پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۹۲۲
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۷
مدیرعامل سایپا با بیان اینکه ۱۳ هزار دستگاه تیبا منتظر تعیین تکلیف سازمان ملی استاندارد هستند، گفت: در صورتی که قرار به عدم شماره‌گذاری یا خارج شدن این خودرو از خط تولید باشد، خودرو‌های شاهین و کوئیک به عنوان جایگزین به مشتریان داده می‌شود.
شعار سال: «محمدعلی تیموری» امروز (یکشنبه) در جریان بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از خطوط تولید و پارکینگ‌های گروه خودروسازی سایپا در جمع خبرنگاران با اشاره به عدم تمدید اعتبار سه خودروی تیبا۲، تیبا صندوقدار و سمند از سوی سازمان ملی استاندارد، اظهار داشت: در خودروی تیبا همواره عیوبی وجود داشته، اما هیچ وقت با عیوب ایمنی به دست مشتریان نرسیده است.

وی یادآور شد: برخی عیوب نظیر رگلاژ درب در خودرو وجود دارد که تکرار می‌شود و باید طی فرآیندی اصلاح شود.

تیموری ادامه‌داد: رفع همین عیوب نیازمند قالب‌سازی، طراحی قالب‌های جدید و ... بود که هزینه‌های زیادی به دنبال داشت، بر این اساس تصمیم داشتیم خطوط تولید جدیدی ایجاد کنیم.

وی در عین حال یادآور شد: تیبا خودرویی است که عامه مردم می‌توانستند آن را خریداری و استفاده کنند، اما طبق سیاست‌های وزارت صمت حذف آن را در برنامه داشتیم.

مدیرعامل سایپا اضافه‌کرد: با توجه به پیش‌فروش هفت هزار خودروی تیبا باقی‌مانده از سال قبل، همچنین وجود ۶ هزار دستگاه از آن در کف کارخانه، همه آن‌ها باید تعیین‌تکلیف شوند.

وی، خواستار آن شد تا سازمان ملی استاندارد ایران، تولید را فرآیندی «صفر و یکی» نبیند و توضیح‌داد: در فرآیند تولید، عیوب ابلاغ می‌شود، سپس خودروساز برنامه می‌دهد، اما اگر برنامه‌ها قابل اجرا نباشد، آن گاه می‌توان دستور به توقف خط تولید داد.

تیموری افزود: خودرو‌هایی که تولید می‌شوند، یک زنجیره قطعه‌سازی به آن‌ها متصل است، همین طور در انبار‌ها قطعات زیادی از این خودرو‌ها وجود دارد که همه آن‌ها سرمایه ملی هستند.

وی خاطرنشان‌کرد: در همه جای جهان نیز اگر بخواهند خودرویی را از خط تولید خارج کنند، طی فرآیندی این کار انجام می‌شود نه اینکه به یکباره اعلام شود که دیگر این خودرو شماره‌گذاری نمی‌شود.

مدیرعامل سایپا تصریح‌کرد: اگر به هر دلیلی این تعداد خودروی تیبا شماره‌گذاری نشود، یا سیاستگذاری وزارت صمت بر عدم تولید آن باشد، این خودرو‌ها به عنوان خودرو‌های فاقد گارانتی به مزایده گذاشته شده و به فروش خواهد رفت.

وی بیان‌داشت: همچنین به افرادی که برای دریافت این خودرو‌ها ثبت‌نام کرده بودند، کوئیک یا شاهین به عنوان خودروی جایگزین داده خواهد شد.

هفته گذشته سه خودرو سمند، تیبا صندوق‌دار و تیبا۲ به علت عیوب پرتکرار ایمنی عملکرد، از سوی دفتر تخصصی صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران از فهرست تمدید اعتبار حذف شدند.

عبور مستقیم سایپا به بیش از ۹۰ درصد رسید

تیموری همچنین خاطرنشان‌کرد: تولید خودرو در این مجموعه به روزانه یک‌هزار و ۷۰۰ تا یک‌هزار و ۸۰۰ دستگاه رسیده است که سه درصد از برنامه‌های وزارت صمت جلو هستیم، اما هفت درصد نسبت به برنامه‌های همین گروه عقبیم که تا پایان خرداد ماه جبران خواهد شد.

وی گفت: اکنون تنها ۹۷۰ دستگاه خودروی معوقه داریم، این در حالی است که تا چهار ماه پیش این رقم حدود ۱۲ هزار دستگاه بود.

مدیرعامل سایپا با اشاره به رسیدن عدد عبور مستقیم این خودروساز به ۹۷ درصد، یادآور شد: تعطیلی‌های دو روزه هفته گذشته سبب شد برخی اجناس در گمرک باقی بماند و همین مساله عبور مستقیم را تا سه درصد کاهش داد.

برپایه آمار‌های سامانه کدال، در دو ماهه ابتدایی امسال گروه سایپا موفق به تولید ۴۱ هزار و ۸۶۹ دستگاه خودرو شد که شامل ۳۳ هزار و ۲۴۸ دستگاه خودرو از خانواده ایکس ۲۰۰ (مشتمل بر تیبا، کوئیک و ساینا)، سه‌هزار و ۴۲۶ دستگاه شاهین و پنج‌هزار و ۱۵۴ دستگاه سایپا ۱۵۱ (وانت پراید) بود.

در دو ماهه امسال همچنین ۴۱ دستگاه خودرو شامل ۴۰ دستگاه اس. کی. دی (قطعات نیمه‌کامل خودرو) و یک دستگاه سی. بی. یو (خودروی کامل صادراتی) توسط این گروه خودروسازی به دیگر کشور‌ها صادر شد.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:۸ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۴۷۷۰۹۷۴، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین