پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۶۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
اخیرا «جفری ساکس» اقتصاد‌دان و تحلیلگر سیاسی آمریکایی طی سخنانی اعلام کرده که ویروس سارس-کووید-۲ که منجر به همه‌گیری کووید-۱۹ شد، منشأ طبیعی نداشته و از یک آزمایشگاه بیولوژیکی در ایالات متحده بیرون آمده است. این موضوع زمانی اهمیت می‌یابد که بدانیم آمریکا هرگز کنوانسیون منع توسعه، تولید و انباشت سلاح‌های باکتریولوژیک و میکروبی را تصویب نکرده، اما به طور مستمر سیاست‌های مشکوک این کشور از سوی سازمان‌های بین‌المللی حمایت شده است.
شعار سال: پس از آنکه میزان شیوع و ابتلاء به کرونا با اجرای واکسیناسیون سراسری در بسیاری از نقاط جهان به صفر رسید در روز‌های اخیر برخی گزارش‌ها از اوج‌گیری دوباره این بیماری در برخی کشور‌ها حکایت دارد.

افزایش مجدد تعداد مبتلایان به این بیماری و همچنین طرح دوباره دیدگاه‌هایی درباره عمدی بودن انتشار این ویروس، دوباره موضوع «کرونا» را در صدر اخبار رسانه‌های دنیا قرار داده است.

از زمان پیدایش این بیماری که نمونه‌های اولیه آن در چین ظاهر شد، انگشت اتهام در مورد منشاء ویروس از سوی کشور‌های غربی به‌ویژه آمریکا به سمت پکن نشانه رفت. البته هر از چندگاهی گمانه‌زنی‌هایی در خصوص نقش دیگر دولت‌ها در خصوص ایجاد این ویروس نیز مطرح می‌شد.

اخیرا «جفری ساکس» اقتصاد‌دان و تحلیلگر سیاسی آمریکایی طی سخنانی اعلام کرده که ویروس سارس-کووید-۲ که منجر به همه‌گیری کووید-۱۹ شد، منشأ طبیعی نداشته و از یک آزمایشگاه بیولوژیکی در ایالات متحده بیرون آمده است.

البته این نخستین باری نیست که آمریکا عامل این بحران معرفی می‌شود. چندی پیش نیز روس‌ها از دست‌یابی به مکان‌ها و آزمایشگاه‌هایی در اوکراین خبر دادند که در اختیار آمریکا بوده و به احتمال زیاد از آن برای انجام آزمایشات بیولوژیک استفاده می‌شده است.

در همین خصوص «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امورخارجه روسیه در نشست کمیسیون شورای فدراسیون این کشور گفت: آزمایشگاه‌های بیولوژیک اوکراین بخشی از برنامه گسترده واشینگتن در سراسر جهان است.

چندی پیش از آن هم «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که اسناد نشان می‌دهد در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی که در اوکراین ایجاد و از سوی آمریکا تأمین مالی شده‌اند، آزمایش‌هایی با منشاء ویروس کرونا در خفاش انجام شده است.

برخی اظهارات از سوی مقامات آمریکایی نیز در این خصوص به عنوان اعتراف مسئولان آمریکایی به تولید ویروس کرونا به صورت آزمایشگاهی تعبیر شده است.

اظهارات «آوریل هاینز» رئیس سیا در جریان جلسه استماع سنا، تصویر روشنی از مالکیت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین را به همه نشان داد.

از سوی دیگر؛ «ویکتوریا نولاند» معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در جلسه استماع سنای آمریکا درباره تحولات اوکراین گفت: «اوکراین دارای تاسیسات و امکانات تحقیقاتی بیولوژیکی است و ما نگران هستیم که نیرو‌های روسی ممکن است سعی کنند کنترل آن‌ها را به دست بگیرند، بنابراین ما با اوکراینی‌ها برای جلوگیری از افتادن هر یک از مواد تحقیقاتی به دست نیرو‌های روسی همکاری می‌کنیم.»

این موضوع زمانی اهمیت می‌یابد که بدانیم آمریکا هرگز کنوانسیون منع توسعه، تولید و انباشت سلاح‌های باکتریولوژیک و میکروبی را تصویب نکرده، اما به طور مستمر سیاست‌های مشکوک این کشور از سوی سازمان‌های بین‌المللی حمایت شده است.

برای مثال در اکتبر سال گذشته، روسیه و چین در بیانیه‌ای مشترک از سازمان ملل خواستند که کنترل بر توسعه احتمالی سلاح‌های بیولوژیکی آمریکایی را اعمال کند که هرگز مورد توجه این سازمان قرار نگرفت.

اگرچه ادعای نقش داشتن آمریکا در تولید ویروس کرونا شاید در نگاه اول با مدارک متقن همراه نباشد، اما قرارگیری آن سوابقی، چون استفاده از عامل نارنجی در جنگ ویتنام و همراهی با صدام معدوم در استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران و همچنین استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ جهانی دوم این گزاره را تقویت می‌کند که این کشور برای دستیابی به اهداف خود چندان ابایی از دست زدن به رفتار‌های غیر متعارف نظامی و خلاف حقوق بشری ندارد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از نورنیوز، تاریخ انتشار:۱۳ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۰۰۰۵۸، nournews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
0
0
این خبر که ویروس کرونا ساخته خود بشر هست رو تقریبا همه شنیدن و میدونن، چین، آمریکا یا هر کشور دیگه ای
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین