پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۵۳۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
دالان ترک با نقشه هدیه داده شده توسط یاغچه لی رئیس حزب حرکت ملی (MHP) به اردوغان با عنوان جهان ترک، تفاوت دارد. برنامه پیشنهادی یاغچه لی، متمرکز بر فرهنگ و زبان بود و دالان ترک سیاسی و مبتنی بر تامین امنیت اسرائیل است. اربکان اولین نخست وزیر اسلامگرا ترکیه و موسس حزب رفاه از دسیسه دالان ترک می‌گوید که، یک کریدور از شکاف اسرائیل و لبنان تا شمال عراق، ارمنستان و باکو ایجاد خواهد شد. در این کریدور، شمال عراق و جنوب شرقی آناتولی به هم پیوند داده شده و ابتدا تحت اداره ارمنستان قرار خواهد گرفت. مردم مسلمان ساکن اینجا در آسیاب ارمنی آسیاب شده و به عنوان لقمه‌ای نرم به اسراییل تسلیم خواهد شد تا بلعیده شود.
شعار سال: آبان ماه سال گذشته بود که باغچه لی رئیس حزب حرکت ملی (MHP) به دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP) رفت و نقشه به اصطلاح «جهان ترک» را به او هدیه داد. باغچه لی به مناسبت برگزاری هشتمین اجلاس سران کشور‌های ترک در تماسی تلفنی به اردوغان تبریک گفت و از دادن نقشه آنچه «جهان ترک» خوانده می‌شود، به عنوان هدیه به رئیس جمهور ترکیه خبر داد. رسانه ینی آکیت (از رسانه‌های طرفدار حزب حاکم) با انتشار این خبر نوشت: «آن‌ها با نقشه‌ای که تن جهان را خواهد لرزاند عکس گرفتند».
 
از دسیسه دالان ترک چه می‌دانید؟ سلام بر نانسی پلوسی!
همچنین برخی رسانه‌های نزدیک به حکومت ترکیه این نقشه را حامل پیامی برای روسیه دانستند. نقشه‌ای که از دریای آدریاتیک تا چین و سیبری و قسمت‌هایی از شمال و شرق، غرب و مرکز ایران، شمال عراق و اقلیم کردستان و شمال و شرق سوریه را به عنوان دنیای ترک معرفی کرده است.
 
اما اصل داستان، نقشه جهان ترک نبوده و طرح سیاسی- امنیتی داخل این نقشه است که با رویکردی شبکه‌ای (در مقابل رویکرد سیستمی نقشه جهان ترک)، توسط اسرائیل دنباله گیری می‌شود.
 
تعداد بازدید : 48
مرحوم اربکان اولین نخست وزیر اسلام گرای ترکیه و موسس حزب رفاه، در خصوص دسیسه دالان ترک می‌گوید که، یک کریدور از شکاف اسرائیل و لبنان تا شمال عراق، ارمنستان و باکو ایجاد خواهد شد. در این کریدور، شمال عراق و جنوب شرقی آناتولی به هم پیوند داده شده و ابتدا تحت اداره ارمنستان قرار خواهد گرفت. مردم مسلمان ساکن اینجا در آسیاب ارمنی آسیاب شده و به عنوان لقمه‌ای نرم به اسراییل تسلیم خواهد شد تا بلعیده شود. طرح همین است. ما شاهد اجرای این طرح هستیم؛ و البته این قدرت‌های خارجی می‌خواهند کشور‌های مسلمان را در مقابل هم قرار دهند تا اینجا تبدیل به ویتنام شود، مسلمانان همدیگر را بکشند، اسرائیل آزادتر شود. برای این منظور، سیاست آن‌ها نزدیک کردن اسرائیل و ترکیه به یکدیگر است.
 
تعداد بازدید : 28
سوال اینجاست که با این تحلیل افزایش ارتباط اسرائیل با ترکیه چقدر معنادار می‌شود؟ اهمیت کریدور زنگزور قره باغ چقدر است؟ علت حضور نانسی پلوسی در ارمنستان چقدر قابل تحلیل است؟ ایران چه برنامه تدافعی و تهاجمی خاص در برابر این رویکرد دارد؟ به عزیزانمان در وزارتخانه امور خارجه صبح بخیر عرض کرده و آرزومندیم خواب خوبی را پشت سر نهاده باشند.
 
از دسیسه دالان ترک چه می‌دانید؟ سلام بر نانسی پلوسی!
 
تعداد بازدید : 37

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
2
0
خیلی خیلی خیلی جالب تحلیل کردید . ممنون از پیگیری هاتون
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
0
2
یاشاسین آذربایجان تورک میللتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
0
1
در بند 9 توافقنامه مسکو به وضعیت اتصال نخجوان به خاک جمهوری آذربایجان، اشاره و آورده شده که "کلیه فعالیت‌های اقتصادی و حمل و نقل در منطقه بلامانع است. ارمنستان ایمنی ارتباطات حمل و نقل بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را به منظور سازماندهی حرکت بدون مانع شهروندان، وسایل نقلیه و بار در هر دو جهت تضمین می‌کند. کنترل حمل و نقل توسط ارگان‌های سرویس مرزی FSB روسیه انجام می‌شود. با توافق طرفین، ساخت زیرساخت‌های جدیدی که جمهوری خودمختار نخجوان را با مناطق آذربایجان پیوند می‌دهد، انجام می‌شود."

با این حال، جمهوری آذربایجان به دنبال گرفتن کریدور است که این امتیاز، ویژگی های خاص خود را نیز دارد از جمله اینکه رفت و آمد در آن بدون نظارت و کنترل کشور میزبان (ارمنستان) انجام می گیرد و محل عبور و ترانزیت مذکور که حدود 5 کیلومتر عرض خواهد داشت، به نوعی خاک کشور استفاده کننده تلقی می شود.

ایروان به شدت با این موضوع مخالف است و بارها یادآور شده که تنها خطوط مواصلاتی اعم از جاده و ریل در اختیار آذربایجان قرار می‌دهد که کنترل آن نیز بر عهده خودش خواهد بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
0
1
اگرچه ارمنستان بارها بر مالکیت زنگزور تاکید کرده و تنها معتقد به حق استفاده آذربایجان از این دالان برای اتصال نخجوان به آذربایجان است، اما گویا جمهوری آذربایجان همچنان به دنبال گرفتن ما به ازایی درباره کریدور لاچین است. با این وجود تصور می شود که در پس فشارهای جمهوری آذربایجان برای گرفتن چنین امتیازی، آنکارا قرار دارد زیرا انگیزه های زیادی از سوی ترکیه برای این کریدور به چشم می خورد.

از جمله این موارد می توان اشاره کرد که با ایجاد کریدور، دسترسی ترکیه به قفقاز جنوبی و از آنجا به آسیای میانه که در نقشه های بلند پروازانه ترکیه جهان ترک محسوب شده و به دنبال یکدست کردن این جهان است، بسیار آسانتر خواهد شد. این طرح از سوی ترکیه در 100 سال گذشته همواره وجود داشته و آن را دنبال کرده است. امروز نیز ملی گرایان تندرو به همراه کسانیکه در پی احیای مجدد امپراتوری عثمانی هستند، این برنامه را دنبال می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
1
0
رهبر انقلاب اسلامی به عنوان عالیترین مقام جمهوری اسلامی از همان ابتدای اقدامات سیاسی جمهوری آذربایجان و نیز ترکیه درباره ایجاد دالان در مرزهای شمالی کشورمان به صراحت اعلام کردند که اجازه تغییرات ژئوپلتیکی در مرزهای شمالی را نخواهند داد.

این بیانات در دیدار سران روسیه و ترکیه نیز به طور صریح و روشن اعلام شد به طوریکه ایشان در دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفتند: البته اگر سیاستی مبنی بر مسدود کردن مرز ایران و ارمنستان وجود داشته باشد، جمهوری اسلامی با آن مخالفت خواهد کرد چرا که این مرز یک راه ارتباطی چند هزار ساله است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین