پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۴۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
روحانی روزی برجام را آفتاب روشن و روز دیگر آب حیات معرفی کرد و در آخرین تشبیهات اش برجام را به باغ سیب و گلابی که هنوز میوه هایش نرسیده است معرفی کرد، گویا رئیس جمهور خود نیز می داند مردم از این تشبیهات و وعده های سرخرمن خسته شده اند و این حنا دیگر رنگی بین مردم ندارد.

شعار سال: دولت تدبیر و امید نخواهد گذاشت این همه جوان بیکار در مقابل فرزندان و خانواده شرمنده باشند» این جمله را حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود در سال 92 به زبان آورد. رئیس جمهور امروز و کاندیدای آن روز انتخابات تنها این وعده اقتصادی را مطرح نکرد و گفت: همین کارخانه های موجود در کشور اگر به جای 20 درصد 60درصد کارکنند، بخش عظیمی از مشکلات برطرف می شود و در ماه های ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید موانع از سر راه برداشته می شود.

روحانی بارها خود را منجی اقتصاد دانسته و تاکید کرد: «برنامه من نجات اقتصاد کشور است و اقتصاد ما امروز نیاز به نجات دارد بنابراین من به کمک شما غیورمردان به دنبال بازگشت ثبات و آرامش به اقتصاد کشور هستم که با برنامه و امید امکان‌پذیر است و اساس برنامه‌ اقتصادی من بر دو محور «تولید ثروت ملی» و «توزیع عادلانه ثروت استوار است .»

رئیس جمهور برای تحقق وعده هایش 100روز مشخص کرد، حال همه مردم منتظر اقدام فوق العاده دولت بعد از این زمان بودند .

100روز تمام شد ومردم هیچ تغییر محسوسی در وضع اقتصادی مشاهده نکردند و نوبت گزارش به مردم رسید، اما رئیس جمهور به جای گفتن اقدامات انجام شده در این 100 روز صبحتهای دیگری را به مردم زد، روحانی گفت: نخستین روزهای بعد از انتخابات، اولین مشکل ، مشکل شرایط کالاهای اساسی در کشور بود. من فکر می کردم که حداقل انبارهای کشورهای از کالاهای اساسی برای سه چهار ماه کافی باشد ولی اینگونه نبود. این گزارش قبل از مراسم تحلیف به دستم رسید و آن حاکی از کمبود کالاهای اساسی در کشور از جمله مشکل کمبود گندم بود. همچنین در ان روزها گزارشی به دستم رسید که فقط در یکی از استانهای کشور در سیلوها برای 3 روز مصرف مردم گندم موجود است.

روحانی پا را فراتر از این اظهار نظر گذاشت و تصریح کرد: «مسئله دوم بعد از شروع کار دولت در مرداد ماه اتفاق افتاد که من تعبیر خزانه خالی را در سخنرانی خود بکار بردم. 210 هزار میلیارد تومان سالانه باید در خزانه موجودی داشته باشیم به عبارتی ماهیانه 17 هزار و 500 میلیارد تومان باید دولت درآمد داشته باشد تا بتواند سالانه 210 هزار میلیارد تومان ذخیره کند.

رئیس جمهور دولت یازدهم برای اینکه توپ وعده ها را از زمین خود خارج کند مهمترین طرح عمرانی دولت دهم که به آن بسیار مفتخر بود نشانه رفت و گفت: مسکن مهر برای افراد کم درآمد جامعه طراحی شد و هیچ کس نمی تواند منکر ساخت مسکن برای مردم شود اما اینکه این مسکن چگونه ، کجا و با چه شرایطی ساخته شود مهم است .باید دید که منابع این مسکن از کجا تامین می شود؛ اگر پول این مسکن از جیب تک تک مردم تامین شود مسلم است که نقدینگی افزایش می یابد.

حال دیگر بر همگان مشخص شد که دولت وی کاری برای رونق اقتصادی و رفع رکود انجام نداده و قصد دارد با بهانه جویی ناکامی ها را به گردن دولت قبل بیاندازد.

اما دولت برای شانه خالی کردن از انجام تعهداتش تنها دولت قبل را تخریب نکرد ، استراتژی تاخیری دیگر دولت برجام بود، دولت یازدهم و تیم رسانه ای آن با همانگی با رسانه های زنجیره ای اصلاح طلب دلیل ناکامی اقدامات دولت را نبودن منابع کافی و تحریم های فلج کننده معرفی کردند و تنها راه رونق اقتصادی و رفع رکود را توافق هسته ای با دولت های غربی دانستند.

ماه ها گذشت و توافق هسته ای به امضای طرفین رسید، رسانه های اصلاح طلب و حامی دولت این توافق را پیروزی تاریخی دولت معرفی می کردند و مردم را به شادی و حضور در خیابان ها تشویق می کردند.

با امضای توافق هسته ای و موج رسانه ای که جریان حامی دولت و جریان اصلاح طلب ایجاد کرده بودند وضع اقتصاد اندکی بهبود یافت ولی این موج چند روز بیشتر دوام نیاورد و اوضاع کشور به حالت قبل از توافق هسته ای بازگشت. اما دولتی ها استراتژی تاخیری خود را همچنان ادامه می دانند و برا این نکته تاکید می کردند که روز اجرایی برجام چند ماده دیگر است.

چند ماه دیگر گذشت و برجام در مجلس تصویب شد حال نوبت طرف آمریکایی بود که برجام را تصویب و اجرایی کند، آمریکایی هم بعد از چند روز برجام را تایید و اجرایی کردند.دیگر صدای فریاد رسانه های اصلاح طلب به آسمان می رسید و برجام را فتح الفتوح دولت یازدهم می دانستند.

البته دولتی ها همزمان استراتژی بهره برداری سیاسی از برجام را مطرح کردند و استراتژی موافق برجام و مخالف برجام را دنبال می کردند و مخالفان برجام را عده ای معرفی کردند که دلشان به حال مردم نسوخته و تنها منافع خود را فریاد می کنند آنها این پازل را تا جایی پیش بردند که موافقان برجام را میانه رو و مخالفان را تندرو و افراطی معرفی کردند و تا می توانستند به قهرمان سازی ظریف پرداختند.

اما این اقدامات سیاسی دولت و رسانه های همسو هم نتوانست دغدغه اصلی مردم یعنی معیشت را در جامعه کمرنک کند و مردم همچنان منتظر اقدام جدی دولت بودند.

رسانه های حامی دولت برای کمرنگ سازی مجدد این دغدغه ملی بحث تقابل خود با مجلس و بعضی از نهادهای کشور را رسانه ای کردند و دلیل ناکامی های دولت خود را علاوه بر اقدامات دولت سابق بر پای مخالفان دولت و دیگر نهادهای کشور معرفی کردند و استراتژی «منتقدان من تندرو هستند» را دنبال می کردند.

دولتی های یکی از مهمترین موانع خود را مجلس اصولگرا معرفی کرده و رسانه های حامی دولت به طور هماهنگ پرونده گام دوم را اجرایی می کردند.گام دوم به معرفی رسانه های حامی دولت تکمیل گام اول یعنی پیروزی اصلاح طلبان و حامیان دولت در مجلس بود.

*روحانی در تبلیغات انتخابات 92

حامیان دولت به مجلس راه یافته و شعارشان را هماهنگی با دولت برای رونق اقتصادی و اجرای صحیح برجام قرار دادند نمایندگان مجلسی که بعد از 9 ماه از حضورشان در مجلس هنوز هیچ اقدام ملموسی برای رونق اقتصادی نکرده اند.

روحانی روزی برجام را آفتاب روشن و روز دیگر آب حیات معرفی کرد و در آخرین تشبیهات اش برجام را به باغ سیب و گلابی که هنوز میوه ها نرسیده اند معرفی کرد، گویا رئیس جمهور خود نیز می داند مردم از این تشبیهات و وعده های سرخرمن خسته شده اند و این حنا دیگر رنگی بین مردم ندارد.

اما رئیس جمهور در سخنرانی روز چهارشنبه خود در جمع مردم گفت:بعضی می پرسند بعد از برجام تحولاتی که به وجود آمد کدام است، امروز فرصت این بحث را ندارم. عده ای می خواهند مردم را به سمت یاس دعوت کنند.روحانی خود می داند که دیگر نمی تواند افتخار چندانی به برجام کند و فرصت بحث در این باره را ندارد.

بعد از روحانی دیگر حامیان وی نیز یک به یک اعتراف می کنند که روحانی نتوانسته حتی به رکود خش وارد کند. علی یونسی دستیار حسن روحانی نیز معتقد است: به هر حال مشکلات بزرگ اقتصادی در کشور از رکود گرفته تا بیکاری وجود دارد.

یونسی سخنی که بارها دلسوزان کشور و منتقدان برجام تکرار می کردند را به زبان آورد و تصریح کرد: به باور من دولت باید به تلاش‌هایش سرعت ببخشد و به انتظارات جامعه در حوزه اقتصادی پاسخ بیشتری دهد. در همین فرصت باقیمانده دولت باید تحرکات مشهودی را انجام دهد، تحرکاتی که نتیجه‌اش برای مردم ملموس‌تر باشد. انتظار دیگری از دولت می‌رود و آن در خصوص تغییرات مدیریت سیستم اجرایی است.

صادق زیباکلام یکی دیگر از حامیان دولت نیز معتقد است: آقای روحانی و تیم اقتصادی ایشان در برخی از دروس مردود شده‌اند. آقای روحانی می‌داند که رکود همچنان باقی است و عملا اقتصاد کشور در باتلاق رکود گیر کرده است و در بخش‌هایی مانند اشتغال به‌ویژه اشتغال فارغ‌التحصیلان‌ دانشگاهی عملا بیکاری ادامه یافته است.

زیباکلام ادامه داد: اگر اعلام کنیم آمار بیکاری به مراتب بیش از آغاز سال است سخن گزافه‌ای نگفته‌ایم. اقتصاد ایران اقتصادی ورشکسته است و مطلوب است رئیس‌جمهور راهکاری را اجرا کند که اقتصاد کشور را در تمامی جهات از رکود خارج و جلوی افزایش بیکاری را مسدود کند.

اکنون دیگر حامیان دولت هم بر این نکته که کشور ما راهی جز تلاش و اقدامات جهادی ندارد رسیده اند ولی با وضع موجود در حرکت دولت بعید است این دولت توان اجرایی خاصی را برای حل مشکلات اقتصادی داشته باشد و به همان باغ برجام همیشگی خود دلخوش است تا بتواند سیب یا گلابی موردنظر را برداشت کند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری جویزر، تاریخ انتشار: 1 آذر 1395، کد مطلب: 17463:www. joyzar.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین