پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۷۸۸
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
کارشناس محیط زیست گفت: بسیاری از آتش‌سوزی‌ها با انگیزه‌های دلالی زمین ایجاد می‌شود، اما دستگاه‌های قضایی باید برای بررسی بیشتر این مسئله وارد عمل شوند.
شعار سال: تالاب بین المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق به خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی می‌رسد.

تالاب انزلی محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه پرندگان بومی و مهاجر است، این تالاب که با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صد‌ها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد، از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شناخته شد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است ضمن اینکه سالانه پذیرای مسافران بی‌شماری از داخل و خارج ایران است.

پشت پرده آتش سوزی‌های سریالی تالاب انزلی کیست؟ هشدار زمین خواری!

در سال‌های اخیر سودجویان با آتش افروزی در محدوده تالاب انزلی به تصرف زمین روی آورده اند که دستگاه‌های نظارتی و قضایی برای برسی این موضوع باید پیگیری مستمری داشته باشند.

تالاب بین المللی انزلی در سال ۱۴۰۰ شاهد سه آتش سوزی بزرگ بود، اولین آتش سوزی ۳ شهریورماه رخ داد و در آن پنج هکتار از نیزار‌های روستای شانگ‌های پرده انزلی در آتش سوخت، حریق بعدی ۸ شهریور ماه صورت گرفت و در آن ۱۲ هکتار از نیزار‌های منطقه چراغ پشتان انزلی آتش گرفت و آخرین مورد هم در اسفندماه به وقوع پیوسته است که دلایل هر سه تصرف اراضی از سوی سودجویان عنوان شده است.

پشت پرده آتش سوزی‌های سریالی تالاب انزلی کیست؟ هشدار زمین خواری!

حسین آخانی کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی یک رسانه درباره مخاطرات زیست محیطی آتش سوزی در تالاب انزلی اظهار کرد: آتش سوزی در تالاب‌ها در وهله اول زیستگاه پرندگان را از بین می‌برد چراکه آنجا محل زندگی انواع مختلفی از پرندگان بوده و آنان عمدتا در محیط‌های تالابی تخم گذاری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه آتش سوزی در تالاب انزلی باعث از بین رفتن برگ‌های بسیاری از گیاهان می‌شود بیان کرد: علاوه براینکه بسیاری از گیاهان آسیب می‌بینند، مزارع بذری نیز بر اثر آتش از بین خواهند رفت همچنین باعث ایجاد آلودگی‌های مختلف برای مردم ساکن آن محدوده خواهد شد.

آخانی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه نقش دلالان بر وقوع چنین آتش سوزی‌هایی گفت: بسیاری از آتش سوزی‌ها با انگیزه‌های دلالی زمین ایجاد می‌شود، اما دستگاه‌های قضایی باید برای بررسی بیشتر این مسئله وارد عمل شوند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار:۵ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۳۲۸۷۴، www.borna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین