پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
رئیس مرکز آمار ایران گفت: این دولت پول بدون پشتوانه چاپ نمی‌کند که معادل چک بی‌محل کشیدن است.
شعارسال: امیدعلی پارسا در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان کرمانشاه که امروز (22 آبان) برگزار شد، با اشاره به وضعیت نامناسب بودجه کشور اظهار کرد: کسری بودجه در همه دولت‌ها حتی در کشورهای دیگر هم وجود داشته و خواهد داشت.

وی با بیان اینکه برای جبران کسری بودجه پنج راه ایجاد درآمد جدید، کنترل هزینه‌ها و مصارف، استقراض، فروش اموال و دارایی‌ها و چاپ پول که معادل چک بی محل کشیدن است وجود دارد، افزود: این دولت هرگز به دنبال چاپ پول مازاد بر ظرفیت و بدون پشتوانه نیست.

به گفته رئیس مرکز آمار ایران، هدف دولت وارد کردن منابع و نقدینگیهای کشور به بخش تولید است که هم به کاهش بیکاری کمک کند و هم شاخص‌های اقتصادی را رشد دهد.

پارسا یادآوری کرد: اگر مجموعه شاخص‌های اقتصادی دولت در مهار تورم، نرخ بیکاری، ضریب جینی و ... را نگاه کنیم می‌بینیم که مسیر رشد و توسعه‌ای که دولت در پیش گرفته صحیح است، اما باید سرعت آن بیشتر شود.

وی با بیان اینکه دولت مجبور شد از بین دو بیماری مهلک اقتصادی "رکود" و "تورم" ابتدا را یکی را انتخاب کند، عنوان کرد: دولت نیز با یک برنامه‌ریزی صحیح ابتدا تورم را مهار و تک رقمی کرد و حالا با حفظ همین تورم تک رقمی به دنبال حل معضل رکود است.

وی ادامه داد: این دولت بر مبنای اصول و قوانین شناخته شده علمی دنیا، کشور را اداره و مصارف و منابع مالی کشور را مدیریت و تنظیم می‌کند.

* رکوردزنی ایران در سرشماری اینترنتی

رئیس ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 کشور در ادامه به وضعیت آمارگیری در کشور اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه ایران در سرشماری اینترنتی در دنیا رکوزد زد و مشارکت 46 درصدی را ثبت کرد.

به گفته این مسئول، بیشترین رکوردی که پیش از این ثبت شده بود مربوط به ژاپن با مشارکت 37 درصدی بوده و حتی برخی از کشورها مانند استرالیا و کانادا رکوردهای 8 و 18 درصدی را ثبت کردند.

پارسا در ادامه از وضعیت خوب استان کرمانشاه با مشارکت 31.5 درصدی در سرشماری اینترنتی هم یاد کرد و گفت: بر اساس هدفگذاری که بر پایه ضریب نفوذ اینترنت در استان‌ها انجام دادیم، کرمانشاه 15 درصد از هدفی که تعیین شده بود جلوتر بوده است.

وی تصریح کرد: استان‌هایی هم داشتیم که تا دو برابر هدف گذاری، در سرشماری اینترنتی شرکت کردند.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه سرشماری مرحله دوم نیز در هفته پایانی قرار دارد، تاکید کرد: در این بخش با موضوع مهم خانوارهای غایب مواجه هستیم.

* 7 درصد جمعیت غایب داشتیم

پارسا درصد خانوارهای غایب در کشور را هفت درصد و در کرمانشاه هشت درصد اعلام کرد و یادآور شد: این عدد باید زیر یک درصد باشد.

رئیس ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 کشور خاطرنشان کرد: اگر خانواری هنگام مراجعه مامور آمار غایب باشد، باید به شیوه اینترنتی و یا تلفنی سرشماری خود را انجام دهد، اما اگر این کار را انجام ندهند مامور آمار باید آنقدر مراجعه کند تا نتیجه بگیرد، چون حتی یک خانواده هم نباید از قلم بیافتد.

وی با بیان اینکه اکنون ساعت مراجعه حضوری به درب خانه‌ها تا 18 و یا 19 است، تاکید کرد: گاهی برای سرشماری خانوارهای غایب ممکن است این ساعت تا 21 و یا بیشتر هم طول بکشد.

پارسا از مردم خواست نهایت همکاری را در این خصوص با مامورین آمار داشته باشند و به سوالا پاسخ صحیح بدهند.

* مرکز آمار اتوبان یک طرفه است

وی در ادامه مرکز آمار را مرکزی تخصصی، بی طرف و محرمانه دانست که حتی مقام قضایی هم امکان دسترسی به اطلاعات فردی آن را ندارد، مگر این اطلاعات به صورت مجموعه برای یک ناحیه، مرکز، شهر و یا استان برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در اختیار مسئولین قرار گیرد.

به گفته این مسئول، مرکز آمار اتوبانی یک طرفه است که اطلاعات فقط به آن وارد می‌شود، اما به هیچ وجه خروجی اطلاعات فردی را از مرکز نداریم.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه آمار و اطلاعات در کشور در حال گذر از مرحله سنتی خوداظهاری مبنا به سمت نظام آماری ثبتی مبنا است، بیان کرد: این نظام همچنین از کاغذمبنایی به سمت اینترنت مبنایی پیش می‌رود.

* سندهای توسعه شهرستانی کرمانشاه "نیازنامه" است

پارسا در ادامه به سندهای توسعه‌ای که برای 14 شهرستان استان کرمانشاه تدوین شده اشاره کرد و افزود: این کار اگرچه خوب است، اما سندهایی که تهیه شده عمدتا یک نیازنامه است، نه یک مجموعه برنامه پنج ساله.

وی ادامه داد: به علاوه باید مشخص شود هریک از این پروژه‌ها در کدام یک از سه بخش اعتبارات استانی، ملی و یا غیردولتی قرار دارند و بودجه آنها باید از کجا تامین شود.

به گفته این مسئول، اکنون سهم اعتبارات استانی در رشد اقتصادی یک استان کمتر از 10 درصد است و 22 تا 23 درصد از اعتبارات ملی است و حدود 70 درصد باید از بخش غیردولتی تامین شود.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به محدودیت منابع استانی، تاکید کرد: باید پروژه‌ها را در این برنامه پنج ساله اولویت بندی کنیم، وگرنه با فهرستی که نیاز مالی آنها 10 برابر منابع موجود است، مواجه خواهیم شد.

* حل بیکاری کرمانشاه نرخ رشد اقتصادی دو رقمی می‌خواهد

پارسا از نرخ بالای بیکاری استان نیز یاد کرد و ادامه داد: برای حل این مشکل باید نرخ رشد اقتصادی در کرمانشاه دو رقمی شود که سهم عمده‌ای از این هدف با کمک بخش غیردولتی و سرمایه‌گذاری این بخش صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: نباید فقط به سرمایه‌گذاران خاص در زمینه‌های خاص پتروشیمی، نفت و ... محدود شویم که اشتغالزایی چندانی هم ندارد.

رئیس مرکز آمار ایران اظهار کرد: به علاوه در سرشماری هم باید اطلاعات دقیق تری از وضعیت بیکاری استان و شهرستان‌ها به منظور برنامه‌ریزی بهتر به دست آورد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پرتال خبری آفتاب کرمانشاه، تاریخ انتشار: شنبه 22 آبان 1395، کدخبر: 161885، www.aftabksh.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
0
0
کی گفته که مقامات قضایی امکان دسترسی به اطلاعات مرکز آمار ایران را ندارند؟ جک می گه این تازه مدیر نوپای کم تجربه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین