پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۵۲
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: اگر میزان مصرف آب کشاورزی در دشت قزوین به 800 میلیون متر مکعب نرسد بدون شک تا 10 سال دیگر این دشت از بین می‌رود.
شعارسال: یدالله ملکی در جلسه شورای اداری شهرستان آبیک که صبح امروز در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: از سال 75 تاکنون تقریباً اراضی شور آبی استان قزوین دو برابر شده یعنی از 130 هزار هکتار به 260 هزار هکتار رسیده است.

وی 91 درصد آب مصرفی استان قزوین را در بخش کشاورزی ذکر و افزود: به تولید محصولات کشاورزی نیاز مبرم داریم اما نتوانسته‌ایم از آب به نحو بهینه بهره‌برداری کنیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین عمده مصارف آب استان قزوین اعم از کشاورزی، شرب و صنعتی را از منابع آب زیرزمینی پشت کوه‌های البرز یعنی شاهرود ذکر کرد و ادامه داد: اگر قرار باشد منابع آب زیرزمینی این استان پایدار بماند و حفظ و نگهداری شود شیوه مصرف پاسخگو نیست و سفره‌های زیرزمینی تحمل و توان این نوع مصارف را ندارد.

ملکی اضافه کرد: اگر شیوه مصارف آب تغییر نیابد قول می‌دهم تا پنج سال دیگر بخشی از بویین‌زهرا، آبیک و تاکستان را از دست بدهیم.

این مسؤول نجات دشت قزوین را الزاماً کاهش 45 درصدی کشت محصولات کشاورزی دانست و افزود: میزان مصرف آب از 1.5 میلیارد متر مکعب باید به 800 میلیون متر مکعب برسد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین ادامه داد: اگر میزان مصرف آب کشاورزی به 800 میلیون متر مکعب نرسد بدون شک تا 10 سال دیگر دشت از بین می‌رود.

ملکی اضافه کرد: قرار نیست چرخ صنعت و کشاورزی دور روز بچرخد بلکه لازم است همیشه بچرخد که دو راهکار پیشنهاد می‌شود.

وی جلوگیری از برداشت غیر مجاز از چاه‌ها را نخستین راهکار بهینه‌‍‌سازی آب ذکر و گفت: راهکار دوم کاهش برداشت‌های مجاز از چاه‌ها است.

این مسؤول افزود: اگر آبیاری قطره‌ای 20 هزار هکتار اراضی کشاورزی که مطلوب سفر هیأت دولت است، منجر به صرفه‌جویی نشود نه تنها ارزش ندارد بلکه آسیب می‌زند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین ادامه داد: با توجه به اینکه تمام هم و غم مسؤولان استان قزوین کمک به صنعت و رونق تولید و اشتغال است، اجازه نمی‌دهیم صنعت متوقف شود.

ملکی اضافه کرد: چرخ صنعت باید بچرخد چراکه رونق آن، ارزش بالای اقتصادی برای استان قزوین به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: قول می‌دهم که نخستین شهری که از آب سد طالقان بهره‌مند شود، شهرستان آبیک باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: پنجشنبه 20 آبان 1395، کدخبر: 13950820000102، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین