پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۸۱۶۵۳
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به منابع بانک‌ها، اظهار کرد: منابع بانک‌های دولتی ته کشیده و دولت هر چه به آن‌ها فشار بیاورد مجبور می‌شوند از بانک مرکزی استقراض کنند و بدهکار بانک مرکزی شوند یعنی استقراض غیر مستقیم، که به نفع دولت نیست.
شعار سال: آقای جبار کوچکی نژاد در خصوص وضعیت تورم در کشور، گفت: دولت هر چقدر تلاش کند میزان نقدینگی را کاهش دهد، در کنترل تورم موفق خواهد بود؛ ما در مجلس قانون گذاشتیم که دولت بعد از حذف ارز ترجیحی، به مردم کارت الکترونیک بدهد و آقای رئیسی وعده داده بود که ۲ ماه دیگر ارائه کارت الکترونیک محقق خواهد شد، اما بعد از گذشت حدود ۵ ماه هنوز کاری انجام نشده است.

نماینده مردم رشت در مجلس با اشاره به عجله دولت در حذف ارز ترجیحی، گفت: با توجه به شرایطی که بعد از حذف ارز ترجیحی به وجود آمده است، بنابراین حمایت‌های دولت از مردم باید صورت بگیرد، ولی دولت در اصلاحات اقتصادی، عجله کرد و ابتدا باید زیرساخت‌ها را آماده و ضعف‌ها را جبران می‌کرد؛ بنابراین نتیجه این کار عجله‌ای دولت، تورم و نقدینگی سنگین بود و دولت مجددا به کنترل تورم روی آورده است.

کوچکی نژاد ادامه داد: همچنین دولت به بانک‌ها می‌گوید که پرداخت را کمتر انجام دهند درحالی که این کار اعتراض تولید کنندگان را به همراه دارد، زیرا تولیدکنندگان برای ادامه کار به سرمایه در گردش نیاز دارند؛ لذا انقباضی شدن بانک‌ها به تولید آسیب می‌زند. با این وجود دولت تلاش می‌کند که نقدینگی را کنترل کند تا تورم کاهش یابد که اگر در این کار موفق شوند، مطمئنا شرایط بهبود خواهد یافت.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به وضعیت منابع بانک‌های دولتی، گفت: دولت می‌تواند برای تامین منابع به سمت منابع بخش خصوصی برود چراکه منابع بانک‌های دولتی ته کشیده و دولت هر چه به آن‌ها فشار بیاورد مجبور می‌شوند از بانک مرکزی استقراض کنند و بدهکار بانک مرکزی شوند؛ یعنی استقراض غیر مستقیم، که به نفع دولت نیست و در نهایت سیستم اقتصادی کشور را دچار مشکل می‌کند.

کوچکی نژاد خاطرنشان کرد: تحولات منطقه‌ای و برجام، اقتصاد کشور را که اقتصاد موجی و بحرانی است، بحرانی‌تر می‌کند. اقتصاد ما ثبات کاملی ندارد؛ تحریم‌ها هم بسیار تاثیر گذار بوده است و ما پول‌های زیادی در خارج از کشور داریم که بلوکه شده است؛ نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان منابع نفتی داریم و به دلیل شرایط تحریمی، دولت مجبور است این منابع را به سمت بخش‌های دیگر ببرد و اگر تحریم‌ها کاهش پیدا می‌کرد قطعا اوضاع ما بهتر از این می‌شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار:۷ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۱۴۱۴۲۰۴، fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین