سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷
با حادثه صبح دیروز برخورد دو قطار در مسیر مشهد -سمنان، بیش از ۴۰ نفر از هم وطنانمان به شکل دلخراش و تأسف برانگیزی در آتش سوختند.

شعار سال: با حادثه صبح دیروز برخورد دو قطار در مسیر مشهد -سمنان،بیش از 40 نفر از هم وطنانمان به شکل دلخراش و تأسف برانگیزی در آتش سوختند. اگر چه بخشهای پاسخگو و سیستمهای مدیریتی ما همواره «عادت» کرده در چنین مواقعی بیشتر از هر امر دیگری، غافلگیر شود و در «شوک»فرو رود اما شاید این دهها کشته پیش چشممان، یک بار برای همیشه به ما بفهماند باید «مدیریت سیستم ها» و البته «مدیریت بحران» را جدی بگیریم.
یادداشت پیشرو در این مجال اندک چالش هوای چند درجه زیر صفر روزهای گذشته وحادثه تصادف دوقطار و شکل و شمایل مدیریت بحران» را بررسی میکند.
1- سازمان هواشناسی از یک هفته قبل، آغاز موج سرمای شدید، بارش برف و کولاک را برای نیمه شمالی کشور پیشبینی و ضمن هشدار اعلام میکند روزهای چهارشنبه و پنج شنبه
(3 و 4 آذر) این موج سرما به اوج خود میرسد.
2- خبرهای ظهر پنج شنبه درباره برف و کولاک از استانهای شمالی به ویژه در مازندران، اما انگار حال و هوای خوبی ندارد. بخشهای خبری صدا وسیما و خبرگزاریها این تیتر را انتخاب میکنند: «بارش برف شدید مازندران را فلج کرد» .
قطع برق و گاز در چند شهر استان مازندران و قطع برق دهها روستا در این استان، کام مردمان این منطقه را که این روزها به طعم نارنگی و پرتقال ترش و شیرین شده بود، تلخ میکند. مردم حدود یک شبانه روز را در سرمای چند درجه زیر صفر سپری میکنند و وقتی خبرنگار به سراغشان میرود با عصبانیت میگویند مگر هواشناسی پیشبینی نکرده بود پسچرا مسئولان کاری نکردند؟
استاندار مازندران اما در بخشهای خبری سیما در ساعات 14 و 21 روز پنج شنبه تلاش میکند که همه مشکلات را به فراهم نبودن زیرساختها و این گونه مسائل مرتبط کند و حتی در برابر این پرسش گوینده خبر که مگر هواشناسی پیشبینی نکرده بود، کمی عصبانی میشود...
البته در این شرایط ادبیات غافلگیری فقط برای مسئولان بومی مازندران نبود. همان روز پنج شنبه ساعت 18:30 «سعیدی» معاون امور پیشبینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور در گفتوگو با شبکه خبر میگوید: «زیرساختها آماده سرمای سخت نیست و ما تا این حد آمادگی لازم را نداشتیم»
این جمله آقای مسئول، با تعریف سازمان پدافند غیرعامل از «مدیریت بحران» فاصله جدی دارد. مگر خودتان مدیریت بحران را این گونه تعریف نکردید؟«فرایند پیشبینی و پیشگیری از وقوع بحران، برخورد و مداخله در بحران و سالمسازی بعد از وقوع بحران...» این که آقای مسئول عنوان کند: «تا این حد آمادگی سرما را نداشتیم» با سازوکار و ساحت «مدیریت بحران» همخوانی ندارد. چراکه به طور طبیعی در سرمای کمتر از این حد که مشکلی پیش نمیآید و «داستان مدیریت بحران» به کار نمیآید.
به هیچ عنوان این قصد را ندارم که تمام تقصیرها را به گردن این بخش بیندازیم و به طور قطع مشکلات فراوان ما در بخش زیرساخت انرژی مهمترین چالش موجود در این مسئله است که رفع مشکلات آن با یک روز و دو روز برطرف نمیشود.
3- صبح جمعه؛ حادثه هولناک برخورد دو قطار در مسیر ریلی مشهد - سمنان.
جدا از بررسی دلیل حادثه که مدیرعامل راه آهن کشور آن را تغییرشیفت و خطای انسانی عنوان میکند و این خطا چه فاجعه و مصیبت دردناکی برای دهها خانواده و کشور به وجود آورد، اما قطاری که در مسیر حدود 5 کیلومتری ایستگاه متوقف میشود بنابر گفته آقای مدیرعامل به علت سرمای شدید دچار یخ زدگی سیستم ترمز و توقف قطار میشود. این توقف با وجود اعلام به مرکز کنترل اما باز هم اتفاقی را که نباید رقم میزند؛ اتفاقی مرگبار...
باز هم سرما و عدم تدارک سیستمهای فنی، چنین حادثه تلخی را رقم زده است. خدا را شکر که ما در کشور از این گونه سرما و یخبندانکم داریم و گرنه معلوم نبود از این دست بحرانها چقدر گریبانمان را میگرفت. اما فاجعه بزرگتر از یک نقص در یک سیستم فنی قطار است؛ شاید باورش سخت باشد که با تغییر شیفت و اینکه فرد جایگزین از سابقه قرمز شدن چراغ بیاطلاع بوده است چنین حادثه هولناکی رخ داده است.
آقایان مسئول! مگر ساز و کار این گونه موقعیتها و علتیابی روشن شدن چراغ قرمز از قبل پیشبینی نشده است؟ مگر سیستمها و عملکردهای مشخصی د ر چنین شرایطی تعریف نشده است؟ مگر میتوان به همین سادگی و با فرض اینکه شاید برودت هوا باعث روشن شدن چراغ قرمز شده است، با جان مردم بازی کرد؟
امروز خطای انسانی رخ داده است و در پی آن دهها هموطن عزیزمان دیگر میان ما نیستند و خانوادههایی چند، به همین سادگی سوگوار شدند اما وقت آن فرارسیده است که فکرو تدبیری به حالاین سیستمهای مدیریتی معیوب و مدیریت بحران ناکارآمد کنیم...

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 6 آذر 95 ، کد مطلب: 1250361: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین