پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸
استاندار کرمانشاه گفت: برنامه مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی باید سریعاً از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان تدوین شود زیرا به شدت نیازمند مصرف بهینه منابع آبی در بخش های مختلف این استان هستیم.
شعارسال: اسداله رازانی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان که با حضور اعضا در محل سالن جلسات استانداری تشکیل شد بر ضرورت اعمال قانون توسط دستگاه‌های اجرایی ذیربط برای خاطیان از منابع آبی تاکید کرد.

وی اظهار داشت: دستگاه‌های ذیربط در حفاظت از منابع آبی باید طوری اعمال قانون کنند که همگان خود را ملزم به رفتارهای قانونی بدانند زیرا یکی از پایه‌های توسعه یافتگی رعایت این موضوع است.

استاندار کرمانشاه در ادامه سخنان خود خواستار توجه ویژه سازمان جهاد کشاورزی به افزایش راندمان تولید با نیاز کمتر به مصرف آب شد و گفت: از سازمان جهاد کشاورزی استان می‌خواهیم سریعاً نسبت به تدوین برنامه‌ای که درصد کمتری از منابع آبی در بخش کشاورزی مورد استفاده باشد، اقدام کند و در این راستا موظف است برنامه‌های خود را برای افزایش راندمان و تولید محصولات بخش کشاورزی با بهینه سازی و بهره‌وری از منابع آبی اعلام کند.

رازانی همچنین بحث آبخیزداری به منظور استفاده مطلوب از آب‌های مورد نیاز بخش کشاورزی و جلوگیری از تبخیر آب را موضوعی بسیار مهم و الزامی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه 92 درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین توجه جدی به بحث آبخیزداری توسط سازمان جهادکشاورزی و اداره منابع طبیعی استان بسیار اساسی است و در اجرای طرح‌های آبخیزداری باید تلاش شود تا زمینه مشارکت و همکاری مردم نیز فراهم شود زیرا با مشارکت مردم، اجرای طرح‌ها بهتر و کارسازتر انجام می‌شود.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه باید طوری اقدام شود تا از منابع آبی با دقت تمام حفاظت شود گفت: در تدوین و اجرای برنامه‌ها برای حفاظت از منابع آبی باید نگاه علمی وجود داشته باشد.

رازانی همچنین خواستار تغییر الگوی کشت و توجه به آبیاری نوین توسط سازمان جهاد کشاورزی استان شد و گفت: سازمان جهادکشاورزی با همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی ذیربط باید نسبت به مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز و برقی کردن و نصب کنتور هوشمند در مزارع کشاورزی اقدام کند و از فرمانداران خواهیم خواست که این موضوع را در شهرستان ها با مورد پیگیری قرار دهند.

همچنین در این جلسه مدیرعامل آب منطقه‌ای استان نیز گفت: منابع آبی در کشور 6 درصد در مصرف خانگی، 2 درصد در صنعت و 92 درصد در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالیکه در کشورهای پیشرفته میزان مصرف آب در بخش صنعت 25 درصد است و بر این اساس کشور ایران در بهره‌وری از آب در بین 123 کشور رتبه 102 را کسب کرده است.

به گفته کیاست امیریان سهم کشاورزی ایران در مصرف آب در مقایسه با سایر کشورها از استانداردهای جهانی بسیار بالاتر است.

وی اظهار داشت: 946 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد که 235 هزار هکتار آن آبی و مابقی دیم است.

وی در خصوص وضعیت خشکسالی طی سالیان گذشته بیان داشت: از 20 سال گذشته 11 سال آن در شرایط کم آبی قرار داشته ایم و از 10 سال گذشته نیز 7 سال آن زیر متوسط بوده‌ایم و این نشان می‌دهد که شرایط منابع آبی شرایط خوبی نیست.

وی همچنین گفت: متاسفانه چند سالی است که افرادی از استان‌های دیگر می‌آیند و در استان کرمانشاه اقدام به کشت‌های پر مصرف آب می‌کنند و از دستگاه‌های ذیربط می‌خواهیم که از ورود این افراد سوداگر که تنها به دنبال منافع خود هستند، جلوگیری کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان در خصوص وضعیت بارندگی از ابتدای سال زارعی (اول مهرماه) بیان داشت: در سال گذشته از ابتدای سال زارعی تا 24 آبان ماه حدود 250 میلیمتر بارندگی در استان داشتیم اما در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها دو و نیم میلیمتر بارندگی داشته‌ایم.

وی گفت: بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته تا اواسط آذرماه با کمبود بارندگی مواجه‌ایم اما از نیمه آذر تا پایان دی ماه شرایط به حد نرمال خواهد رسید.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری کار ایران، تاریخ انتشار: یکشنبه 23 آبان 1395، کدخبر: 428452، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
0
0
10 سال دیگر باید شاهد بحران ملی آب در ایران باشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین