پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۸۲۱۸۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
برنامه درسی پنهان، نوعی برنامه درسی عامدانه و جهت دار یا غیرعامدانه و پیامدی است که همزمان با اجرای برنامه درسی مصوب و استاندارد شده جاری، در جریان است. برنامه درسی پنهان می‌تواند متاثر از ایدئولوژی‌ها یا پیامد‌های نادانستگی ما در بحث آموزش صحیح باشد. جان تیلور با نگارش کتاب ساده لوح کردن ما (برنامه درسی پنهان تحصیلات اجباری و مدارس)، نشان داد که تضاد بین شوق علم جویی و دانایی در کنار بیزاری از مدرسه، می‌تواند کاملا درست باشد. نظام آموزشی که اگر به پیامد‌های مخرب پشت پرده آن توجه نشود، دانش آموزان را نابود کرده و احمق‌های سیستم مدار و قالبی اندیش را تحویل جامعه می‌دهد. انسان برای پیشرفت نیازمند توسعه یافتگی و مهارت بر اصول فعالیتی در پنج نهاد آموزشی ، دینی، خانوادگی، اقتصادی و سیاسی است. در رویکرد ساده لوحی ما و برنامه ریزی پنهان، تاکید روی ورود نمایشی و صوری در نهاد آموزشی و فراموشی چهار نهاد دیگر قرار دارد.
شعار سال: زاهاری اسلای بک در مقدمه کتاب ساده لوح کردن ما می‌نویسد که زمانی که برای اولین بار با آثار جان تیلور (نویسنده کتاب ساده لوح کردن ما، برنامه پنهان تحصیلات اجباری و مدارس) آشنا شدم متوجه گردیدم عشق من به یادگیری و بیزاریم از مدرسه به هم مربوط بوده و این آشنایی با ویدیویی از گاتو در یوتیوب که هدف مدرسه را توضیح می‌داد شروع شد و با خواندن مشتاقانه همه کتاب‌های تیلور به پایان رسید.
زاهاری اسلای بک می‌گوید، برای اولین بار در زندگی احساس می‌کردم کس دیگری نیز آنچه را که من دیده ام، مشاهده و احساس و فهم نموده و این به من اطمینان می‌داد که من درست اندیشی کرده ام و به شکل محقانه ای، چیزی بیش از این‌ها می‌بایست از مدرسه انتظار داشته باشم. برای اولین بار در زندگی ام کسی را یافتم که نتیجه گیری منطقی تحصیلات اجباری را به آموزش و پرورش نشان داد.

اینجا کسی بود که تجربه مشترکی از آنچه که ما دیده بودم داشت و نمی‌توانست خود را قانع کند که همین طور به این نظام ویرانگر تداوم بخشد و به جای اینکه بنشیند و منتظر بماند تا آن نظام سال به سال به نابود کردن دانش‌آموزان ادامه دهد و رویا‌های آن‌ها را ویران نمایند، به شکل واقعی وارد عمل شده و تغییرات پسندیده‌ای را با نوشتن چند کتاب، برای آن‌ها رقم زد.

گویا حرکت الهام بخشی در حال وقوع بود. از این پس دیگر نمی‌توانستم بخشی از دستگاهی باشم که نه تنها من را در جهت اهدافش به تباهی کشانده، بلکه از سخت کوش‌ترین جوانانی که می‌شناختم کودن‌هایی واقعی ساخته است. من نیز با کسب این دیدگاه بجای تفکر و تلاش برای تبدیل شدن به یک دانش آموز عالی که تمام وقت و انرژی خود در ۱۲ سال تحصیلی را جهت ورود به یک دانشگاه خوب و ادامه این روند استانداردسازی و صنعتی شدن بی خاصیت، هدر بدهد، در جهت پرورش مهارت‌ها و علائق دوران کودکی و تحقق بخشیدن به رویا‌های سازنده، مورد استفاده قرار دادم.

لازم به توضیح است که جان تیلور گاتو (متولد ۱۵ دسامبر ۱۹۳۵ - ۲۵ اکتبر ۲۰۱۸) نویسنده و معلم مدرسه آمریکایی بود. پس از حدود ۳۰ سال تدریس، او چندین کتاب در مورد آموزش مدرن نوشت و از ایدئولوژی، تاریخ و پیامد‌های آن انتقاد کرد. او بیشتر به خاطر کتاب‌های Dumbing Us Down: The Hidden Curriculum of Compulsory Schooling، و The Underground History of American Education: A School Teacher's Intimate Into the Problem of Schooling Modern شناخته شده است، که به عنوان کار بزرگ او در نظر گرفته می‌شود.
 
بطور خلاصه ، برنامه درسی پنهان، نوعی برنامه درسی عامدانه و جهت دار یا غیرعامدانه و پیامدی است که همزمان با اجرای برنامه درسی مصوب و استاندارد شده جاری، در جریان است. برنامه درسی پنهان می‌تواند متاثر از ایدئولوژی‌ها یا پیامد‌های نادانستگی ما در بحث آموزش صحیح باشد. جان تیلور با نگارش کتاب ساده لوح کردن ما (برنامه درسی پنهان تحصیلات اجباری و مدارس)، نشان داد که تضاد بین شوق علم جویی و دانایی در کنار بیزاری از مدرسه، می‌تواند کاملا درست باشد. نظام آموزشی که اگر به پیامد‌های مخرب پشت پرده آن توجه نشود، دانش آموزان را نابود کرده و احمق‌های سیستم مدار و قالبی اندیش را تحویل جامعه می‌دهد. انسان برای پیشرفت نیازمند توسعه یافتگی و مهارت بر اصول فعالیتی در پنج نهاد آموزشی ، دینی، خانوادگی، اقتصادی و سیاسی است. در رویکرد ساده لوحی ما و برنامه ریزی پنهان، تاکید روی ورود نمایشی و صوری در نهاد آموزشی و فراموشی چهار نهاد دیگر قرار دارد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
برچسب ها: ساده لوح کردن دانش آموزان ، مدارس و ساده لوح سازی فراگیران ، آثار جان تیلور ، اثرات تخریبی مدارس و کودن سازی ، پارادوکس شوق به یادگیری در کنار بیزاری از مدرسه ، ترجمه دکتر علی سعیدی ، دکتر علی سعیدی مترجم کیست ، رزومه کاری دکتر علی سعیدی ، برنامه درسی پنهان ، برنامه درسی پنهان چیست ، حاکمیت ایدئولوژیک با برنامه درسی پنهان ، زاهاری اسلای بک ، پیامدهای برنامه های درسی پنهان ، برنامه‌های درسی پنهان غیرعامدانه ، برنامه‌های درسی پنهان عامدانه ، جهت دهی به آموزش با برنامه‌های درسی پنهان ، برنامه‌های درسی پنهان در آموزش عالی ، برنامه‌های درسی پنهان در مدرسه ، جان تایلور گاتو ، جان تیلور گاتو ، انتقاد از ایدئولوژی تاریخ و پیامد‌های آن ، آثار تیلور درباره آموزش مدرن ، ساده لوح کردن ما ، برنامه درسی پنهان مدارس ، جایگاه تربیت دینی در نهاد آموزشی ، جایگاه مهارت های زندگی و تربیت خانوادگی در نهاد آموزشی ، جایگاه مهارت های اقتصادی در نهاد آموزشی ، چایگاه مهارت های سیاسی در نهاد آموزشی
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
0
3
واقعا که درسته درسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
0
2
چه موضوع جالبی! ساده لوح کردن توسط مدارس و نظام آموزشی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
0
2
چقدر این متن رو دوست داشتم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین