پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۱۰۰
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
رییس عدلیه گفت: اگر گلوگاه‌های فساد از بین نرود، جلوگیری از آن فایده‌ای نخواهد داشت و باز بودن گلوگاه فساد تولید فساد می‌کند. همزمان با شاید بی سابقه‌ترین رابطه و تعامل و همکاری مثبت با قوای دیگر در عین حال قرار نیست موضوعی لاپوشانی شود. چه در این دولت چه در این مجلس و هر مجلس و دولتی اگر جرمی اتفاق بیفتد باید به وظیفه شرعی و قانونی عمل کنیم و این اتفاق هم می‌افتد.
شعار سال: همزمان با آغاز هفته قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا در گفتگوی تلویزیونی بخش خبری ساعت ۲۱ به ارائه گزارش عملکرد قوه قضائیه طی ماه‌های گذشته و ارائه برنامه‌های آتی دستگاه قضا در حوزه‌های گوناگون پرداخت.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت شهدای هفتم تیر اظهار کرد: هفته قوه قضائیه را به همکاران خود در دستگاه قضا و مردم تبریک عرض می‌کنم.

مهم‌ترین شاخص‌های قوه قضائیه مطلوب از دیدگاه رئیس عدلیه

وی در توصیف قوه قضائیه مطلوب گفت: امر قضا یک امر خطیر و مهم است که در قانون اساسی و در شرع به آن به صورت ویژه پرداخته شده است و امام راحل و رهبر معظم انقلاب به امر قضا و عدالت تأکید ویژه‌ای داشتند.

رئیس دستگاه قضا گفت: عدالت یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی است که گسترش آن از جمله وظایف قوه قضاییه است. همچنین احیای حقوق عامه از دیگر وظایف این قوه است. قوه قضاییه باید به وسیله سازمان بازرسی کل کشور نسبت به اجرای کامل قانون نظارت کند.

وی با تاکید به پیشگیری از وقوع جرم و تعقیب مجرم از دیگر وظایف قوه قضایی است که برای تحقق این وظایف نیازمند عواملی است که یکی از این عوامل مهم و کارساز "نیروی انسانی" است. نیروی انسانی در هر دستگاهی نقش کلیدی دارد. امروز قاضی و کارمند ما موظف است بر اساس قانون عمل کند. این قانون باید عادلانه و پاسخگوی مقتضیات زمان باشد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: از جمله عوامل مهم برای دستیابی به یک قوه قضاییه مطلوب بودجه، استفاده از ظرفیت‌های مردمی، اراده، انگیزه و خودباوری است. یکی از مهمترین این ویژگی‌ها جسارت تصمیم گیری و علم توسط مدیران قوه قضائیه است.

سند تحول برای تحقق کامل، حتما همکاری دولت و مجلس را می‌خواهد

رئیس دستگاه قوه قضاییه با اشاره به سند تحول و تعالی این قوه اظهار کرد: داشتن سند تحول برای قوه قضاییه یک امر مطلوب است که این سند در زمان ریاست آیت الله رئیسی در قوه قضائیه تدوین شد که در آن زمان نیز پیش‌بینی شد که این سند تحول یک ایستگاه نیست بلکه باید در هر زمان مورد بازبینی قرار گیرد و ارتقا پیدا کند. از همین رو به این سند، سند تحول و تعالی گفته می‌شود.

عمل به بیش از ۹۰درصد برنامه‌های کوتاه مدت سند تحول و تعالی قوه قضائیه

وی ادامه داد: محور‌هایی برای ارتقاء این سند پیش‌بینی شده است، در این سند زمان بندی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت صورت گرفته است، بیش از ۹۰ درصد برنامه‌های کوتاه مدت سند تحول و تعالی قوه قضاییه انجام شده است.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با بیان اینکه اکنون ۷۰درصد از برنامه‌های میان‌مدت سند تحول قوه قضاییه دست ما نیست و باید با همکاری دولت و مجلس انجام شود، خاطرنشان کرد: با توجه به زمان بندی‌هایی که مشخص شده است، اکنون در برنامه‌های بلندمدت این سند نیز دچار عقب افتادگی نیستیم.

وی در خصوص همکاری و هم افزایی قوه قضائیه با دیگر نهاد‌ها گفت: ما یک نظام هستیم که استقلال سه قوه هیچ مانعی نیست. روسای سه قوه با یکدیگر آشنا هستند و ما با آیت الله رئیسی بیش از ۴۰ سال است که همکار و دوست هستیم.

رئیس عدلیه اظهار کرد: برای ایجاد و اصلاح قوانین بیشترین نشست را با مجلس داشتیم، هیچ نماینده‌ای نیست که طی یک سال اخیر با شخص بنده و دیگر مدیران عالی گفتگو نکرده باشد. همین تعامل را با شخص رئیس جمهور داشتیم که شاید بی سابقه باشد.

وی افزود: "مبارزه با فساد" و "پیشگیری از آن" از جمله مسائلی است که در این نشست‌ها پیگیری شد. اگر گلوگاه‌های فساد از بین نرود، جلوگیری از آن فایده‌ای نخواهد داشت و باز بودن گلوگاه فساد تولید فساد می‌کند.

محسنی اژه‌ای: هر دستگاهی باید مبارزه با فساد را از خودش شروع بکند

رییس عدلیه اضافه کرد: همزمان با شاید بی سابقه‌ترین رابطه و تعامل و همکاری مثبت با قوای دیگر در عین حال قرار نیست موضوعی لاپوشانی شود. چه در این دولت چه در این مجلس و هر مجلس و دولتی اگر جرمی اتفاق بیفتد باید به وظیفه شرعی و قانونی عمل کنیم و این اتفاق هم می‌افتد.

هر آنچه که موجب تقویت عدالت باشد و انجام نشود، موجب رنج اینجانب می‌شود

وی گفت: هر آنچه موجب تقویت عدالت می‌شود و انجام نشود موجب رنج اینجانب می‌شود. مردم دیر به حقشان می‌رسند و مشکل اطاله دادرسی دارند، اما ما برنامه تعریف کردیم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای ادامه داد: مردم در پرونده‌های کثیرالشاکی بسیار اذیت می‌شوند؛ از همین رو نحوه تشکیل پرونده را بررسی کردیم.

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: متاسفانه پرونده‌های کثیرالشاکی به وجود آمده است و یکی از پرونده‌ها تا یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار شاکی داشت و گرفتاری مردم را به همراه داشت.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای تاکید کرد: وقتی جرمی واقع می‌شود شاید مقدمات متعددی داشته باشد. قوه قضاییه نمی‌تواند در مورد تمام مقدمات جرم اقدام انجام دهد. جرم انگاری زیاد در کشور عناوین مجرمانه را زیاد کرده است. نمی‌شود ادعا کرد جلوی وقوع همه جرائم را می‌گیریم.

رئیس قوه قضاییه اضافه کرد: رهبر انقلاب همواره به قوای سه گانه در مورد ارتباط با مردم و حضور بین مردم تاکید دارند. استفاده از ظرفیت، فکر و توان مردم در طول ۴ دهه گذشته به کمک ما آمده است. ما درصددیم از کل ظرفیت مردم استفاده کنیم. دنبال مردمی سازی به معنای واقعی کلمه هستیم.

در بازدید از سازمان اموال تملیکی شاهد وضع نامساعدی بودیم

وی با اشاره به بازدید از سازمان اموال تملیکی اظهار کرد: در این بازدید شاهد وضع بدی بودیم؛ پس از این بازدید دولت دستورات لازم را به وزیر مربوطه داد و رئیس گمرک تغییر کرد.

رئیس عدلیه ادامه داد: پس از آن بازدید فروش اموال تملیکی ۷۰۰ برابر رشد پیدا کرده است. علاوه بر این آسیب‌شناسی‌های متعددی هم صورت گرفت. در حوزه بنادر و گمرکات تغییرات اساسی شکل گرفت که برای نخستین بار چندین هزار کانتینر مورد بررسی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به حوزه حاشیه رودخانه چالوس تصریح کرد: ضرورت استفاده از آب شرب جاده چالوس مطرح است؛ در جریان آزادسازی بستر رودخانه چالوس اتفاق کم‌سابقه‌ای رخ داد و قوه قضائیه و دولت در کنار هم بودند.
 
محسنی اژه‌ای: هر دستگاهی باید مبارزه با فساد را از خودش شروع بکند

آزادسازی ۵۴ هزار هکتار از بستر ساحل و حریم رود

وی با بیان اینکه در آزادسازی جاده چالوس ما از خودمان شروع کردیم، خاطرنشان کرد: این کار با همکاری دولت انجام و بیش از ۵۴ هزار هکتار از بستر و حریم و ساحل و رود آزاد شد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه در تلاش هستیم در قبال جرم و اجرا نشدن قانون با تمام جدیت ورود شود؛ اظهار کرد: یکی از زیبایی‌های عدالت، بدون تبعیض بودن آن است. دغدغه جدی من این است که به هیچ‌کس ظلم نشود و به هر کس ظلم شد، بتواند به قوه قضائیه پناه ببرد.

وی با بیان اینکه از ساخت و ساز‌های غیر مجاز در سواحل رودخانه‌ها، سواحل و محدود کردن مردم رنج می‌بریم، ادامه داد: برای تخریب ساخت و ساز غیرمجاز از خودمان شروع کردیم و وزارت نیرو هم از طرف دولت کار تخریب را شروع کرد.

قبلا این هماهنگی میان قوه قضائیه و دولت وجود نداشت

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: ما و دولت برای تخریب املاک غیر مجاز در کنار یکدیگر بودیم. برخی شاید بگویند چرا قبلا این آزادسازی صورت نمی‌گرفت؟ قبلا این هماهنگی نبود!

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: اگر قوه قضائیه خودش در بستر رودخانه، ملک غیرمجاز داشته باشد، چطور می‌توانیم جلوی دیگران را بگیریم؟ هر دستگاهی باید از خودش شروع کند.

وی گفت: برخی زندان‌ها در داخل شهر واقع شده‌اند و موجبات اذیت مردم، ضابطین و حتی کارمندان ما را فراهم کرده‌اند. گفتیم از خودمان شروع کنیم و انتقال زندان را در دستور کار قرار دادیم و در سفر استانی به مشهد مقدس مشکل پادگانی که وسط شهر بود را هم بررسی کردیم و این مشکل بعد از ۱۵ سال حل و راه مردم باز شد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه حقوق عامه مصادیق متعددی دارد، گفت: حقوق عامه‌ای که شمول متعددی دارد را در نظر گرفتیم و آنچه که به سلامت مردم برمی‌گردد در نظر گرفته شد و در میان‌مدت برنامه‌هایی را برایش تعریف کردیم.

محسنی اژه‌ای با تاکید بر لزوم برخورد با جرائم بر اساس وظیفه شرعی و قانونی، تصریح کرد: چه در این دولت و مجلس یا هر مجلس و دولت دیگری، اگر جرمی اتفاق بیفتد باید به وظیفه شرعی و قانونی عمل کنیم و این اتفاق هم می‌افتد.

فردی که ضرورت زندانی کردن او وجود ندارد به زندان نرود

وی در ادامه با بیان اینکه "تا جایی که ممکن است، اگر ضرورت ندارد، فرد زندان نرود"، گفت: باید تا جایی که ممکن است از مجازات‌های جایگزین استفاده کنیم یا اگر فرد حکم هم گرفته است از پابند برای او استفاده شود. البته هنوز زیرساخت لازم برای پابند الکترونیک وجود ندارد، ولی در حال تلاشیم.

ناامن کنندگان آرامش و امنیت مردم باید به زندان بروند

رئیس عدلیه تصریح کرد: فقط مجرمان خطرناک و کسانی که آرامش و امنیت مردم را برهم می‌زنند باید در زندان باشند، زیرا عاملان برخی ناهنجاری‌ها و شرارت‌ها جایشان در زندان است، ولی فردی که ضرورت زندانی کردن او وجود ندارد به زندان نرود. باید به کسی که فاسد و خائن نیست، اما زمین خورده، کمک کنیم تا زندان نرود.

محسنی اژه‌ای درباره پیشگیری از وقوع جرم گفت: وقتی جرمی واقع می‌شود شاید مقدمات متعددی داشته باشد. قوه قضائیه نمی‌تواند در مورد تمام مقدمات جرم، اقدامی انجام دهد. نمی‌شود ادعا کرد جلوی وقوع همه جرائم را می‌گیریم. اگر نرخ بیکاری بالا برود، سرریز مشکلات آن به قوه قضائیه می‌رود.

جرم انگاری زیاد در کشور عناوین مجرمانه را زیاد کرده است

وی افزود: زمانی که مردم سواد و آشنایی با قانون را نداشته باشند نیز مشکل‌زا است. آیا افزایش آگاهی‌های مردم از وظایف قوه قضائیه است؟ درباره هر زمینه‌ای که برای وقوع جرایم هست روی آن‌ها تمرکز می‌کنیم. اما آنقدر مسائل جرم‌انگاری شده که عناوین مجرمانه ما خیلی زیاد است و زمینه‌های ارتکاب جرم هم در کشور زیاد است.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب همواره به قوای سه‌گانه در مورد ارتباط با مردم و حضور بین مردم تاکید دارند و استفاده از ظرفیت، فکر و توان مردم در طول چهار دهه گذشته به کمک ما آمده است و درصدد هستیم از کل ظرفیت مردم استفاده کنیم و دنبال مردمی‌سازی به معنای واقعی کلمه هستیم و از ظرفیت‌های مردمی برای توسعه واقعی حل اختلاف و میانجیگری استفاده می‌کنیم. در ۷۶۳ مورد با میانجیگری مردم افرادی که حق قصاص داشتند از حق خود گذشتند.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های قوه قضائیه، حضور مسئولان در مساجد بود و هدف‌گذاری‌هایی در این رابطه انجام شد. ۳۰۰ مسجد در تهران و ۷۰۰ مسجد در کل کشور را هدف‌گذاری کردیم.

رئیس دستگاه قضا درباره مطالبه معیشتی کارکنان قوه قضائیه گفت: امروز علاوه بر اینکه کار قضا خطیر است، حجم کار هم بسیار زیاد است و ما نیروی کافی برای این حجم کار نداریم و از سویی دیگر هم اجازه استخدام نداریم. من شرمنده همکاران خود هستم به خاطر این حجم از کاری که بر سر آن‌ها ریخته‌ایم. در شرایط کرونایی هم نیرو‌های ما نمی‌توانستند کار خود را تعطیل کنند. نسبت به جمعیت، عدد بالایی از قربانیان کرونا را در دستگاه قضائی شاهد بودیم.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: بسیاری از ساختمان‌های ما استیجاری و نامناسب است. برای فراهم نکردن کار اولیه درست نتوانستیم امکانات را فراهم کنیم و من از همکارانم در قوه قضائیه عذرخواهی می‌کنم.

وی با اشاره به تحول در رابطه با ممنوع‌الخروجی‌ها گفت: اگر حساب کسی مسدود می‌شود، پس از رفع مشکل، رفع مسدودی بلافاصه انجام می‌شود. تکریم مردم این است که کاری که برای مردم انجام می‌دهیم، کم‌هزینه باشد و تلاش من بر کاهش هزینه دادرسی است.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای درباره مسائلی که مردم مدعی هستند که سرشان کلاه رفته است، گفت: اگر کمی چشمانمان را باز کنیم، این مسائل پیش نمی‌آید.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: مردم باید به موضوع قرارداد‌ها و وکالت‌نامه‌ها بیشتر توجه کنند، با توجه به شرایط سخت بخشی از اقشار اگر وکیلی قبلا یک مبلغی را می‌گرفت، امروز به شرایط مردم توجه بیشتری کند.

وی با اشاره به پرونده‌های زیاد دستگاه قضا گفت: اگر دستگاه‌ها هم به برخی امور بیشتر توجه کنند، مشکلات کمتر به قوه قضائیه سرازیر می‌شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:۱ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۴۰۱۰۴۰۱۰۰۰۹۸۶، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین