی نیز تایوان با رتبه ۱۳ جزو کشور‌های پیشرو در اقتصاد دانش بنیان است. کشور ما در این شاخص، رتبه ۹۴ را در جهان دارد که جایگاه مناسبی حتی نسبت به کشور‌های آسیایی نیست.

چهار خصیصه مهمی که چابک بودن، طراوت، پویایی و قابل اتکا شدن به آن‌ها میتواند کشور را نجات دهد! انصافا کدام یک از ابر کارتل‌های اقتصادی کشور این مشخصه را دارد؟ کارتل‌های رانتی کشور اساسا استراتژی دارند؟ چابکی پیشکش! به نظر می‌رسد برای رشد و توسعه در بخش دانش بنیان بیش از هر چیز نیازمند برنامه درازمدت جامع و سرمایه گذاری هستیم. کم توجهی به مشکلات و ناکارآمدی‌ها در این بخش ممکن است کشور را برای دهه‌های طولانی از توسعه و پیشرفت محروم کند. امیدواریم که عزم کارگزاران (سه قوه حاکمیتی) میل به آن تحقق باشد. در غیر اینصورت احتمالا این شعار هم بسان اشعار سنوات گذشته مظلوماته به بایگانی خاطرات خواهد رفت.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری گیل خبر، تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۴۷۸۳۶۷، www.gilkhabar.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین