پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۷۷۸۵۷
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به یک رسانه گفت: یکی از عوامل داخلی که بسیار تاثیرگذار بود، تصمیم غیرکارشناسانه وزارت کار و رفاه اجتماعی در نشست سه جانبه‌ای است که با افزایش دستمزد کارگران عملا به جای خدمت به کارگران بیشترین هزینه را برای آنان ایجاد کرد. پیش‌بینی ما ۲۵ درصد تعدیل نیرو در واحد‌های کوچک و متوسط است و در واحد‌های بزرگ هم این اتفاق میافتد که درصدش کمتر است.
شعار سال: رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه می‌توان از وضعیت فعلی اقتصاد خارج شد، گفت: ما اول باید سیاست‌های‌مان در حوزه مدیریت تورم در کشور را یکسان کنیم؛ اول دولت برای خودش و بعد مجلس در فاز بعدی. ما نمی‌توانیم بگوییم سیاست‌مان کنترل تورم است، اما به یک باره پایه حقوق دستمزد ۶۰ درصد افزایش دهیم.
 

این روز‌ها رییس جمهور، رییس مجلس و دیگر مسئولان اعلام کردند قیمت‌ها شبانه و روزانه باید پایین بیاید. آیا امروز این روش‌های دستوری جواب میدهد؟

این روش‌های دستوری جواب نمی‌دهد؛ امروز قیمت‌ها در کالا‌های اساسی و غیر اساسی متاثر از دو عامل بیرونی و غیر بیرونی است. عوامل بیرونی وضعیت قیمتی کالای اساسی در دنیا است. ما در طول دو ماه اخیر جنگ اوکراین و روسیه و تحولات منطقه‌ای که شکل گرفته است، شاهد افزایش ۳۰ تا ۹۰ درصد قیمت کالا‌های اساسی در دنیا هستیم.

نه کشور ما بلکه در تمام دنیا، کشور‌های دیگر گندم وارد می‌کنند. این‌ها هم افزایش قیمت داشته‌اند. عامل دیگر تورم جهانی است که ارتباطی به ما ندارد.

امکان دارد دو ماه دیگر آتش جنگ فروکش کند و قیمت‌ها پایین بیاید.

پیش‌بینی ما ۲۵ درصد تعدیل نیرو در واحد‌های کوچک و متوسط است

نکته دیگر عامل داخلی است که به نظرم در آن دو مولفه بسیار تاثیرگذار است. یکی تصمیم غیرکارشناسانه وزارت کار و رفاه اجتماعی در نشست سه جانبه‌ای که داشت با افزایش دستمزد کارگران عملا به جای خدمت به کارگران، بیشترین هزینه را برای آنان ایجاد کرده است. پیش‌بینی ما ۲۵ درصد تعدیل نیرو در واحد‌های کوچک و متوسط است و در واحد‌های بزرگ هم این اتفاق میفتد که درصدش کمتر است.

بلاتکلیفی دولت بدترین اثر را در بازار می‌گذارد

نکته سوم، عدم تعیین تکلیف دقیق دولت در نحوه‌ی مواجهه با خرید کالای اساسی و انتقال آن به مردم است که مثل سنوات گذشته یارانه به واردات یا به مصرف دهد. اما به نظر می‌رسد دولت تعیین تکلیف نکرده است و اگر امروز سیاستش را اعلام کند، ما حداقل در عمل روال قبل را می‌بینیم؛ حتی باز روال قبل هم تایید نمی‌کند، اما باز خبر می‌آید که ظرف ۱۰ روز آینده قرار است سیاست تغییر پیدا کند. این بلاتکلیفی بدترین اثر را در بازار می‌گذارد یعنی شما نه منافع سیاست ارز تدریجی ۴۲۰۰ می‌گیری و نه منافع آن سیاست هم اجرا کرده ای.

ما نمی‌توانیم بگوییم سیاست‌مان کنترل تورم است بعد به یک باره پایه حقوق دستمزد ۶۰ درصد افزایش دهیم

حال با این وجود راه برون رفت از وضعیت فعلی چیست؟

ما اول باید سیاست‌های‌مان در حوزه مدیریت تورم در کشور را یکسان کنیم؛ اول دولت برای خودش و بعد مجلس در فاز بعدی. ما نمی‌توانیم بگوییم سیاست‌مان کنترل تورم است، اما به یک باره پایه حقوق دستمزد ۶۰ درصد افزایش دهیم. این کار مسلما اثر منفی دارد؛ این‌ها در دست ما است و دیگر به تحریم‌ها و آمریکا و خارج از کشور ربطی ندارد!

یک سری موارد هم مربوط به موضوعات خارجی است که طبیعتا باید مدیریت کنیم. یک سری سیاست‌های اقتصادی را هم باید تغییر دهیم. به طور مثال سیاست ارز تدریجی نشان داده است که کالای اساسی با قیمت مناسب به دست مردم نمی‌رسد.

معتقدم اگر سیاست تغییر کند، می‌توان اقتصاد را مدیریت کرد. به هر حال ما امکان اینکه ظرفیت‌های داخلی را علی رغم تحریم‌ها و وضعیت نامناسبی که دولت قبل تحویل داده است مدیریت کنیم تا تنش‌های کاری، قیمتی و آثار تورم به حداقل برسد و قطعا راه کار برای آن هم وجود دارد. یعنی ما دچار جنگ‌های منطقه‌ای و موضوعات برون منطقه‌ای که تا صد سال داشته باشیم نخواهیم بود، بلکه صرفا در یک بازه زمانی محدود است که افزایش قیمت را در پی دارد و ما باید آن را مدیریت کنیم و طبیعتا ماه‌های آینده اثرش خنثی می‌شود.

علی ایّ حال این‌ها قابل مدیریت است و نیازمند یک نگاه منسجم، علمی، تخصصی، کارشناسی و صراحت دولت در تصمیم و عدم تعلل در اداره کشور است؛ یعنی با رویکرد کاملا قاطع تصمیم‌گیری کند که این می‌تواند خروج ما از وضعیت فعلی باشد.

ما پیش‌بینی می‌کنیم وضعیت بهبود پیدا میکند

آیا در روز‌های آینده وضعیت خوبی را شاهد خواهیم بود؟

بله. ما پیش‌بینی می‌کنیم وضعیت بهبود پیدا میکند و البته شاخص‌ها هم همین را می‌گوید. درآمد‌های نفتی وضعیت تراز تجاری کشور ما ۶ ماه دوم سال گذشته ۳۰ درصد وضعیت صادرات غیر نفتی افزایش پیدا کرده است. شرایط رو به بهبود است، ولی این به تدریج اتفاق میفتد و می‌توان طی چند ماه اتفاقات کاملا عینی مشاهده کنیم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تاریخ انتشار:۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۵۵۰۷۲۱، www.jamaran.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین