پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۶۱۵
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وظایف پارک‌ها در بحث نوآوری و ایده‌ها این است که آموزش‌های تیمی و بحث پژوهش، عرضه و تقاضا، حمایت و نظارت، تولید، کارآفرینی و موارد دیگر را جمع‌بندی و در اختیار رؤسای پارک‌ها قرار دهند چرا که رؤسای پارک‌ها همیشه ثابت نیستند و امکان جابه‌جایی است؛ بنابراین انتقال تجربیات بسیار مهم است که حتماً این کار انجام شود.
شعار سال: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تأکید بر توجه بخش خصوصی بر کارآفرینان گفت: ما به عنوان کارمندان دولت نمی‌توانیم افراد کارآفرین را شناسایی کنیم، اما بخش‌های خصوصی که از جیب خود پول خرج می‌کنند، می‌توانند کارآفرین را شناسایی و هدایت کنند.

رشد پارک‌های علم و فناوری در سال جاری طبیعتاً با توجه به حمایت بخش خصوصی بیش از گذشته خواهد. بخش خصوصی می‌تواند با شناسایی شرکت‌هایی که می‌تواند روی آن‌ها ریسک داشته باشد، سرمایه‌گذاری کند، زیرا سرمایه‌گذاری دولت در این زمینه به دلیل محدودیت منابع به اندازه مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان نخواهد بود. این موضوع مورد تأکید معاون علمی و فناوری رئیس جمهور هم بوده است. سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست خبری که روز گذشته با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رؤسای پارک‌های علم و فناوری برگزار شد، عنوان کرد: در سالیان اخیر نقش پارک‌های علم و فناوری در کشور پررنگ‌تر شده و خوشبختانه اتفاقات خوبی رخ داده است. باید برای بحث دانش بنیان در کشور یک اکوسیستم داشته باشیم. چرخ دنده‌های فناوری، مرکز نوآوری، دانشگاه‌ها و سرمایه‌گذاران خطرپذیر باید در کنار هم قرار بگیرند. پارک‌های علم و فناوری جزئی از آن است.

معاون علمی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: رؤسای پارک‌های علم و فناوری یا می‌توانند پارکبان باشند و خود را محصور در و دیوار‌های خود بدانند یا خود را در نقش تحول‌آفرینی در موقعیت استانی ببینند. راه‌اندازی مراکز رشد، کارخانه‌های نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها زمینه‌ای برای وارد شدن بخش خصوصی در اکوسیستم نوآوری کشور است. کلید اصلی حرکت این مراکز شتاب‌دهنده هستند. این شتاب‌دهنده‌ها مانند همه شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، مالیات می‌دهند و اگر درخواست داشتند، می‌توانند دانش بنیان شوند.
وی با بیان اینکه ما به عنوان کارمندان دولت نمی‌توانیم افراد کارآفرین را شناسایی کنیم، افزود: افرادی که حقوق دولتی می‌گیرند، قابلیت تشخیص و شناسایی افراد کارآفرین را ندارند؛ ولی بخش‌های خصوصی که از جیب خود پول خرج می‌کنند، می‌توانند کارآفرین را شناسایی و هدایت کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر اینکه پیشنهاد می‌کنم پارک‌های علم و فناوری هیچ مجوزی به شرکت‌ها اعطا نکنند، در این باره توضیح داد: در حال حاضر مجوز‌های فراوانی برای شرکت‌ها صادر می‌شود که این امر منجر به سرکوب فعالیت شرکت‌ها خواهد شد. بر این اساس است که ما تنها برای شرکت‌های دانش بنیان مجوز صادر می‌کنیم و حتی برای راه‌اندازی کارخانه‌های نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها از سوی این معاونت مجوزی صادر نمی‌شود.

وی اضافه کرد: ما در این راستا اعلام کرده‌ایم هر کسی می‌خواهد وارد کلوپ دانش‌بنیانی شود، باید شرایطی را رعایت کند و اگر ما مجوز دانش بنیانی برای شرکت‌ها صادر می‌کنیم، تنها جنبه تشویقی دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: طرح احمدی روشن که از سوی بنیاد ملی نخبگان اجرا می‌شود، در استان‌های محروم طرح نوع ۳ را اجرا می‌کند یعنی کل پول طرح‌های آن‌ها را بنیاد پرداخت می‌کند، اما در استان‌هایی که پتانسیل بالایی دارند طرح نوع ۱ را اجرا می‌کنیم یعنی ۵۰ تا ۷۰ درصد سرمایه از سوی بخش خصوصی تأمین می‌شود و آورده ۳۰ درصدی برای این است که ریسک بخش خصوصی کمتر شود. وی به وضعیت پارک‌های غیروابسته به وزارت علوم مانند پارک جهاد دانشگاهی، پارک نفت، پارک ارتباطات و کشاورزی اشاره کرد و افزود: متأسفانه در این پارک‌ها برخی از مدل‌ها دیده نشده و ما تأکید داریم که سازمان تات به پارک فناوری در حوزه کشاورزی تبدیل شود تا بتواند مشکلات بخش کشاورزی را مرتفع کند. ستاری با اشاره به برخی انتقاد‌ها درخصوص دانش بنیان شدن شرکت‌ها، توضیح داد: ممکن است که شرکتی با اعطای سه تا چهار سکه دانش بنیانی خود را احراز کرده باشد، ولی من بدترین برخورد‌ها را تا حد زندان رفتن فرد داشته‌ام، چرا که تلاش داریم جامعه را متوجه این موضوع کنیم که حوزه دانش بنیان شوخی بردار نیست.

اما آنچه که برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مواجهه با شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری مورد اهمیت بوده تولید محصول بومی‌سازی شده و اشتغال در کشور است. در همین راستا محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه این نشست با اشاره به هدف از تأسیس پارک‌های علم و فناوری گفت: هدف اصلی این است که ایده تبدیل به محصول و محصول وارد بازار شده و در کنار آن اشتغال ایجاد شود. با این نوع نگاه پارک‌های علم و فناوری مورد توجه خاص نظام جمهوری اسلامی است. به همین دلیل است که در دولت سیزدهم نوع نگاه به فناوری و نوآوری کاملاً متفاوت است و به همین دلیل است که مقام معظم رهبری امسال را سال تولید؛ دانش بنیان و اشتغال‌آفرین مطرح کردند.

وی افزود: دانشگاه‌های دولتی، غیرانتفاعی، آزاد و دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت فرقی نمی‌کنند؛ ما همه یک تیم هستیم و ما در مدیریت در دولت سیزدهم هیچ گاه دنبال تقابل نخواهیم بود و دنبال تعامل و تکامل هم‌افزا هستیم. وی گفت: درخواست من این است که ارتباطات رؤسای پارک‌ها با دانشگاه‌های استان بسیار قوی و صمیمانه باشد؛ در آیین‌نامه مدیریت آموزش عالی که به تازگی در حال بازنگری است، شورای پارک‌ها را تشکیل خواهیم داد. رؤسای دانشگاه‌ها در شورای پارک و رؤسای پارک‌ها در شورای دانشگاه‌ها عضو حقوقی خواهند بود. همچنین مکاتبه کردیم و پیگیر هستیم که رؤسای پارک‌ها عضو حقوقی شورای برنامه‌ریزی نیز باشند.

وی ادامه داد: هر جا ارتباطات نظام‌مند باشد، مطمئن باشید که با جابه‌جا شدن افراد این نظام به هم نمی‌ریزد. به همین دلیل اولین کاری که در دستور کار است، این است آیین‌نامه مدیریت آموزش عالی را بازنگری کنیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی کارگروه‌هایی دارند که روی این موضوع کار می‌کنند و دکتر خیرالدین مسئول بازنگری آیین‌نامه مدیریت بودند که کار‌های خوبی انجام دادند.

زلفی گل گفت: سعی می‌کنیم که در یکی دو ماه آینده این آیین‌نامه نهایی، مصوب و ابلاغ شود. پس از ابلاغ آیین‌نامه، قدرت رؤسای پارک علم و فناوری افزایش می‌یابد و شما می‌توانید ارتباطات قوی‌تری با سایر مجموعه‌ها که به نوعی با پارک مرتبط هستند، برقرار کنید. وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما برگزاری تور‌های فناوری است که می‌تواند در ابعاد ملی و فراملی انجام شود. رؤسای پارک‌ها و دانشگاه‌ها تور‌های فناوری و نوآوری را باید جدی بگیرند و به عنوان یک مأموریت مورد توجه قرار دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وظایف پارک‌ها در بحث نوآوری و ایده‌ها این است که آموزش‌های تیمی و بحث پژوهش، عرضه و تقاضا، حمایت و نظارت، تولید، کارآفرینی و موارد دیگر را جمع‌بندی و در اختیار رؤسای پارک‌ها قرار دهند چرا که رؤسای پارک‌ها همیشه ثابت نیستند و امکان جابه‌جایی است؛ بنابراین انتقال تجربیات بسیار مهم است که حتماً این کار انجام شود.

زلفی گل اظهار داشت: بحث شتاب‌دهنده‌ها بسیار مهم است؛ بنابراین پارک‌ها باید به آن توجه ویژه داشته باشند. بحث دیگر این است که چگونه ایده‌ها را جذب کنیم.

وی گفت: میزان ایده‌هایی که یک فرد دارد حتماً با دانش تخصصی آن اتباط دارد؛ بنابراین نیاز است به دانشجویان آموزش دهیم و افراد موفقی که ایده را تبدیل به محصول کردن به عنوان الگو معرفی کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سپس در جمع خبرنگاران گفت: تدوین سند نظام ملی نوآوری به وزارت علوم محول شده است. رؤسای پارک‌های علم و فناوری کمک کننده برای تدوین این سند هستند، ارتباطات بین مدارس، دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، بنیاد نخبگان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همه مجموعه‌هایی را که در توسعه علم و فناوری نقش دارند، احصا کنیم و هر کس طرحی دارد به وزارت علوم منتقل کند.
 
هدف‌گذاری برای رشد پارک‌های علم و فناوری
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۶۰۹۲۳۷، www.irannewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین