پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۳۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۷
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، ایران را دارای رنگین‌کمانی از گسل‌ها توصیف کرد و گفت: لازم است با اجرای طرح‌های تحقیقاتی ابهامات موجود در این زمینه را مرتفع کنیم.
شعار سال: محمدحسن نامی امروز در مراسم رونمایی از سامانه نیازسنجی در سوانح طبیعی که در محل پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله برگزار شد، با بیان اینکه زلزله هم به عنوان بلایا به شمار می‌رود، افزود: اگر بتوانیم پروژه‌هایی را تعریف کنیم که از انرژی گسل‌ها در مسیر خودش بهره ببریم، این بلا تبدیل به نعمت برای ما می‌شود.

وی مراکزی، چون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و مرکز لرزه‌نگاری کشوری را از ظرفیت‌های علمی کشور در این حوزه دانست و گفت: محققان این مراکز می‌توانند پروژه‌های زیادی در این زمینه‌ها طراحی کنند؛ زیرا ظرفیت ما در جمهوری اسلامی ایران در پژوهشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی بالاست و می‌توانند در زمینه ارائه اطلاعات به سایر کشور‌ها نیز پیشقدم باشند؛ چرا که ما می‌توانیم با کسب اطلاعات لازم و ارائه آن به سایر کشور‌ها پیشقدم بوده و به هاب منطقه در ارائه اطلاعات تبدیل شویم.

نامی با اشاره به سیل اخیر سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: در این رخداد در مدت دو ساعت ۲.۵ میلیمتر بارندگی شد و این میزان بارندگی می‌توانست برای ما نعمت باشد، اگر ما مدیریت منابع آبی داشتیم.

وی آب را یکی از چالش‌های ایران و جهان در آینده دانست و خاطر نشان کرد: آن چیزی که در مدیریت بحران کشور مطرح می‌شود، این است که باید ساز و کاری تعریف کنیم که در ارزیابی خسارات بتوانیم خدمات مناسب و در خور شأن مردم را ارائه دهیم. اگر بتوانیم میزان خسارات را استعلام کنیم، بعد از سوانح طبیعی بسیاری از کار‌ها به خوبی پیش می‌رود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه کشور ما رنگین کمانی از گسل‌هاست، گفت: ما باید توان خود را به کار بگیریم که از این موهبت الهی بهره ببریم.

وی افزود: گسل‌ها خطرناک هستند، اگر بتوانیم از علوم مختلف برای استفاده از انرژی این گسل‌ها استفاده کنیم و پروژه‌های مختلفی در این زمینه تعریف کنیم، بسیاری از ابهامات در خصوص چنین سوانح طبیعی رفع می‌شود.

نامی تاکید کرد: لازم است گسل‌های پیوسته‌ای که با سایر کشور‌های همسایه به صورت مشترک داریم، مورد بررسی قرار گیرند. زیرا آن‌ها می‌توانند خطراتی را برای کشورمان داشته باشند؛ از این رو ضروری است اطلاعاتی در خصوص این گسل‌ها کسب شود.

وی تصریح کرد: باید از این ظرفیت عظیم که در اختیار کشور ماست، بهره ببریم و به دنبال ایجاد ایمنی و سازه‌های ایمن برویم.

نامی به وضعیت ریزگرد در کشور اشاره کرد و گفت: ۸ کانون ریزگرد در کشور‌های عراق، سوریه، عربستان و اردن در اطراف کشور داریم، ولی ۸۵ درصد ریزگرد‌های ایران از سمت عراق به کشور می‌رسد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه امنیت، اقتصاد و رفاه مردم در کنار علم امکان پذیر است، گفت: پژوهش‌های مختلف می‌تواند برای کشور ظرفیت‌سازی کند و همین تحقیقات امکان دسترسی به اطلاعات را فراهم می‌کند که ما می‌توانیم چنین اطلاعاتی را در اختیار کشور‌های منطقه قرار دهیم.

نامی با تاکید بر اینکه پژوهشگاه زلزله‌شناسی می‌تواند در حوزه پیشگیری به خوبی عمل کند، گفت: در این صورت اگر سوانح طبیعی رخ دهد، می‌توانیم قبل از چنین اتفاقاتی ساخت و ساز‌ها را محکم و مقاوم پیش ببریم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۴۰۱۰۲۰۷۰۴۳۰۰، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
0
0
راهکار چیه آقای نامی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین