پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۱۹۶
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
روز ۱۶ خرداد ماه نیز رئیس مجلس شورای اسلامی، قانون مجوز پنج‌ساله واردات خودرو را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد. بر اساس ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو که توسط محمدباقر قالیباف ابلاغ شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید آیین‌نامه واردات خودرو را تنظیم و تصویب کند. حال سؤال اینجاست که آیا نوشتن یک آیین‌نامه واردات خودرو باید بیش از ۲ ماه طول بکشد؟ مردم از جانب خودروسازان تحت فشار هستند.
شعار سال: آخر اردیبهشت امسال مصوبه ممنوعیت واردات خودرو بعد از چهار سال آزاد شد و حالا همه چشم‌انتظار هستند تا آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شود.

در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی وعده داده که واردات خودرو‌های اروپایی با قیمت زیر ۱۰ هزار دلار در دولت بررسی می‌شود که آیین‌نامه واردات خودرو همچنان در هاله‌ای از ابهام است و بیش از دو ماه گذشته؛ اما هنوز این آیین‌نامه تنظیم نشده است.

روز ۱۶ خرداد ماه نیز رئیس مجلس شورای اسلامی، قانون مجوز پنج‌ساله واردات خودرو را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد. بر اساس ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو که توسط محمدباقر قالیباف ابلاغ شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید آیین‌نامه واردات خودرو را تنظیم و تصویب کند.

فاطمی‌امین روز سه‌شنبه اینگونه عنوان کرد: آیین‌نامه واردات خودرو در کمیسیون اقتصادی دولت اصلاح و در نوبت بررسی در هیئت دولت قرار دارد.

حال سؤال اینجاست که آیا نوشتن یک آیین‌نامه واردات خودرو باید بیش از ۲ ماه طول بکشد؟ مردم از جانب خودروسازان تحت فشار هستند.

به گفته یک نماینده، رئیس مجلس شورای اسلامی قانون مجوز پنج‌ساله واردات خودرو را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد. براساس ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید آیین‌نامه واردات خودرو را تنظیم و تصویب کند که متأسفانه تاکنون آیین‌نامه یا تدوین نشده یا ایراداتی داشته و در حال رفت و برگشت است.

به گفته فعالان عرصه واردات، اگر مبنای ورود خودرو‌های خارجی قواعد قبلی باشد، اهداف مدنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت در این ماجرا تحقق نخواهد یافت.

ابلاغ بخشنامه‌ها در هاله‌ای از ابهام/ تدوین دستورالعمل‌ها در تاریکخانه!

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این زمینه در گفت‌وگویی، اینگونه عنوان کرد: مصوبه برای ابلاغ و تدوین دستورالعمل در اختیار وزارت صمت قرار گرفته و طبق گفته وزیر صمت، دستورالعمل تدوین و در اختیار دولت قرار گرفته است.

مهدی دادفر ادامه داد: به گفته رئیس کمیسیون صنایع مجلس، پیش از ابلاغ دستورالعمل، مجلس باید آن را ملاحظه کرده و بررسی کند.

وی با اشاره به اینکه اطلاعی از این موضوع ندارد، تأکید کرد: از تشکل‌ها سؤال کردم که در تدوین این دستورالعمل از آن‌ها کمک گرفته شده یا خیر و آن‌ها نیز اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. ما از سرنوشت دستورالعمل خبری نداریم.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطرنشان کرد: در واقع هیچ جزئیاتی از دستورالعمل منتشر نشده و متأسفانه رویه دولت‌های قبل تدوین دستورالعمل و بخشنامه‌ها در تاریکخانه روندی است که با کمال تأسف از دولت انقلابی رئیسی انتظار نداشتیم.

دادفر اضافه کرد: انتظار قانون‌مداری داشتیم، زیرا متن مصرح قانون تسهیل فضای کسب و کار در مفاد ۲ و ۳ تأکید می‌کند که در تدوین آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها بایستی نظر تشکل‌ها به‌ویژه تشکل‌های تخصصی اخذ شود؛ اما تا این لحظه بنده و دیگر تشکل‌ها چنین فضایی برای‌مان مهیا نشده است.

وی توضیح داد: در گذشته به ازای واردات هر دستگاه خودرو، باید بین چهار تا هشت دستگاه خودرو اسقاط می‌شد، با توجه به اینکه امروز قیمت اسقاط هر دستگاه خودرو بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان است، اگر این رویه اصلاح نشود، هزینه‌ای بین ۸۰ تا ۲۴۰ میلیون تومان در واردات هر دستگاه خودرو به دنبال خواهد داشت.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده همیشه تدوین دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها در تاریکخانه نتیجه مثبتی را برای اجتماع و مردم و فعالان اقتصادی در پی نداشته است و ما امیدواریم این دستورالعمل نتایج مثبت و امکانات اجرایی و عملیاتی را برای مجموعه آحاد جامعه رقم بزند.

از آنجا که مطابق مواد ۲، ۳ و ۵ قانون تسهیل کسب و کار، در تدوین این دستورالعمل باید آرا و نظرات انجمن واردکنندگان خودرو، انجمن خودروسازان، انجمن قطعه‌سازان و همچنین انجمن اسقاط خودرو گرفته شود، باید منتظر ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو ماند و دید دولت سازوکاری را برای واردات در نظر گرفته و آیا آیین‌نامه موردنظر اجازه ورود خودرو در تیراژ بالا به طور مثال ۱۰۰ هزار دستگاه در سال را می‌دهد یا وارداتی محدود انجام خواهد شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پرسون، تاریخ انتشار:۴ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۴۰۲۷۴۲، purson.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین