پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۶۰
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
در حالی که آژیر قرمز کم آبی در کشور به صدا درآمده به نظر می رسد مهار آب های سطحی و بستن چاه های غیرمجاز گام بلندی برای مبارزه با این مشکل و خشکسالی باشد.

شعار سال: پس از آنکه وزیر نیرو اعلام کرد متوسط بارش ها در کشور خشک و نیمه خشک ایران طی 10 سال گذشته کمتر از میانگین جهانی بوده و با بروز خشکسالی های متعدد، منابع آب تجدید شونده به کمتر از 120 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است، عملا می توان متوجه وخامت اوضاع و لزوم ایجاد عزمی همگانی برای صرفه جویی در منابع آبی شد.
مواجه شدن 300 شهر کشور با تنش آبی که جمعیتی بالغ بر 35 میلیون نفر را نیز در خود جای داده اند نشان می دهد تقریبا نیمی از جمعیت ایران درگیر مساله کم آبی هستند تا مشخص شود وضعیت آبی در ایران مناسب نیست.

روند حفر چاه های غیرمجاز هم در دهه اخیر شدت بیشتری یافته و اضافه برداشت مخازن آب، کار را به جایی رسانده که اکنون در نصف بیشتر دشت های کشورمان که تعدادشان به حدود 610 مورد می رسد توسعه و بهره برداری از آبخوان ها ممنوع شده است.
آمار برداشت اضافه از منابع زیرزمینی تاکنون دست کم به 120 میلیارد متر مکعب رسیده و از سال 1383 تا 1393 حدود 40 درصد آبدهی منابع آب زیرزمینی کاهش یافته است.
وضعیت در استان کرمانشاه نیز با وجود بارندگی های مناسب که سال آبی گذشته (94-95) به اوج خود رسید، هم چندان جالب نیست، خروج 50 درصد از آب های سطحی کشور از استان و حفر چندین هزار حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده نشانگر نامناسب بودن شرایط در این دیار مرزنشین نیز هست.

**
اضافه برداشت سالانه یک میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی استان
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه در این باره اظهار کرد: سالانه بیش از یک میلیون متر مکعب اضافه برداشت از منابع آبی زیرزمینی استان انجام می‌شود.
کیاست امیریان، پتانسیل منابع آب زیرزمینی استان کرمانشاه را یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب برآورد کرد و افزود: هم اکنون برداشت ما از این منابع حدود یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب است که نشانگر اضافه برداشت یک میلیون متر مکعبی است.
وی با بیان اینکه در چند سال اخیر شاهد کاهش بارش‌ ها بوده‌ایم که این مانع ترمیم منابع آبی زیرزمینی می‌شود، اظهار کرد: در استان کرمانشاه طی 20 سال اخیر 11 سال افت ریزش‌های جوی داشته ایم.
امیریان بهره‌ وری پایین را از دیگر دلایل آسیب به منابع آبی استان عنوان کرد و گفت: هم اکنون 92 درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی، 6 درصد سهم مصارف خانگی و 2 درصد نیز سهم بخش صنعت است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش به اقدام های این شرکت برای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی اشاره و اظهار کرد: طی سال جاری بیش از 320 حلقه چاه غیرمجاز مسدود و 150 دستگاه حفاری غیرمجاز نیز توقیف شده است.
وی با بیان اینکه بیش از پنج هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی و سال گذشته نیز حدود یک هزار حلقه مسدود شده است، خواستار تخصیص اعتبار لازم برای بستن تمامی چاه های غیرمجاز شد.
امیریان در پایان نصب یک هزار و 200 دستگاه کنتور هوشمند و در دست اجرا بودن طرح‌های تغذیه مصنوعی را از دیگر اقدامات صورت گرفته برای صرفه جویی در مصرف آب عنوان کرد.

**
آبخیزداری را تبدیل به یک نهضت کنیم
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز با اشاره به اینکه آب های زیرزمینی استان در شرایط نامطلوبی قرار دارند، افزود: باید تلاش کرد با اجرای گسترده طرح های آبخیزداری و آبخوان داری، سفره های زیرزمینی را تغذیه کنیم تا در سال های آینده با بحران روبرو نشویم.
رضا رحیمی با بیان اینکه اغلب دشت های بزرگ استان به دلیل برداشت های بی رویه دچار مشکل شده اند و هم اکنون سطح آب حداقل تا عمق بیش از صد متر پایین رفته، یادآور شد: بهترین مکان برای احداث صنایع جدید، دشت های اطراف شهر کرمانشاه است که البته به دلیل افت فاحش سطح آب های زیرزمینی این امکان با دشواری بسیاری روبرو شده است.
وی اظهار داشت: خوشبختانه استان دارای میانگین بارندگی بسیار خوبی است و باید از این حجم از روان آب ها در جهت تغذیه سفره های زیرزمینی بهره بگیریم.
معاون استاندار کرمانشاه همچنین با ابراز تاسف از اینکه طی سال های گذشته توجه چندانی به اجرای طرح های حوزه آبخیزداری نشده است، عنوان کرد: در حوزه آبخوان داری و آبخیزداری به دنبال یک هدف گذاری بزرگ هستیم و در گام اول برنامه توسعه استان در حوزه آب باید هر چه زوتر آماده شود.
رحیمی همچنین برقی کردن چاه ها را یکی دیگر از اولویت های حوزه آب برشمرد و گفت: در استان کرمانشاه تاکنون بیش از سه هزار و 500 حلقه چاه برقی شده اند که باید بقیه نیز خیلی سریع تعیین تکلیف شوند.
وی در پایان گفت: برنامه توسعه حوزه آب باید به شکلی طرح ریزی شود که تمامی چاه های مجاز استان تا پایان برنامه ششم توسعه به ابزارهای اندازه گیری هوشمند مجهز شوند تا شاهد بهره وری بیشتر در زمینه استفاده از منابع آبی زیرزمینی باشیم.
استان کرمانشاه دارای 900 هزار هکتار زمین کشاورزی است که بیش از 75 درصد آن دیم است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار 27 آبان 95 ، کد مطلب:82312194: www.www8.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین