پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۰۳۳
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
دولت و مجلس در مورد حذف ارز ترجیحی در یک مسئله هنوز به نقطه نظر مشترک نرسیده‌اند. دولت معتقد است که برای نان سنتی و نان‌های حجیم و فانتزی و آرد ماکارونی باید ارز ترجیحی حذف شود. اما مجلس نظر دیگری دارد و اعلام کرده که ارز ترجیحی به طور کل برای آرد برداشته نشود. ما معتقدیم برای نان حجیم نیز که بخشی از منبع درآمد قشر کم درآمد است یا آردی که برای ماکارونی برای تولید داخلی اختصاص داده می‌شود نباید به صورت آزاد محاسبه شود باید با قیمت پایین‌تری نسبت به ارز آزاد به واحد‌های صنفی و صنعتی داشته باشد.
شعار سال: گرانی نان و ماکارونی نگرانی زیادی در بین مردم ایجاد کرد، طوری که در روز‌های گذشته حتی بسیاری از مردم به فکر خرید بیش از مورد نیاز ماکارونی بوده تا گرانی‌های پیش رو نظام اقتصادی خانواده‌ها را بر هم نزند. اما پس از گفت وگوی تلویزیونی رئیس جمهوری و واریز یارانه‌های ۳۰۰ و۴۰۰ هزار تومانی گویی بسیاری از نگرانی‌های طبقات ضعیف جامعه کاسته شد.

آنچه هست دولت و مجلس بر این باورند حذف ارز ترجیحی، به رغم شوک وارده ناشی از آن، نتیجه مثبتی در راستای نظام اقتصادی کشور دارد که در آینده حاصل را خواهیم دید. به گفته جعفر قادری قطعا اگر سهم دولت از محل درآمد‌های حاصل نفت هم عرضه شود، باز هم پاسخگوی کمبود بودجه نخواهد بود. قادری معتقد است که برای این کار نیاز است که ارز ترجیحی به شکل دیگری تخصیص داده شود یا در برخی حوزه‌ها حذف شود.

این نماینده مجلس می‌گوید که فشار مجلس هم این بود که برای دارو و نان به‌هیچ وجه یارانه حذف نشود، اما دولت اجازه دارد که هم برای دارو هم برای نان مکانیزیم تخصیص ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومان را تغییر دهد.

قادری و ادعای همگرایی دولت و مجلس برای حذف یارانه‌ها بجز وضعیت آرد ماکارونی و فانتزی پز‌ها

خلاصه گفتگو با جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس را بخوانید.

- در سال گذشته حدود ۱۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی توزیع شده که بخشی از این مقدار مربوط به سهم دولت حاصل از صادرات نفت بوده است. بخشی از آن را هم در بازار به نرخ پایین‌تر خریداری کرده است و با نرخ ۴هزار و ۲۰۰ تومان توزیع کرده است. دولت از سال گذشته این موضوع را به مجلس منعکس کرد که با این روال در سال آینده نمی‌تواند، ادامه دهد.

- قطعا اگر سهم دولت از محل درآمد‌های حاصل نفت هم عرضه شود، باز هم پاسخگوی کمبود بودجه نخواهد بود. برای این کار نیاز است که ارز ترجیحی به شکل دیگری تخصیص داده شود یا در برخی حوزه‌ها حذف شود. به هر حال مجلس برای اینکه دولت بتواند این‌کار را انجام دهد حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به دولت اجازه داد که مبالغی را پیش بینی کند و یا به تعبیر دیگر از کل درآمد حاصل از صادرات نفت که ۵۸۰ هزار میلیارد تومان است، ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را به‌عنوان یارانه پیش‌بینی کند که بتواند به نوعی ارز ترجیحی را سامان‌دهی کند. فشار مجلس هم این بود که برای دارو و نان به‌هیچ وجه یارانه حذف نشود، اما دولت اجازه دارد که هم برای دارو هم برای نان مکانیزیم تخصیص ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومان را تغییر دهد.

- دولت و مجلس در مورد حذف ارز ترجیحی در یک مسئله هنوز به نقطه نظر مشترک نرسیده‌اند. دولت معتقد است که برای نان سنتی و نان‌های حجیم و فانتزی و آرد ماکارونی باید ارز ترجیحی حذف شود. اما مجلس نظر دیگری دارد و اعلام کرده که ارز ترجیحی به طور کل برای آرد برداشته نشود. ما معتقدیم برای نان حجیم نیز که بخشی از منبع درآمد قشر کم درآمد است یا آردی که برای ماکارونی برای تولید داخلی اختصاص داده می‌شود نباید به صورت آزاد محاسبه شود باید با قیمت پایین‌تری نسبت به ارز آزاد به واحد‌های صنفی و صنعتی داشته باشد.

- در صورتی نیز اگر تولیدکنندگان بخواهند از آرد ماکارونی صادراتی تولید کنند، دولت می‌تواند آرد ارزان‌تر در اختیار بگذارد، اما در صورت صادرات ما به التفاوت ارز آزاد و ترجیحی را در قالب عوارض صادراتی مجداد پس بگیرد. حتی در واحد‌های بیسکوئیت سازی نیز با این روند پیش رود.

- فقط در این قسمت بین مجلس و دولت اختلاف وجود دارد دوستان در مجلس تاکید دارند که قیمت آرد ماکارونی و نان‌های حجیم نباید خیلی اضافه شود. اگر دولت این بخش را اصلاح کند، دیگر اختلافی بین مجلس و دولت باقی نخواهند ماند. در مورد امور دیگر با یکدیگر هم‌راستا هستند.

- در مورد دارو هم فعلا به همین شکل است. دارو در گذشته با ارز ترجیحی وارد می‌شد، اما اکنون مواد اولیه با ارز آزاد وارد می‌شود. کارخانجات داروسازی دارو را با ارز آزاد تولید می‌کنند. هنوز هم برای تولید دارو برای مصرف داخل و صادرات دارو تصمیمی گرفته نشده است. اما مردم برای تهیه دارو به قیمت سال گذشته باید هزینه کنند، چرا که داروخانه‌ها مابه التفاوت دارو‌ها را از دولت می‌گیرند؛ بنابراین قیمت دارو برای مردم تغییر نمی‌کند، اما مکانیزم تخصیص ارز برای دارو و نان تغییر می‌کند.

- دولت و مجلس با هم اتفاق نظر دارند که به جای پرداخت یارانه نقدی، باید برای هدفمندی یارانه‌ها، کارت یارانه‌ای برای خرید کالای اساسی صادر شود. این کارت تنها برای خرید کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و مردم نسبت به نیاز خود کالای مصرفی خود را توسط این کارت تهیه خواهند کرد.

- به آینده خوشبین هستیم. درست است که تورم داریم، اما تورم امسال نسبت به سال گذشته خیلی کمتر است. در حقیقت فروش نفت بهتر شده، هم درآمدهایمان بهتر وصول شده و تعاملاتمان با کشور‌های همسایه بیشتر شده است. حتی اگر برجام هم به جایی نرسد می‌توانیم از ظرفیت‌های دیگر استفاده کنیم.

- دولت در تلاش است تا اختلاف بین ما و عربستان را حل کند و در تعاملات بین المللی حضور پر رنگ‌تری داشته باشد. با آمریکای لاتین و کشور‌های برزیل و ونزوئلا ارتباطاتی برای تبادل کالای‌های مورد نیاز بین کشور‌ها برقرار شود؛ بنابراین باید کمک کنیم که مشکلات حل شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار:۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۶۳۰۰۶۳، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین