پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۴۷۴
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۶
این روز‌ها، گویا قرار است متولیان فرهنگی کشور کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به واسطه زیان دهی تعطیل یا با دیگر کتابخانه‌ها ادغام کنم. هر چه فکر می‌کنم مگر قرار است کتابخانه و کتاب برای دولت سودی غیر از آگاهی مردمش داشته باشد.
شعار سال: من عبدالرضا شهبازی یک سال بعد از این که کتاب «ماهی سیاه کوچولو» در سال ۱۳۴۷ برگزیده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران بشود، متولد شدم.‌
نمی‌دانم چند سال بعدش و چند ساله بودم که معلم ما این کتاب را در کلاس برای ما خواند و نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و صمد بهرنگی با هم در ذهن کودکانه من نقش بست.
بیشتر روز‌ها کنار آبشار می‌نشستم و ماهی‌ها را نگاه می‌کردم که می‌خواستند از فواره بالا بروند.
در میان ماهی‌ها دنبال ماهی سیاه کوچولو صمد می‌گشتم که ببینم کی آنجا را ترک می‌کند و به دریا برسد.
دریا از نگاه کودکانه من تلاقی دو رود بود که در پایین روستا به هم می‌رسیدند و رودخانه بزرگ‌تر می‌شد.
کانون پرورش فکری در همان سال‌ها کتابخانه سیاری داشت که به بیشتر روستا‌ها سر میزد. گاهی خود کتابدار که راننده همان کتابخانه سیار بود برای بچه‌ها قصه می‌خواند و آن‌ها را با خودش همراه قهرمان‌های قصه‌ها می‌کرد.
ما بزرگ شدیم، اما نتوانستیم، چون ماهی زشت و‌سیاه کتاب صمد خودمان را به دریا برسانیم. ترس از مرگ ما را در برکه زندگی نگه داشت.
اما کانون سرنوشت خیلی از ما را با کتاب گره زد هر چند بعد‌ها به واسطه شرایط زندگی‌مان از کتاب فاصله گرفتیم.
ماهی سیاه کوچولو می‌خواست قهرمان زندگی خودش بشود و به آنچه دوست داشت برسد، حکایت خیلی از ما آدم‌ها که جسارت ر‌ها کردن شرایط تا مطلوب زندگی خود را نداریم از ترس این که همین شرایط را هم از دست بدهیم.
این روز‌ها، گویا قرار است متولیان فرهنگی کشور کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به واسطه زیان دهی تعطیل یا با دیگر کتابخانه‌ها ادغام کنم.
هر چه فکر می‌کنم مگر قرار است کتابخانه و کتاب برای دولت سودی غیر از آگاهی مردمش داشته باشد.
فکرم به جای قد نمی‌دهد، پنجره را باز می‌کنم تا از افقی دورتر موضوع را ببینم، خودم را از حصار تنگ دیوار‌های خانه به بیرون می‌برم، ذهنم درگیر فولاد مبارکه می‌شود، بانک‌های زیان ده که از خون ملت ارتزاق می‌کنند، مافیای کنکور و هزار مافیای کوفت و زهر مار دیگر گلویم را می‌فشارند.‌
می‌بینم دیوار کوتاه کتاب و کودک این بار هم بازنده است.
خیابان را چرخ می‌زنم و کلمات با من می‌چرخند.
علی اصغر کرمی شاعر و متولی کتابخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان را می‌بینم که جرعه جرعه کلمه و بافه بافه شعر برای کودکان به ارمغان آورده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری یافته، تاریخ انتشار:۲۴ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر: ۴۰۳۱۶، yaftenews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین