پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۰۵۸
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند؛ این بار نه برای نان، بلکه به قیمت هوا، زمین و جهانی پاک. براساس گزارش اندیشکده اقلیمی مستقل امبر _Ember_ باد و خورشید بیش از ۱۰درصد از برق جهان را تولید می‌کنند که این رقم قرار است تا سال ۲۰۴۰ به ۴۰ درصد برسد؛ عددی که در ایران فقط یک‌درصد است.
شعارسال: ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند؛ این بار نه برای نان، بلکه به قیمت هوا، زمین و جهانی پاک. براساس گزارش اندیشکده اقلیمی مستقل امبر (Ember) باد و خورشید بیش از ۱۰درصد از برق جهان را تولید می‌کنند که این رقم قرار است تا سال ۲۰۴۰ به ۴۰ درصد برسد؛ عددی که در ایران فقط یک‌درصد است. هم‌اکنون ۹۰۰مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر در شبکه برق کشور وجود دارد و وزارت نیرو در دولت جدید مکلف شده است تا طی ۴ سال ۱۰هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر اضافه کند.

با همین رویکرد تا چند ماه دیگر نخستین نیروگاه خورشیدی کشور در شهرستان محلات استان مرکزی راه‌اندازی می‌شود و فراخوان ایجاد ۸۰۰ مگاوات نیروگاه جدید نیز در شهرستان‌های مختلف این استان به‌زودی منتشر خواهد شد.

تولید ۸۰۰ مگاوات انرژی در استان مرکزی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به موقعیت استان در دشت مرکزی ایران و تابش خوب آفتاب در آن به یک رسانه می‌گوید: انرژی خورشیدی یکی از انرژی‌های نو محسوب می‌شود که در کنار باد مورد توجه قرار گرفته و همه کشور‌های دنیا ازجمله کشور‌های توسعه یافته، به آن اقبال نشان داده‌اند. استان مرکزی هم با توجه به نوع جغرافیا و اقلیم خود، مزیت خوبی در این زمینه دارد و از این رو، زمینه تولید ۸۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی در آن شناسایی و به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر معرفی شده است.

مهدی زندیه وکیلی از انتشار فراخوان برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این حوزه طی روز‌های آینده خبر می‌دهد و می‌افزاید: زمین‌های شناسایی شده برای این کار از همه نظر، چون اتصال به شبکه برق سراسری و نداشتن حریم بررسی شده و آماده سرمایه‌گذاری است.

به‌گفته وی، وجود کارخانه مانا انرژی به‌عنوان تولیدکننده پنل‌های خورشیدی در خمین، قرارگیری در مسیر انرژی شمال-جنوب، وجود بزرگ‌ترین پست برق کشور و امتیاز اتصال به شبکه برق سراسری از مزیت‌های استان مرکزی برای فعالیت در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر است. زندیه وکیلی توضیح می‌دهد؛ برق تولید شده در استان مطابق آیین‌نامه سازمان انرژی تجدیدپذیر و وزارت نیرو خریداری می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار امیدواری از استقبال سرمایه‌گذاران تصریح می‌کند؛ بخش مهمی از آلودگی کلانشهر اراک نتیجه مازوت‌سوزی در نیروگاه تولید برق شازند است و اگر بتوانیم برق مورد نیاز استان و کشور را با انرژی پاک و تجدیدپذیر تولید کنیم به همان اندازه بار را از دوش نیروگاه‌های فسیلی برداشته و از آلودگی کلانشهر‌ها به‌ویژه اراک کم می‌کنیم.

توسعه صنعتی با خمین انرژی‌های پاک
خمین در شرایطی از سال۹۶ واحد تولیدکننده پنل‌های خورشیدی را میزبانی می‌کند که امید مسئولان این شهرستان توسعه و اشتغالزایی با انرژی‌های پاک است. خمین در جنوب استان مرکزی قرار دارد و هم‌اکنون ۲۲۸۱نفر در ۱۲۴واحد فعال صنعتی آن مشغول به‌کار هستند. فرماندار خمین با اینکه پیش از این اقتصاد شهرستان بر محور کشاورزی و دامداری می‌گذشت، می‌گوید: شیوع خشکسالی منجر به بیکاری در این شهرستان شده و به ناچار در سال‌های اخیر به سمت صنعت حرکت کرده‌ایم، اما تأکید ما در مسیر صنعتی شدن، ایجاد صنایع پاک است. حمید کمانکش با بیان اینکه خمین همیشه به داشتن هوای سالم مشهور بوده است، می‌افزاید: خمین جزو مناطق کمتر توسعه‌یافته است، زمین زیادی برای ایجاد کارخانه دارد و مشوق‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهیم، اما با وجود مشکلات اقتصادی و بیکاری نمی‌خواهیم به هر قیمتی یک شهر صنعتی بشویم و به همین دلیل مهم‌ترین تأکید ما صنایع پاک و نیاز آینده براساس مولفه‌های محیط‌زیستی است. او با اشاره به ۲ شهرک صنعتی خمین و شهید سعیدی در شهابیه و ناحیه صنعتی خرم‌دشت اظهار می‌کند: هدف اصلی ما تبدیل خمین به قطب تولید انرژی تجدیدپذیر است و به همین دلیل در زمینه واگذاری زمین، اختصاص امکانات آب، برق و گاز و همچنین تسهیلات، همکاری لازم را با سرمایه‌گذاران این بخش خواهیم داشت.

کمانکش تأکید می‌کند؛ شهرستان خمین به‌دلیل موقعیت اقلیمی اش شرایط زیرساختی برای ایجاد مزرعه‌ها و نیروگاه‌های خورشیدی را دارد و با توجه به قرارگیری در مرکز کشور به‌دنبال تکمیل زنجیره انرژی خورشیدی یعنی تولید سلول تا نصب و ایجاد نیروگاه خورشیدی است.

نخستین نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت ۱۰۰مگاوات به‌زودی در شهرستان محلات ایجاد می‌شود که تا افق ۱۴۰۴ توان تولید ۱۵۰۰ مگاوات برق خورشیدی را خواهد داشت.

مکث
ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر
از ۹۰۰مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر نصب شده در کشور ۳۱۰مگاوات مربوط به نیروگاه‌های بادی، ۳۹۰مگاوات نیروگاه خورشیدی و مابقی مربوط به برق آبی‌های کوچک، زیست توده و انبساطی‌هاست. امکان تامین ۱۴۰هزار مگاوات برق از تجدیدپذیر‌ها وجود دارد که ۱۰۰هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های خورشیدی و ۴۰هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های بادی است.
 
سیده زهرا عباسی

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری صاحب خبر، تاریخ انتشار:۱۰ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۵۴۳۳۷۷۴۱، www.sahebkhabar.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین