پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۹۴۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام غربی نوشته ایران و آمریکا فرصت دارند تا روز یک شنبه توافق کنند. این دور مذاکرات فرصتی برای توافق بر سر نکات نهایی است. این توافق اکثر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را در ازای محدودیت‌های شدید فعالیت‌های هسته‌ای این کشور لغو خواهد کرد.
شعار سال: وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته ایران، ایالات متحده و اتحادیه اروپا در حالی مذاکره کنندگانی را به وین می‌فرستند تا برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تصمیم بگیرند که هر دو طرف انتظارات زیادی برای توافق پس از ماه‌ها توقف مذاکرات ندارند.

این روزنامه نوشته تردید‌ها به حدی است که اروپایی‌ها مذاکره کنندگان ارشد خود را به وین نفرستادند. یک مقام ارشد غربی به این روزنامه گفته این دور از مذاکرات آخرین دور است که از پنجشنبه آغاز می‌شود. به گفته او این دور مذاکرات فرصتی برای توافق بر سر نکات نهایی است. این توافق اکثر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را در ازای محدودیت‌های شدید فعالیت‌های هسته‌ای این کشور لغو خواهد کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات را برعهده دارد، هفته گذشته گفت که متن پیش نویس نهایی را به طرفین ارائه کرده است و ایران و آمریکا باید به سرعت تصمیم گیری کنند که این پیش نویس را می‌پذیرند یا خیر؟

او گفته که دیگر جایی برای انعطاف در متن وجود ندارد. مقام غربی گفتگو کننده با وال استریت ژورنال زمان مذاکره را تا آخر هفته میلادی (یک شنبه) دانسته و تاکید کرده تا این زمان باید توافقی حاصل شود.

این شخص اظهار کرده، اگر مذاکره کنندگان به اجماع برسند، سپس از وزرای خارجه خواسته می‌شود تا برای تایید متن به وین بیایند.

رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، پیش از این دیدار گفته: "انتظارات در حال بررسی است". اما، او روز چهارشنبه در توییتی افزود: ایالات متحده از تلاش‌های اتحادیه اروپا استقبال می‌کند و برای تلاشی با حسن نیت برای دستیابی به توافق آماده است. به زودی مشخص خواهد شد که آیا ایران هم برای همین کار آماده است یا خیر؟ در مقابل علی باقری رئیس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی در توئیتی نوشته آمریکا قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده؛ توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسئولانه عمل نماید.

جزئیات بده و بستان جدید ایران و غرب
وال استریت ژورنال اعتقاد دارد: توافق نهایی در مورد چندین نکته کلیدی، از جمله درخواست ایران مبنی بر لغو تحریم‌های تروریستی علیه سپاه پاسداران ایران، دست نیافتنی است. به گفته افرادی نزدیک به مذاکره کنندگان، ایران در حال حاضر موافقت کرده است که درخواست خود برای حذف فهرست تروریستی ایالات متحده در سپاه پاسداران را کنار بگذارد. اما همچنان خواستار تضمین‌های قوی‌تر است مبنی بر اینکه واشنگتن دوباره این پیمان را رها نخواهد کرد یا تحریم‌ها را دوباره علیه تهران اعمال نخواهد کرد.

دیپلمات‌ها می‌گویند که مهمتر از همه، ایران همچنین خواستار پایان دادن به تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد مواد هسته‌ای یافت شده در ایران است، شرطی که ایالات متحده و متحدان اروپایی اش مکرراً با آن موافقت نکرده اند.

این کشور‌ها گفته‌اند که تحقیقات تنها زمانی پایان می‌یابد که آژانس قانع شود که ایران به سؤالات خود درباره منشأ آن ماده هسته‌ای و اینکه برای چه چیزی استفاده شده است، پاسخ داده باشد. با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در ماه نوامبر و پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران، دیپلمات‌های غربی می‌گویند شکست در در این دور می‌تواند احیای توافق هسته‌ای را غیرممکن کند.

روز چهارشنبه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی را به کشور‌های عضو، که توسط وال استریت ژورنال مشاهده شد، منتشر و تأیید کرد که ایران برنامه‌های نصب صد‌ها سانتریفیوژ پیشرفته، ماشین‌های تولید سوخت هسته‌ای، را در تاسیسات اصلی هسته‌ای خود در نطنز دنبال می‌کند. در این گزارش آمده است که این کشور همچنین شروع به تغذیه دو آبشار دیگر از سانتریفیوژ‌های اصلی با اورانیوم برای غنی سازی کرده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اینترنتی اکو ایران، تاریخ انتشار:۱۳ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۱۸۰۰۷، www.ecoiran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
0
0
با گاز دهی به سانتریفیوژه ا ترسیدن یا برنامه همین بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
0
0
خیلی احتمال داره که نهایی بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
0
0
هنوز شروع نشده که دارن آیه یاس می خونن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین