پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۶۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
با تداوم بن بست سیاسی بیش از پنج ماهه در عراق، نیرو‌های مدنی و مردمی در این کشور بار دیگر موضوع برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز نظیر آنچه سه ماهه آخر سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد آن بود را مطرح می‌کنند؛ تظاهراتی که بیش از چهارده ماه به طول انجامید و ده‌ها کشته و هزاران مجروح درپی داشت.
شعار سال: در سمیناری که روز سه شنبه گذشته در شهر ناصریه مرکز استان ذی قار در جنوب عراق تحت عنوان «آینده جنبش اعتراضی در عراق» با حضور شمار زیادی از رهبران این جنبش و فعالان مدنی برگزار شد، بسیاری از آن‌ها بر امکان ازسرگیری مجدد تظاهرات برای فشار بر نیرو‌های فعال به منظور تسریع در روند تشکیل دولت، پیشبرد اصلاحات مورد نظر وارائه خدمات تاکید کردند.

«فارس حرّام» فعال برجسته شهر ناصریه در این سمپوزیوم درباره «تداوم نقص ساختاری» در کشور و نقش تظاهرات در اصلاح آن سخن گفت و بیان کرد: «فعال نشدن قانون احزاب و اجرای آن علیه مفسدان و افراد مرتبط با خارج جزو مهمترین چالش‌های کنونی در برابر اصلاح فرایند سیاسی در کشور است».

وی با اشاره به بازگشت مجدد تظاهرات اظهار داشت: «تغییرات تدریجی نتایج ضعیفی دارد و تغییر واقعی در از سرگیری جنبش همراه با تاکید بر اجرای مواد قانون احزاب علیه احزاب قانون شکن نمود پیدا می‌کند».

از سرگیری تظاهرات در شهر‌های عراق

عراق در دو هفته گذشته صحنه برگزاری تظاهراتی در چند شهر از جمله بابل، بغداد، ذی قار، نجف و بصره بود و معترضان در آن‌ها تسریع در تشکیل دولت، توقف دخالت‌های خارجی و استفاده از سلاح گروه‌ها در فشار و تهدید را خواستار شدند».

براساس نوشته العربی الجدید، فعالانی در ناصریه و بصره از رایزنی‌ها و تماس‌هایی بین نیرو‌های مدنی در ماه‌های گذشته در مورد خواسته‌های قبلی تظاهرات کنندگان و گام‌های آتی کمیته‌های هماهنگی اعتراضات سخن گفتند.

یکی از آن‌ها – که خواست نامش فاش نشود- به العربی الجدید گفته است: «ارتباط بین هماهنگی‌های مختلف استان‌هایی جنوبی و مرکزی با بغداد که برخی ضعیف شده و با برخی نیز قطع شده بود، سازماندهی مجدد شد و شب نشینی‌ها و دیدار‌های رمضانی فرصت مناسبی برای از سرگیری این تماس‌ها بود. هدف این است که در صورت حصول ناکامی جدیدی در روند تشکیل دولتی سهمیه ای، خیابان آماده تظاهرات باشد».

علی الحجیمی فعال اهل نجف اشرف نیز به نوبه خود درباره آنچه «تماس‌ها و دیدار‌هایی واقعی بین فعالان عراقی به هدف سازماندهی مجدد فعالیت‌های اعتراضی» خواند، سخن گفت و با اشاره به اینکه این تماس‌ها در ابتدای راه خود قرار دارد به العربی الجدید گفت: «احزاب و نیرو‌های حاکم ثابت کردند که بیشتر از هرچیزی از خیابان می‌ترسند و تظاهرات می‌تواند تنها اهرم فشار در برابر آن‌ها باشد».

«عمار النعیمی» فعال سرشناس عراقی در بغداد که عضو جنبشی تحت عنوان «نازل آخذ حقی» (حقم را می‌گیرم) است با اشاره به اینکه به اعتراض به عنوان ابزاری برای تغییر در کشور ایمان داریم همچنانکه در عین حال به اقدام سیاسی نیز ایمان داریم، به العربی الجدید می‌گوید: «جریان‌های سیاسی و گروه‌های مسلح هنوز هم در فضای دور از خواسته‌های عراقی‌ها به حیات خود ادامه می‌دهند و افزایش بی توجهی به زمان بندی‌های قانون اساسی برای تشکیل دولت جدید به تشدید خشم منجر خواهد شد. ناگفته نماند که تشکیل دولت براساس شیوه سهمیه بندی مردود است بنابراین هفته‌های آینده شاهد بازگشت جنبش‌های اعتراضی خواهیم بود».

آیا شرایط از سرگیری تظاهرات مهیاست؟

هادی السلامی عضو پارلمان عراق در این باره می‌گوید: خطرناک‌ترین چیزی که ممکن است احزاب در شرایط فعلی با آن روبرو شوند، اعتراضات مردمی است که هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد».

السلامی نسبت به توسل به زور علیه آن‌ها هشدار داد و اظهار داشت: «احزاب مورد حمایت نسبت به اعتراضات مردمی به شدت بی توجه هستند و گمان می‌کنند که تظاهرات کنندگان پس از انتفاظه ۲۰۱۹ متفرق شده و از هم پاشیده اند، اما در حقیقت آنه ابزار‌های جدیدی در دست دارند که می‌تواند باعث پایان دوران دولت‌های پس از سال ۲۰۰۳ شود».

اما احمد الشریفی پژوهشگر عراقی بیان می‌کند: «تمامی شرایط برای بازگشت اعتراضات در عراق مهیاست، زیرا اوضاعی که معترضان در اکتبر ۲۰۱۹ میلادی خواستار تغییر آن شده بودند بهبودی نداشته است بنابراین بازگشت جنبش در سایه بی تفاوتی و بی تدبیری سیاسی فراکسیون‌ها و احزاب سیاسی، موضوعی محتمل و منطقی است».

الشریفی به العربی الجدید می‌گوید: «رهبران احزاب و گروه‌های مسلح معمولا اعتراضات را دست کم می‌گیرند، اما اعتراضات بهترین گزینه مسالمت آمیز برای اعلام مخالفت است».

تظاهرات عراقی‌ها به دنبال وخامت خدمات و تشدید بیکاری، اول اکتبر ۲۰۱۹ میلادی پس از فراخوان‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی آغاز و از بغداد به دیگر شهر‌های این کشور کشیده شد.

این تظاهرات صحنه خشونت‌های شدیدی بود و شمار زیادی از معترضان در جریان ان کشته و زخمی شدند.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار:۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، کدخبر:۱۳۶۴۸۸۹، fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
0
0
فکرکنم شروع می شه. با این خطی که صدر شروع کرده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین