پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۷۹۰۷۱
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲
بانک مرکزی اخیرا از انتشار اوراق ارزی خبر داده است. به گفته یک کارشناس این اوراق بر روی جریان نقدی پروژه های صادرات کالاهای غیرنفتی تعریف خواهد شد و پرداخت اصل و سود آن نیز به صورت دلاری خواهد بود.
شعار سال: رییس کل بانک‌مرکزی روز دوشنبه اعلام کرد یکی از برنامه‌های بانک‌مرکزی انتشار اوراق ارزی است و بازپرداخت و سود آن نیز به صورت ارزی خواهد بود.

به گفته صالح آبادی، افرادی می‌توانند در این طرح شرکت کنند که درآمد ارزی داشته باشند و در پروژه‌های با بازدهی بالا سرمایه‌گذاری کنند.

در همین رابطه مجید شاکری درباره سازوکار این اوراق به خبرنگار یک رسانه گفت: اوراق ارزی که مطرح شده در واقع به این شکل است که روی پروژه‌های توسعه‌ای کالا‌های صادراتی غیر نفتی، اوراق ارزی تعریف شود و افراد این اوراق را به ارز می‌خرند و به ارز هم می‌فروشند و اصل و سود را به ارز دست می‌آورند.

وی ادامه داد: این اوراق در زمان ریاست همتی هم مطرح بود، اما هم به صورت ارزی و هم به صورت ریالی. من نمی‌گویم روی میز گذاشتن چنین ابزار‌هایی مفید نیست، اما فکر می‌کنم اگر می‌خواهیم ابزار‌هایی بسازیم که مخاطبی غیر از ارز‌های نهادی داشته باشد و ارز‌های خانگی را هم بخواهد پوشش دهد و جذب کند - فارغ از جزییاتی که میان تفاوت مازاد ارز‌های نقدی که غالب ارز خانگی است و ارز حواله که مصرف سرمایه‌گذاری دارد وجود دارد - به نظر می‌رسد کنترل چشم انداز خیلی مهم‌تر از چنین ابزار‌هایی است.

شاکری افزود: یعنی اگر ما به دنبال این هستیم که رویکرد ابزار محور برای ارز داشته باشیم و امکان کنترل وجود داشته باشد، ابزار‌های آتی مفید‌تر خواهند بود.

این کارشناس درباره ویژگی‌های این ابزار‌های آتی گفت: منظورم از این ابزارها، ابزار‌های سه ماه و یکسال نیست، به این خاطر که اصلا در شرایط فعلی هر بازاری را تعریف کنیم یک طرفه خواهد شد. من اگر می‌خواستم ابزاری تعریف کنم، روی ابزار‌های آتی کوتاه مدت وقت صرف می‌کردم که از جنس فردایی یا حداکثر شنبه‌ای باشد. با این نگاه یاوران زیادی را در بازار پیدا می‌کنیم و قیمت پیوسته خواهد شد.

وی ادامه داد: باید توجه کنیم که یکی از علل اصلی کنترل نسبی نرخ دلار آزاد در فاصله ابتدا تا زمستان سال ۹۸، تولد موجودی بود که به آن دهم مدت‌دار می‌گفتیم؛ زیرا چشم‌اندازی از بازار درهم را برای یک تا ۳ ماه آینده به مردم می‌داد.

به گفته شاکری بنابراین معقول‌تر است که اگر به دنبال ابزار مالی هستیم به جای اینکه دنبال این باشیم که ارز خانگی را با اوراق روی پروژه جذب کنیم، فعلا بتوانیم انتظارات را کنترل کنیم و بتوانیم بازه پیش‌بینی‌پذیری از قیمت دلار به آحاد اقتصادی بدهیم. سپس روی این، انواع اقسام ابزار‌های توسعه‌ای‌تر و بلندمدت‌تر را بیاوریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینطور نیست که بگوییم اوراق ارزی بی‌فایده است، ولی ابتدا باید یک سری چیز‌هایی آماده شود تا آن ابزار مالی بتواند حجم بگیرد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری اقتصادآنلاین، تاریخ انتشار:۱۱ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۶۴۰۶۲۶، www.eghtesadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین