پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۶۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
جلسات شورای شهر ارومیه در پشت در‌های بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شود.
شعار سال: پس از گذشت نزدیک به یکسال از فعالیت شورای شهر ششم و یک ماه از مراسم تحلیف اعضای جدید شورای شهر ارومیه جلسات علنی این شورا همانند جلسات شورا‌های ادوار گذشته بدون حضور خبرنگاران پشت در‌های بسته برگزار می‌شود و تنها راه باخبر شدن خبرنگاران و شهروندان از جلسات شورای شهر ارومیه اخبار کانال اطلاع رسانی شورای شهر است.

حضور خبرنگاران در جلسات شورای شهر ارومیه، نه تنها تهدید نیست بلکه فرصتی برای شورا است چرا که حضور افکار عمومی در جلسات شورای شهر، باعث می‌شود تا اعضای شورا با دقت بیشتری تصمیم بگیرند و همه تصمیمات و مصوبات شورا به صورت شفاف منعکس می‌شود.

وظیفه رسانه ها، آگاهی بخشی به مردم است

ماده ۱۵ قانون شورا‌ها می‌گوید که جلسات شورا‌ها علنی و با حضور دو سوم اعضاء اصلی رسمیت پیدا کرده و تصمیمات با اکثریت مطلق آرای حاضرین معتبر است و تشکیل جلسات‌غیرعلنی منوط به تصویب دو سوم اعضاء حاضر در جلسه است.

موضوعات مهم شورا و مصوباتی که به شورای شهر ارتباط دارد نمی‌تواند غیرعلنی و بدون حضور خبرنگاران برگزار شود.

رسانه‌ها و مطبوعات رکن چهارم دموکراسی هستند. خبرنگاران و رسانه‌ها حق دارند نظرات، انتقادات، پیشنهاد‌ها و توضیحات مردم را درج و به اطلاع عموم برسانند. کسب و انتشار اخباری که به منظور افزایش آگاهی عمومی باشد حق قانونی خبرنگاران و رسانه‌ها است.

شورای شهر ارومیه به رغم اینکه اکثرآن‌ها تحصیلکرده و فرهنگی هستند، اما تاکنون نتوانستند بعداز انتخاب خود با مردم و رسانه‌ها تعامل داشته باشند و شواهد حاکی از آن است که از رسانه‌ها گریزان هستند و این رسانه گریزی علاوه بر اینکه یک ضعف است موجب می‌شود که عملکرد شورای شهر به درستی به اطلاع شهروندان رسانده نشود.

اینکه چرا اعضای شورای شهر ارومیه در نطق‌های انتخابانی و شعار‌های خود دم از شفافیت و اطلاع رسانی عملکرد خود در صورت قبولی می‌زدند و اکنون از این کار طفره می‌روند راه اشتباهی است که طی می‌کنند.

متاسفانه رسانه گریزی شورای شهر ارومیه به پاشنه آشیل این مجموعه تبدیل شده و موجب شکل گیری سوالات زیادی در ذهن افکار عمومی و رسانه‌ها شده است.

آیا افرادی در شورای اسلامی شهر ارومیه مانع اطلاع رسانی، شفاف سازی و مطلع بودن افکار عمومی از اتفاقات و روند کار شورا می‌شوند؟

مگر در شورا چه مطالب و مسائلی بیان می‌شود و بودجه برای چه کاری هزینه می‌شود که افکار عمومی نباید از آن مطلع شوند؟

مگر اعضای شورای شهر ارومیه توسط همین مردم و با رای آن‌ها انتخاب نشده اند و برای رفاه و آسایش مردم تشکیل جلسه نمی‌دهند و ابراز نظر نمی‌کنند؟ پس علت عدم دعوت از رسانه‌ها برای چیست؟

چرا جلسات شورای شهر ارومیه نباید علنی باشد؟

چرا مردم نباید از تصمیم گیری‌های شورای شهر و مصوبات آن‌ها که برای رفاه و آسایش و خدمت به مردم است اطلاع داشته باشند؟

امیدواریم شورای فعلی شهر ارومیه راه اشتباه شورای سابق را در خصوص برگزاری جلسات غیر علنی پشت در‌های بسته طی نکند چرا که یکی از ضعف‌های شورای شهر سابق عدم اطلاع رسانی درست عملکرد خود بوده که این امر موجب شد علاوه بر هجمه‌های بیشمار هیچکدام از اعضای سابق نتوانند در صحن شورای شهر ارومیه حضور یابند و ۵ عضو سابق شورای شهر فعلی نیز با حکم دادستانی تعلیق شدند.

عدم حضور خبرنگاران در صحن علنی شورا در حالی اتفاق میفتد که در موسم انتخابات طرح گسترده نشست‌های خبری و رایزنی‌های گسترده و دیده بوسی‌های تکراری از طرف کاندیدا‌ها و اعضای شورای شهر فعلی گرم بود، اما بعداز راهیابی به شورا ظاهرا با خبرنگاران بیگانه شدند که امیدواریم از رسانه گریزی خارج شوند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۱۲ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۲۵۰۴۹۲، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین