پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۷۷۹۶۸
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
نظام یارانه‌ای کشور به سه دلیل نبود بانک جامع یا شناسنامه اقتصادی- اجتماعی ایرانیان، نبود صندوق‌های فروشگاهی و در نهایت، نداشتن سیاست و قواعد اخذ عوارض از کالا‌های صادراتی دارای پتانسیل استفاده از کالا‌ها و مواد یارانه‌ای ارایه شده، دارای مشکل است (شما بخوانید مریض است. فشل است. محل رانت و سو استفاده برای برخی از دولتی هاست). تثبیت وضعیت نظام یارانه‌ای نیز نیازمند تعیین و دقیق کردن سیاست‌های دولت در حوزه کنترل تورم، رشد نقدینگی و تثبیت قیمت دلار است. در چنین شرایطی بجای ایجاد چنین زیرساختی برخی از جریانات و افراد، به میزان یارانه به اتباع بیگانه گیر می‌دهند و سفر تایلند؟ دلار مسافرتی را پیش می‌کشند و یارانه غیر مستقیم و مواردی همانند. ایا این کار بجای پرداختن به اصل، نوعی پرداختن به فرع و منحرف کردن داستان نیست؟

شعار سال: روزنامه اصولگرای رسالت نوشت: تردیدی نداریم که ساختار اقتصادی کشور دچار اشکالات جدی است. باز کردن گره‌های اقتصادی ما، هیچ راه‌حل آسان و مقطعی ندارد، یعنی تمام راه‌حل‌ها قطعا با پیچیدگی و دشواری مواجه خواهد بود و اصلاح موردنظر هم تدریجی خواهد بود.

یکی از معضلات بزرگ ساختار اقتصاد ما، حوزه یارانه غیرهوشمند یا به تعبیری، ارز ترجیحی است. یارانه‌ای که به‌جای آن‌که در انتهای زنجیره مصرف یعنی در سفره‌های مردم توزیع شود، در ابتدای زنجیره توزیع می‌شود و بنا بر برآوردها، حتی گاهی به جیب ۱۵ میلیون نفر غیر ایرانی می‌رود. حتی یک نفر هم موافق سیاست ارز ترجیحی نیست.

درواقع بحث و اختلاف‌نظر امروز، اصل حفظ یا حذف ارز ترجیحی نیست، بلکه چگونگی حذف آن راهبرد توزیع هوشمند منابع حاصل از آن است.

دولت جمهوری اسلامی، روی بلیت پرواز هر مسافر از تهران به تایلند چیزی حدود پنج میلیون تومان یارانه می‌دهد! این یعنی هزینه‌ای که می‌تواند برای یک خانواده محروم در یک ماه، رفاه نسبی ایجاد کند، خرج مصارف غیرضروری کمتر از یک درصد از جامعه می‌شود. مثال‌ها ازاین‌دست متعددند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، تاریخ انتشار:۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، کدخبر:۶۷۵۴۵۷، www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین