پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۴۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشاهده پروانه سفید بلوط خوار زاگرس در بخشی از اراضی جنگلی استان گفت: مقابله با این آفت نیازمند عزم ملی در همه استان‌های زاگرسی است. این بیماری یک چرخه اکوسیستمی طبیعی دارد که انجام مطالعات و تحقیقات علمی در این زمینه مهم است. طرح محلول پاشی برای مقابله با این آفت در سطح جنگل‌های زاگرس در حال اجرا است.
شعار سال: اصغر احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بیان داشت که از ۳۱۱ هزار هکتار وسعت پوشش جنگلی استان ،پروانه سفید بلوط خوار( آفت جوانه خوار بلوط ) در بخشی از جنگل‌های لردگان، خانمیرزا، کیار و اردل به میزان حدود 30 هکتار ، مشاهده شده است.

وی، با بیان اینکه مقابله با این آفت نیازمند تخصیص اعتبار و عزم ملی، خرد جمعی بین مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی، منابع طبیعی و محیط زیست است. احمدی با اشاره به اینکه عمر دیرزیستی درختان یکی از عوامل قهری آسیب پذیری درختان جنگلی بلوط در مقابل این بیماری است، اظهار داشت: این بیماری یک چرخه اکوسیستمی طبیعی دارد که انجام مطالعات و تحقیقات علمی در این زمینه مهم است.

به گفته وی، پارسال ۳۰۰ هکتار از جنگلی استان با ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار محلول پاشی شده است. وی بر اجرای طرح محلول پاشی برای مقابله با این آفت در سطح جنگل‌های زاگرس تاکید کرد و گفت: برای محلول‌پاشی کل مساحت جنگل‌های استان به بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعبتار نیازاست تا بوسیله بالگرد و هوایی در مناطق مختلف استان به خصوص مناطق سخت‌گذر محلول پاشی انحام شود.

احمدی با اشاره به اینکه سند توسعه و احیای جنگل‌های زاگرس به ریاست معاون اول رییس جمهور و دبیری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تهیه شده است، گفت: این سند به منظور تدوین برنامه‌های لازم برای احیاء این جنگل‌ها در حال نهایی شدن است.

آفات در اکوسیستم به دو دسته آفات اولیه و ثانویه تبدیل می‌شود که آفت برگ‌خوار، جوانه‌خوار آفت اولیه است و این آفات که تک نسلی هستند و یک بار در سال حاضر می‌شوند و به دلیل اینکه برگ‌خواری شدید دارند با حضور در یک منطقه درختان را عاری از برگ می‌کنند. آفات جوانه‌خوار و برگ‌خوار بلوط یکی از مهمترین علت‌های تخریب گونه‌های جنگلی بلوط است که این آفت در مرحله لاروی از جوانه‌ها و برگ‌ها تغذیه و در صورت طغیان درختان را عاری از برگ می‌کند.

فاجعه ای بنام پروانه سفید بلوط خوار زاگرس و ضرورت عزم ملی برای مقابله
بلایی که پروانه برگ خوار بر سر جنگل های بلوط شهرستان رستم استان فارس آورد ( عکس: انجمن میراث سبز زاگرس)
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:۱۰ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۴۸۰۷۴۵۲ ،  www.irna.ir .
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
0
0
جنگل به چه صورتی دراومده ، فاجعه است که
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
0
0
چه منظره وحشتناکی؟ مگه نمی شه با پهپاد محلول پاشی کرد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین