پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۶۶۴
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۲
نتایج یک تحقیق داخلی نشان می‌دهند که اثرات گاز گلخانه‌ای دی اکسید کربن در ایران باعث کاهش قابل توجه امید به زندگی در مردم کشورمان شده است.
شعار سال: گروهی از پژوهشگران دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان در یک مطالعه علمی اثر انتشار آلاینده‌های محیطی و به‌طور خاص گاز دی اکسید کربن را بر میزان امید به زندگی مردان و زنان ایرانی بررسی کرده‌اند.

این تحقیق توصیفی-تحلیلی با استفاده از تجزیه و تحلیل نرم‌افزاری برای دوره زمانی ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۹ انجام گرفته است و در آن، اثر انتشار آلاینده‌ها بر امید به زندگی کل ایرانیان محاسبه شده است. سپس اثر CO ۲ بر امید به زندگی زنان و مردان ایرانی در چندک‌های مختلف برآورد شده است.

نتایج این پژوهش به‌خوبی نشان می‌دهند که انتشار گاز CO ۲ بر امید به زندگی کل، امید به زندگی مردان و زنان اثری منفی داشته است؛ لذا برای افزایش امید به زندگی در کشور ایران باید به کنترل انتشار آلاینده‌ها مخصوصاً CO ۲ پرداخته شود.

مسلم انصاری‌نسب پژوهشگر گروه اقتصاد دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان و همکارش در این خصوص می‌گویند: «امروزه، یکی از چالش‌های مهم شناخته شده در کشور، آلودگی زیست‌محیطی مخصوصاً CO ۲ است، زیرا این گاز گلخانه‌ای مهم، در بین گاز‌های گلخانه‌ای بیشترین تأثیر را در تولید آلودگی جوی دارد».

آن‌ها می‌افزایند: «نتایج تحقیق ما حاکی از آن هستند که اثر انتشار گاز کربن دی اکسید سرانه بر امید به زندگی کل، امید به زندگی مردان و امید به زندگی زنان منفی و معنی‌دار برآورد می‌شود».


از سوی دیگر طبق یافته‌های این پژوهش، اثر مرگ‌ومیر بر امید به زندگی کل، امید به زندگی مردان و امید به زندگی زنان منفی بوده است. همچنین اثر نرخ تولد بر امید به زندگی کل و امید به زندگی زنان مثبت ارزیابی شده است، درحالی‌که این اثر در امید به زندگی مردان منفی بوده است.

به گفته انصاری‌نسب و همکارش، «نتایج این پژوهش می‌تواند به تصمیم سازان و سیاست‌گذاران کلان کشور جهت کنترل آلاینده‌های زیست‌محیطی به‌منظور افزایش امید به زندگی راهگشا باشند».

آن‌ها معتقدند: «همچنین پیشنهاد آتی ما این است که با توجه به اثرگذاری سایر آلاینده‌ها که باعث بیماری‌های قلبی-عروقی، ریوی، سرطان‌ها و ... در کشور می‌شوند و از این طریق، کاهش امید به زندگی را کلید می‌زنند، مطالعاتی طرح‌ریزی و اجرا شوند».

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری گیل خبر، تاریخ انتشار:۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۴۷۹۲۴۴، www.gilkhabar.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین