پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۷۶۱۹۹
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
شورای عالی کار در حرکتی عجیب نسبت به افزایش بیش از۵۷ درصدی حقوق کارگران اقدام کرد. با در نظر گرفتن این مقدار حقوق که به تبع آن حق بیمه هم به آن افزوده می‌شود و برای هر کارفرما مبلغ قابل ملاحظه‌ای خواهد بود باید در سال ۱۴۰۱منتظر وقایع نا خوشایندی در جوامع کارگری و کارفرمایی باشیم.
شعار سال: رضا حسینی جبلی حقوقدان در یادداشتی نوشت: اگر به این اقدام به صورت سطحی بنگریم آن را اقدامی مناسب در جهت توانمند سازی کارگران برای تاب آوری در برابر تورم افسار گسیخته دیده و آن را تمجید می‌کنیم. اما اگر عمیق‌تر به موضوع نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که این اقدام در نخستین گام باعث تعطیلی کارگاه‌های کوچک و نوپا و در گام دوم در خوشبینانه‌ترین حالت موجب تعدیل نیرو و گسیل سیل بیکار شدگان به سوی خیل بیکاران فعلی خواهد شدو گام سوم اینکه این مصوبه مانع جذب نیروی جدید در کارگاه‌ها و مراکز تولیدی خواهد شد.

با در نظر گرفتن این مقدار حقوق که به تبع آن حق بیمه هم به آن افزوده می‌شود و برای هر کارفرما مبلغ قابل ملاحظه‌ای خواهد بود باید در سال ۱۴۰۱منتظر وقایع نا خوشایندی در جوامع کارگری و کارفرمایی باشیم.
این افزایش حقوق که خود بخود باعث می‌شود کارفرمایان تعداد شاغلین خود را کاهش دهند فشار کاری مضاعفی را نیز به کارگرانی که باقی می‌مانند وارد می‌کند. به عنوان مثال اگر کارگاهی با ۲۰ کارگر کار می‌کرده، جهت تکافوی هزینه‌های خود مجبور است نیمی از نیروی انسانی خود را کاهش دهد و طبیعی است که در این صورت فشار کاری که قبلا روی ۲۰ نفر بوده از این پس روی ۱۰ نفر خواهد بود.

اقدام شورای عالی کار در شرایطی که همه بزرگان کشور حمایت از تولید را سرلوحه تصمیمات و اقدامات خود قرار داده اند بسیار عجیب و قابل تأمل و غیر قابل تحمل است.

کاش بجای این کار (که علاوه بر آنچه عرض شد قطعا تورم زا هم خواهد بود) دولت اقدام به انجام امور حمایتی از جمله توزیع سبد‌های کالا و... برای کارگران می‌کرد تا هم تاب آوری کارگران را در برابر تورم افزایش بدهد و هم باعث فشار به تولید کنندگان نشود. اما اکنون که این تصمیم نسنجیده عملی شد شاید بهترین کار در جهت کاهش آثار زیانبار آن کاهش حق بیمه باشد.

قطعا کاهش حق بیمه عوارضی را که عرض کردم برطرف نخواهد کرد، اما ممکن است فقط کمی تاکید می‌کنم فقط کمی از آثار خسارتبار آن را مرتفِع نماید. به امید تصمیمات سنجیده تر.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پرسون، تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۳۹۰۹۱۸، purson.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین