پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۸۲۲۴۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
بر روی تابلوی ورودی مدرسه نوشته شده؛ «دبیرستان پسرانه نوجوانان»، ولی، چون این مدرسه بر اساس طرح و ایده‌ای به نام متریک ساخته شده، اهالی مدرسه را به نام «متریک» می‌شناسند. «کاظم دلیلی» بانی و مجری طرح متریک و از خیران مدرسه‌ساز باسابقه، درباره این طرح می‌گوید: «در طرح متریک هر دانش‌آموز هزینه ساخت یک مترمربع مدرسه را می‌پردازد تا قدمی ولو کوچک برای مدرسه‌سازی بردارد.»
شعار سال: حوالی میدان صدم نارمک مدرسه‌ای است که با همه مدارس کشور فرق دارد. دیوار حیاط این مدرسه با ده‌ها کاشی فیروزه‌ای تزیین و روی هر کاشی یک اسم و فامیلی نوشته شده است.

اینجا اولین مدرسه «متریک» کشور و تنها مدرسه‌ای است که در ساخت آن بیش از ۲۵۰ دانش‌آموز سهیم شده‌اند. آجر به آجر اینجا با پول تو جیبی و پس‌انداز خیران کوچکی که نامشان بر دیوار مدرسه حک شده، بالا رفته تا سقفی امن برای تحصیل ۳۰۰ دانش آموز آن فراهم شود.

آرزویی که محقق شد
بر روی تابلوی ورودی مدرسه نوشته شده؛ «دبیرستان پسرانه نوجوانان»، ولی، چون این مدرسه بر اساس طرح و ایده‌ای به نام متریک ساخته شده، اهالی مدرسه را به نام «متریک» می‌شناسند. «کاظم دلیلی» بانی و مجری طرح متریک و از خیران مدرسه‌ساز باسابقه، درباره این طرح می‌گوید: «در طرح متریک هر دانش‌آموز هزینه ساخت یک مترمربع مدرسه را می‌پردازد تا قدمی ولو کوچک برای مدرسه‌سازی بردارد.»

مدرسه خیرین متری!

این خیّرمدرسه‌ساز که فرزندانش در مدارس شلوغ منطقه ۴ درس خوانده‌اند، مثل پدری مهربان دغدغه تأمین فضای آموزشی کافی برای دانش‌آموزان این گوشه از شهر را دارد، ادامه می‌دهد: «چراغ اصلی این طرح را دانش‌آموزان در ذهن من روشن کردند. آن‌ها در پیام‌هایی که برایم ارسال می‌کردند می‌نوشتند: «آرزو داریم که ما هم بتوانیم خیر مدرسه‌ساز شویم.» این نوشته‌ها باعث شد خدا توفیق دهد تا با حمایت اعضای مجمع خیران مدرسه‌ساز و مدیران آموزش و پرورش طرح متریک را کلید بزنم.»

نام‌هایی که به یادگار می‌ماند
بنیانگذار مجمع خیرین مدرسه‌ساز تهران که کارنامه درخشانی در ساخت مدارس خیریه در سراسر کشور دارد، درباره جزییات ساخت مدرسه متریک اینطور می‌گوید: «سال ۱۳۹۵ قرار شد این طرح در دبیرستان نوجوانان که یکی از مدارس فرسوده منطقه ۴ بود و نیاز به تخریب و نوسازی داشت، اجرا شود. آن زمان هزینه ساخت یک مترمربع بنا حدود یک میلیون تومان بود.»

او ادامه می‌دهد: «برای شروع خودم، فرزندان و نوه‌هایم و اعضای مجمع خیرین مدرسه‌ساز و خانواده‌هایشان در این طرح پیشقدم شدیم و سپس با کمک مدیران مدارس آن را به دانش‌آموزان انتقال دادیم. دانش‌آموزانی که دلشان می‌خواست به عنوان خیر مدرسه‌ساز سهمی در نوسازی و ساخت مدارس داشته باشند از آن استقبال کردند.»

مدرسه خیرین متری!

این خیر مدرسه‌ساز می‌افزاید: «به پاس این اقدام خیرخواهانه اسامی خیران و دانش‌آموزانی که با دستان کوچک و همت بلندشان در ساخت این مدرسه مشارکت داشتند، روی کاشی‌های حیاط نگاشته شده تا برای همیشه به یادگار بماند.»

هدف؛ تربیت خیران مدرسه‌ساز
طرح متریک مثل هر ایده خلاقانه و مبتکرانه‌ای در آغاز با، اما و اگر‌هایی همراه بوده است. نماینده انجمن خیرین مدرسه‌ساز منطقه که پیش از این هم سابقه ساخت مدارس مشارکتی را در این منطقه داشته درباره مشکلات اجرای این طرح می‌گوید: «وقتی ایده ساخت مدرسه متریک را با مدیران وقت آموزش و پرورش کشور مطرح کردم، موافق نبودند و معتقد بودند ساخت مدرسه خیلی هزینه دارد و با این رقم‌های ناچیز جور درنمی‌آید، اما بعد از مدتی آن‌ها را متقاعد کردم که مقدار پول مهم نیست، هدف ما ایجاد انگیزه انجام کار خیر و مشارکتی در دانش‌آموزان امروز و مدیران فردای جامعه است.»

مدرسه خیرین متری!

نایب رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز تهران که به آینده این طرح خوش‌بین است، ادامه می‌دهد: «۱۵ میلیون دانش‌آموز در کشور داریم و چنانچه بتوانیم با این اقدامات، جرقه انجام کار خیر و ساختن مدرسه را در یک سوم این عزیزان بزنیم و تجربیاتمان را به آن‌ها انتقال بدهیم، سرمایه غنی انسانی برای آینده تربیت کرده‌ایم.»

او می‌افزاید: «در حال حاضر میانگین سن خیران مدرسه‌ساز کشور بالاست و ما چند تن از این عزیزان را در سال‌های اخیر از دست داده‌ایم و لازم است تا آن‌ها در قید حیات هستند تجربیات ارزشمندشان به دانش‌آموزان که مدیران آینده کشور هستند انتقال داده شود.»

مشارکت دانش‌آموزان در نگهداشت مدرسه
 
مدرسه خیرین متری!

کلنگ ساخت مدرسه متریک نارمک در سال ۱۳۹۵ به زمین خورد و مهرماه سال ۱۳۹۸ در‌های آن به روی دانش‌آموزان باز شد. این مدرسه خیلی زود مورد توجه مدیران اجرایی کشور قرار گرفت. حالا ۳ سال از افتتاح مدرسه متریک گذشته و به نظر می‌رسد دانش‌آموزان این مدرسه نه تنها در ساخت، بلکه در حفظ و نگهداری آن هم سهیم شده‌اند.

دلیلی دراین‌باره می‌گوید: «به گفته مدیران آموزشی و معلم‌ها، دانش‌آموزان مدرسه که در این طرح شرکت کرده و سهمی در ساخت مدرسه داشته‌اند، تعلق‌خاطر خاصی به مدرسه دارند و آن را مثل خانه خودشان دوست دارند. این مدرسه یکی از تمیزترین و آراسته‌ترین مدارس منطقه است، چون دانش‌آموزان آن در پاکسازی و بهسازی آن مشارکت می‌کنند.»

مدرسه خیرین متری!

جمعی از دانش‌آموزان شرکت کننده در طرح متریک- سال ۹۷

مدرسه خیرین متری!

نمایی از مراحل ساخت مدرسه - سال ۹۷
 
مدرسه خیرین متری!
 
 
مدرسه خیرین متری!
 
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی فرارو، تاریخ انتشار:۲۲ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۵۶۷۶۱۳، www.fararu.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین