پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۳۲۷
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
نماینده مردم تهران گفت: من معتقدم طرح شفافیت قوای سه گانه برای به تاخیر انداختن طرح شفافیت آرا است و بعد از تصویب طرح شفافیت قوای سه گانه عملا اجازه ورودش به دستور را ندهیم که این به نظرم رفتار سلیقه‌ای و خارج از اخلاق سیاسی است. برخی‌ها نمی‌خواهند طرح شفافیت آراء نمایندگان که یک مطالبه مشخص و واضح است این را به تصویب برسانند یک بی صداقتی با مردم انجام می‌دهند.
شعار سال: عضو کمیسیون اصل نود در خصوص سازمان سنجش و ابطال عملکرد این سازمان و برگزاری آزمون گفت: در سال گذشته یک سری شکایات به اصل ۹۰ واصل شد مبنی بر اینکه بعضی دانشجویان از طرح کار سنجش در برگزاری آزمون مجدد اعتراض دارند؛ کمیسیون سوالاتی را از سازمان سنجش طرح کرد و در قبال پاسخ‌هایی که دریافت کردیم به یک طرز کار غلط رسیدیم.

وی ادامه داد: ماده ۱۱ قانون مقابله با تخلفات در آزمون‌های سراسری صراحت دارد که اگر داوطلب در آزمون مشخص شود سوابق تحصیلی یا رتبه او دارای شبهه و غیر منطقی است؛ مثل پاسخ نامه او با پاسخ نامه‌های دیگر شباهت پیدا کند می‌توان نسبت به برگزاری آزمون مجدد در یک یا چند درس که شبهه وجود دارد برای اطمینان بیشتر اقدام به برگزاری آزمون کنند.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به وضعیت دانشجویی که در ترم سوم یا چهارم تحصیل می‌کند و اختیارات قانون در صورت وجود شبهه افزود: آیا این اختیار را قانون به سازمان سنجش داده که مجدد برای این افراد آزمون برگزار بکند ما در کمیسیون به صراحت قانون به این نتیجه رسیدیم که این کار غلط است و کار سازمان سنجش که در حال انجام بود خلاف قانون است. در صورتی که در این مورد تخلف محرز شود طبق ماده ۱۰ با آن برخورد خواهد شد.

طرح شفافیت قوای سه گانه مورد تایید شورای نگهبان قرار نمی‌گیرد

خضریان در خصوص مخالفت با طرح شفافیت قوای سه گانه گفت: این موضوع یک فرامتن دارد که در این مجلس موضوع شفافیت آرا نمایندگان به عنوان اولین طرح‌های ثبت شده در مجلس اعلام وصول و به کمیسیون آئین‌نامه ارجاع شد و به صحن آمد و، چون دو سوم آرا را کسب نکرد، با امضای بنده و تعداد دیگری نمایندگان از هیات رئیسه دوباره درخواست کردیم تا در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: برخی نمایندگان محترم نگرانی داشتند که اگر طرح شفافیت آرا مجدد به صحن بیاید رای نمی‌آورد، چون به دو سوم آرا نیاز دارد و دفعه قبل سه رای کم آورد و ممکن است این بار هم تعداد کافی رای نیاورد. ما این درخواست را پیش بینی کردیم و گفتیم طبق این آئین نامه ما درخواستی که از شما کردیم این است که به دستور برگردد و طبق آئین نامه موجود وقتی تعدادی از نمایندگان درخواست می‌کنند موضوعی رای گیری شفاف انجام شود یعنی الان در آئین نامه موجود است و نیاز به دو سوم ندارد موضوع شفاف رای گیری شود آن درخواست را به رای می‌گذارند.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: اگر رای آورد آن موضوع اصلی رای گیریش را شفاف برگزار می‌کنند، چون این نصف بعلاوه یک آرا را نیاز دارد؛ پیش بینی ما این است که بیش از نیمی را آرا را می‌آورد وقتی نصف آرا را آورد برای دو سوم آرا رای گیری به صورت شفاف انجام و باعث می‌شود نمایندگان که بعضا میانه هستند و هنوز به قطعیت موضوع نرسیدند که رای منفی بدهند یا مثبت، در این شرایط، چون مطالبه اجتماعی هم وجود دارد آرا آن‌ها رای مثبت خواهد بود و این دو سوم را هم کسب می‌کند.

وی در ادامه اظهار داشت:، اما فرض می‌گیریم در آن برهه هم رای نیاورد حداقلش این است که مردم می‌فهمند چه کسانی رای دادند و چه کسانی رای ندادند؟ اگر این مطالبه اجتماعی این قدر مهم باشد که مردم نسبت به آن حساسیت داشته باشند که دارند، در انتخابات مجلس بعدی می‌دانند کدام نماینده رای داده کدام نماینده رای نداده و می‌توانند درست انتخاب کنند تا در مجلس این تصویب شود.

خضریان گفت: در حالی که این طرح موجود است و نزدیک به یک سال کار کارشناسی صورت گرفته و مطالبه دقیق مشخص است، یکدفعه یک طرح خلق الساعه‌ای در یک برهه زمانی کوتاه برای دو فوریتی ثبت و به صحن می‌آید. برخی از نمایندگان در آخر هفته قبل از طرح ثبت می‌کنند و هفته بعد هم به عنوان طرح دو فوریت در صحن قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اصلا فرصتی نبوده است که کسی روی طرح شفافیت قوای سه گانه در کمیسیونی بحث کند و حتی مرکز پژوهش‌ها نظری روی آن بدهد هیچ کدام از این اتفاق‌ها رخ نداده و لذا کار کارشناسی نیست و بررسی اولیه نشان داد که اولا آوردن این به صحن برای خارج کردن از دستور کار کارشناسی شده است و نکته دوم این است که شما وقتی این متن را مطالعه می‌کنید به نظر می‌رسد با تعدادی از اصول قانون اساسی ما همخوان نیست و حتما مورد تایید شورای نگهبان قرار نمی‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ اظهار داشت: ممکن است بگویند در کمیسیون اصلاح می‌کنیم وقتی این طرح دو فوریتی رای گیری شود کمیسیون فرصت و بازه زمانی مناسب برای اینکه نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌ها را دریافت کند و یا بخش‌های حقوقی دیگر را دریافت کند و یا نمایندگان بتوانند درست روی آن نظرات شان را اعمال کنند را هم ندارد.

طرح شفافیت قوای سه گانه برای به تاخیر انداختن طرح شفافیت آرا است

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: این طرح هم دو فوریتش رای گیری شده و من با دو فوریت آن مخالف هستم و به نظرم این طرح در قالب دو فوریتی نباید مطرح می‌شد اگر هم قرار بود ما طرحی در قالب قوای سه گانه جلو ببریم اولا منافاتی با این که اول از خودمان شروع کنیم و شفافیت آرای مجلس تصویب شود و بعد در کار‌های کارشناسی در یک بازه زمانی مناسب ما شفافیت را در جا‌های دیگر هم دنبال کنیم؛ لذا شفافیت می‌تواند جزء جزء در ارکان مختلف قابل پیگیری باشد.

وی افزود: این که ما طرح کلی‌ای تحت عنوان شفافیت قوا را بیاوریم که حرف‌های کلی و مبهم در آن زده شده و خلاف قانون اساسی در آن وجود دارد و اجازه کار کارشناسی به آن نمی‌دهیم به نظر من این یک پیش زمینه و فرامتنی دارد و آن این است که برخی‌ها نمی‌خواهند طرح شفافیت آراء نمایندگان که یک مطالبه مشخص و واضح است این را به تصویب برسانند یک بی صداقتی با مردم انجام می‌دهند.

خضریان با بیان اینکه هیات رئیسه و قالیباف قول بررسی طرح شفافیت در ماه رمضان را داده بودند، ادامه داد: در آن برهه طرح شفافیت قوا ثبت نشده بود پس آقای قالیباف حتما همین طرح را مد نظر داشتند وگرنه ایشان نمی‌دانستند در آینده قرار است یک طرحی به نام شفافیت قوا ثبت شود و علی رغم قول ایشان در ماه رمضان این اتفاق رخ نداد.

نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: من معتقدم طرح شفافیت قوای سه گانه برای به تاخیر انداختن طرح شفافیت آرا است و بعد از تصویب طرح شفافیت قوای سه گانه عملا اجازه ورودش به دستور را ندهیم که این به نظرم رفتار سلیقه‌ای و خارج از اخلاق سیاسی است.
 
طرح شفافیت قوای سه گانه برای به تاخیر انداختن طرح شفافیت آرا است؟

برای تسهیل در راه‌اندازی کسب و کار، نظارت بر آن به پس از صدور مجوز منتقل شد

خضریان در پاسخ به این سوال مبنی بر اگر طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار ابلاغ شد، اما سازمان‌ها آن را اجرایی نکردند چه سازوکاری برای برخورد با آن‌ها با وجود دارد، گفت: اولا عدم اجرای قانون، ترک فعل خودش جرم است و لازم نیست در قانون الزاما برای هر قانونی پیش‌بینی شده باشد، ولی در همین قانون ضمانت‌های اجرایی آن دیده شده و در مواد پایانی طرح مذکور هر نوع عدم همکاری دستگاه‌ها به معنای این است که مجوز صادر شده است؛ و بالاترین ضمانتش این است که این بصورت خودکار، کار را جلو می‌برد و شما موظف هستید در آن بازه زمانی نسبت به بررسی مدارک درخواست دهنده و صلاحیت او اقدام کنید.

وی ادامه داد: ما اتفاقی که در طرح تسهیل افتاده یک این قانونمند کردن و شفاف کردن آن است و اتفاق بعدی این است که ما تاکنون عموما مجوزهای‌مان و نظارت‌های ما پیشینی بود یعنی اگر قرار بود شما کاری را در این کشور انجام بدهید آنقدر شما را می‌بردند و می‌آورند که مطمئن شوند شما می‌توانید این کار‌ها را اینجا انجام بدهید ما الان نظارت‌ها را به سمت پسینی بردیم یعنی از آن طرف هم این تسهیل به معنای رهاشدگی نیست بلکه دستگاه‌ها در ادامه ماجرا مسئول رسیدگی و نظارت هستند.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: صلاحیت علمی در برخی از خدمات حقوقی مثل وکلاء جایگزین محدودیت و ظرفیت‌های عددی شده است، الان برخی از وکلای عزیز ما مطرح می‌کردند که این باعث می‌شود افراد کم سوادتری وارد عرصه وکالت شوند ما می‌گوییم صلاحیت علمی را که برنداشتیم. صلاحیت علمی موجود است و ظرفیت عددی را برداشتیم پس این شبهه قابل بحث نیست.

وی ادامه داد: بعضی می‌گویند وکالت را نباید در بحث کسب و کار‌ها ببینید و پاسخ این است که مگر وکیل از این راه کسب درآمد نمی‌کند؛ چرا ما باید مانع شویم که دیگران هم وارد این نشوند. بعد می‌گویند که این باعث می‌شود که بعضا افراد از سواد کمتری در مورد وکالت بهره‌مند باشند. می‌گوییم که مگر الان همه وکلاء با یک سواد تراز برابر هستند و همه یک اندازه سواد دارند؛ لذا اصل این کار حسن آن بر این بود که هم جوانان ما بتوانند وارد عرصه خدمات حقوقی مثل کارشناس حقوقی و کارشناس رسمی و سردفتری شوند.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ اظهار داشت: سردفتری قبل از این قانون شرایطی که داشت موروثی واگذار می‌شد، اما سالهاست که شغل موروثی در ایران کنار زده شده است و اینکه پدری شغلی داشته و باید به فرزندش برسد این خارج از منطق شایسته سالاری موجود هست لذا این را هم کنار زدیم.

وی اضافه کرد: گفتند در یک شهر کوچک ممکن است چند نفر دفتر اسناد رسمی بیایند و مجوز بگیرند و این آنقدر زمینه ندارد. پاسخش مشخص است افرادی که می‌خواهند سرمایه بگذارند و دفتر و کارمندی برای دفتر اسناد رسمی بگیرند، آن‌ها بیشتر از ما دلشان برای سرمایه خودشان می‌سوزد و اگر آنجا کشش نداشته باشد دفتر راه اندازی نمی‌کنند و اگر کشش دارد پس باید بگذاریم که افراد جدید هم وارد شوند و این شغل را به عهده بگیرند.

ثبت طرح در مجلس به معنای انجام و تصویب آن نیست

خضریان در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا وقتی طرح‌های مهم و بنیادی‌تر وجود دارد چرا مجلس طرح‌هایی مثل تغییر ساعت رسمی، ساماندهی حیوانات خانگی را در دستور کار قرار می‌دهد، گفت: بعضی از این نقد‌ها وارد است، اما اینگونه بگویم که اولا بدانید برخلاف نهاد دولت یا نهاد دستگاه قضائی مجلس یک تفاوت بزرگی با این‌ها دارد که اگر کسی رئیس دولت است می‌تواند ادعا کند که سیاست‌های دولت را می‌توانم در آن دخالت و اداره و تنظیم کنم یا رئیس قوه قضاییه، اما مجلس تمام شاخصش بر آراء و نظرات متفاوت است.

وی ادامه داد: خوب قوانین اجازه دادند نمایندگان مجلس طرحی را بتوانند با یک تعداد امضایی حدود ۱۵ نفر ثبت کنند واین محل رسیدگی و بررسی در کمیسیون‌های تخصصی شود؛ لذا اگر طرحی در مجلس ثبت می‌شود به معنای این نیست که مجلس این کار را انجام میدهد بلکه جمعی از نمایندگان در حال پیگیری این طرح هستند.

نماینده مردم تهران توضیح داد: به طور مثال طرح تغییر ساعت نزدیک به یک سال در نوبت صحن بودند و یک روزی نوبتش می‌شود آن هم روزی که هیچ طرح دیگر قابل انجام در کمتر از یک ساعت در آن روز نبوده، چون این تک ماده‌ای بوده و در چینش آن روز‌های پایانی سال بعد از بودجه طرحی می‌تواند بیاید که کوچک و مختصر باشد. مجلس برآیندی از دیدگاه‌های مختلف است و پارلمان تمام شاخصه‌اش این است و اگر این را ازش بگیرند دیگر پارلمان نیست.

ارز مورد استفاده برای کالای لوکس را می‌توان برای بیماران پروانه‌ای استفاده کرد

خضریان در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه شما جز مخالفان ورود کالا‌های لوکس هستید، علت آن را بیان بفرمایید، گفت: اصلا طرحی در مجلس برای اینکه کالایی را منع واردات کنند و یا کالایی وارد نشود وجود ندارد؛ چیزی که الان در کمیسیون پیگیری می‌شود بر مبنای دستورالعمل‌های خود دولت است؛ که در زمان آقای نعمت زاده امضاء شد وکار‌ها جلو آمد. آن موضوع کالای لوکس است. ما یک دستورالعمل واحد در مورد این موضوع نداریم که اصلا کالای لوکس چیست؛ کشوری که در شرایط جنگ اقتصادی است حتما باید در مصرف ارز شرایط را مدیریت کند.

وی در این خصوص ادامه داد: در بحث کالای لوکس موضوع یک مدل و برند خاص نیست هر کالایی که عنوان لوکس به آن تعلق می‌گیرد یعنی نیاز ضروری جامعه در شرایط جنگ اقتصادی نیست، ما اجازه نداریم ظرفیت ارز کشور را سوبسید به افرادی که از این کالا استفاده می‌کنند دهیم و به طور مثال می‌توان آن را برای دارو‌های بیماران پروانه‌ای استفاده کرد. بعضی از شکات ما انجمن‌های حمایت‌های از بیماران پروانه‌ای بودند. در شرایط جنگ اقتصادی دولت باید در سازمان تجارت، ضرورت هزینه کرد کالا‌ها را مشخص کند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ گفت: ما با برند کالا کار نداریم ما بحثمان مبلغی است که ارز بابتش از کشور خارج می‌شود. ولی ممکن است یک نشان دیگری در گوشی‌های همراه حتی اپل نباشد، ولی آن سطح به بعدش لوکس باشد، چون دارد ارزی را خارج می‌کند که مازاد آن نیاز است.

بعضی‌ها دنبال رقابت‌های سیاسی در منافع ملی هستند

خضریان ادامه داد: لذا ما شاخص‌بندی آن را از دولت خواستیم که تا پایان نیم سال اول ۱۴۰۱ برای ما مشخص کند و تعیین تکلیف کنیم که به یک تفاهمی برسیم و ما اصلا در جایگاه اجرایی لغو یا ممنوعیت نیستیم و دنبال چنین چیزی هم نبودیم و این به نظرم یک بازی رسانه‌ای است که بعضی‌ها دنبال رقابت‌های سیاسی در منافع ملی هستند.

وی اضافه کرد: فقط مسئله کالای لوکس نیست بلکه یک نشان و یک شرکتی کشور ما را تحریم می‌کند مثل دو کارخانه لوازم خانگی کره‌ای که چند سال پیش در کشور ما نمایندگی‌هایشان را تعطیل کردند و از کشور خارج شدند یعنی حتی شما اگر یک جاروبرقی یا یخچال یا تلویزیون از این دو کارخانه تهیه کرده بودید، درباره ضمانتی که به شما تعهد داده بودند درست عمل نکردند و بعضی از مردم ما دچار چالش شدند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به تحریم‌های حداکثری علیه ایران یادآور شد: این‌ها در شرایطی این کار را کردند که می‌خواستند به مردم ایران در آن شرایط اقتصادی فشار بیاورند؛ الحمدالله تولید کنندگان داخلی توانستند از این چالش و بحران عبور کنند و ما به یک شرایط نرمالی در این شرایط رسیدیم. الان آن دو کارخانه دنبال این هستند که دوباره وارد ایران شوند اجازه ورود به آن‌ها زمین زدن کسانی است که این برهه با تلاش خود توانستند کارخانه‌های خود را رونق بدهند وشرایط تولید در داخل پیدا شود.

خضریان اظهار داشت: یک برهه از زمان یکسری کالا‌ها وارد شد دو حالا ما در شرایطی هستیم که دشمن آمده نرم افزار‌ها و کاربران ایرانی را تحریم کرده است. جدا از لوکس بودنش که یک ارز مازاد را از کشور خارج می‌کند در یکی از این برند‌ها این اتفاق هم رخ داده است. آن زمان که مردم عزیز ما این کالا‌ها را تهیه کردند این تحریم‌ها روی این کالا‌ها نبوده است و آیا امروز اگر منافع ملی را حمایت کنند ما نباید آن‌ها را تقبیح کنیم.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار:۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۲۹۷۶۱، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین