پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۳۱۳
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
جلال محمودزاده عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: ریشه اصلی نابسامانی حوزه کشاورزی، مدیریتی است که با وعده و وعید و گفتاردرمانی بخش کشاورزی را اداره می‌کنند که پایدار نخواهد بود و تخم مرغ به شانه‌ای ۱۰۰ هزارتومان، گوشت مرغ به سمت ۹۰ هزار تومان و گوشت قرمز هم به سمت کیلویی بالای ۳۰۰ هزار تومان برود. قیمت تخم مرغ از ۱۰۰ هزار تومان پایین نمی‌آید؛ دام را هم از کشور خارج کرده و قاچاق می‌کنند، چون نهاده ندارند و دام مولد را که باید لبنیات تولید کند، به کشتارگاه می‌برند.

شعار سال: جلال محمودزاده در خصوص ذخایر استراتژیک کشور، اظهار کرد: یکی از دلایل مشکلاتی که در حوزه جهاد کشاورزی وجود دارد به عدم وجود ذخایر استراتژیک کشور باز می‌گردد چراکه باید به مدت ۶ ماه این ذخایر وجود داشته باشد، اما این کار را نکردند؛ بهانه جنگ اوکراین و روسیه و تحریم را مطرح می‌کنند. درحالی که تحریم در دولت‌های قبلی هم بوده و جنگ اوکراین هم نهایتا ۵ درصد تاثیر داشته است.

بخش کشاورزی با گفتار درمانی اداره می‌شود

او بیان کرد: بنابراین ریشه اصلی نابسامانی حوزه کشاورزی، مدیریتی است که با وعده و وعید و گفتاردرمانی بخش کشاورزی را اداره می‌کنند که پایدار نخواهد بود و تخم مرغ به شانه‌ای ۱۰۰ هزارتومان، گوشت مرغ به سمت ۹۰ هزار تومان و گوشت قرمز هم به سمت کیلویی بالای ۳۰۰ هزار تومان برود. قیمت تخم مرغ از ۱۰۰ هزار تومان پایین نمی‌آید؛ دام را هم از کشور خارج کرده و قاچاق می‌کنند، چون نهاده ندارند و دام مولد را که باید لبنیات تولید کند، به کشتارگاه می‌برند.

معاونین تاثیرگذار وزارت جهاد از بدنه وزارت علوم هستند

محمودزاده با بیان اینکه وزارت جهاد باید در بدنه مدیریتی خود تجدید نظر کند، گفت: وزیر جهاد و بخش اعظم معاونین تاثیرگذار او از بخش کشاورزی نیستند بلکه از بدنه وزارت علوم و سایر بخش‌ها آمدند؛ معاونین وزارت جهاد از وزارت علوم، سپاه و ارتش وارد این وزارتخانه شدند البته منظور من این نیست که زحمت نمی‌کشند بلکه با این حوزه آشنایی ندارند و بخش کشاورزی را نمی‌شناسند که باعث شده با این وضع روبه رو شویم.

تهیه برنج و نان و تخم مرغ برای مردم سخت شده است

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به غیر از تخلفاتی که در سازمان تعاون روستایی شاهد هستیم و فساد‌هایی که ایجاد شده است، تبعات ترک فعل و عدم مدیریت را مردم، مصرف کننده و تولیدکنندگان می‌بینند؛ کمر مردم از گرانی شکسته است و تهیه برنج و نان و تخم مرغ برای مردم سخت شده است. در حالی که ما دارای چهار اقلیم هستیم و زمانی که در استان خوزستان گندم برداشت می‌کنند، همزمان در مناطق سردسیر کشور، گندم کشت می‌کنند بنابراین به راحتی می‌توان تغذیه مردم را فراهم کرد.

قیمت ادوات کشاورزی به میل تولیدکننده بالا می‌رود

توسعه آبیاری قطره‌ای به دلیل افزایش قیمت ادوات کاملا تعطیل شده است

محمودزاده با اشاره به وضعیت کشاورزی و آبیاری قطره‌ای در کشور، گفت: علی رغم اینکه به دولت در برنامه ششم توسعه ابلاغ شده که آبیاری مدرن و قطره‌ای را توسعه دهد، اما این نوع آبیاری کاملا در سطح کشور تعطیل است؛ زیرا کارخانه‌هایی که ادوات کشاورزی تولید می‌کنند به میل خود قیمت را بالا می‌برند و تولیدات را توزیع می‌کنند که وزارت کشاورزی نظارتی هم در این حوزه ندارد که در ادامه مشکلات عدیده‌ای را به وجود خواهد آورد.

ذخیره استراتژک نداریم

وضعیت کالا‌های اساسی ادامه یابد وزیر را استیضاح می‌کنیم

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ذخیره استراتژیک نداریم بر اساس قانون حداقل باید ۶ ماه ذخیره کالا‌های اساسی مثل آرد، گندم، روغن، برنج و قند را داشته باشیم؛ اما ذخیره آن‌ها به ۲۰ روز نمی‌رسد یعنی اگر در طول ۲۰ روز وارداتی انجام نشود، دخیره کالا‌های اساسی کشور به صفر می‌رسد. از سوی دیگر تولید را هم زمین گیر کردند ۵۰ درصد مرغداران جوجه ریزی نکردند، چون نهاده ندارند موجود زنده وقتی نهاده نداشته باشد جوجه ریزی هم نمی‌کند، زیرا بعد از ۱ ساعت دان می‌خواهد. پول نقد را از ۱۰ اردیبهشت از دامدار گرفتند، اما نهاده را نمی‌دهند، چون نهاده‌ای وارد نکرده‌اند که باعث شد به وزیر کارت زرد دهیم که اگر ادامه یابد به استیضاح ختم خواهد شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی مدارا، تاریخ انتشار:۲۹ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۹۶۲۸۷، www.modara.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین