پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۶۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
در حالی که روزانه اخبار متعددی از نفوذ موقت، حملات دی داس و هک برخی از سایت های دولتی کشور می شنویم و منابع مختلف علل آن را به صور مختلف توجیه می کنند، مرکز ملی فضای مجازی، اقدام به تکذیب فعالیت گروه هکری آنانیموس ( ناشناس) کرده است.

شعارسال:پیرو هک برخی از سایت های دولتی کشور ،مرکز مرکز ملی فضای مجازی بدون ارایه کمترین ادله اثباتی یا سلبی، اعلام نمود که ادعا‌های اخیر گروه انانیموس درخصوص حملات سایبری به سایت‌های دولتی کشور صحت ندارد. این در حالی است که اخیراً گروه انانیموس مدعی شده که برخی از سایت‌های مراکز دولتی از جمله مجلس شورای اسلامی، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت نفت و اپراتور همراه اول را مورد حمله سایبری قرار داده است.
مرکز ملی فضای مجازی بدون کمترین توضیح یا ارایه ادله اثبات و انکار بیان داشته که بر اساس بررسی‌های کارشناسی به عمل آمده، به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند این اخبار صحت نداشته و قویاً تکذیب می‌شود.

تکذیب حملات سایبری «انانیموس» به سایت های دولتی کشور توسط مرکز ملی فای مجازی !

توضیحات برای شناخت بیشتر گروه آنانیموس :

انانیموس به معنای ناشناس یا گمنام (Anonymous)، به گروهی از متخصصان امنیت شبکه‌های کامپیوتری (هکرهای) دارای پیوند شبکه ای و غیر سختار سلسله مراتبی متعلق به کشور‌های مختلف گفته می‌شود، که به صورت ناشناس، به‌عنوان هکتیویسم و با هدف مقابله با سانسور و محدود سازی اینترنت ، فعالیت می‌کنند و به ادعای خودشان، انانیموس جنبشی سیال است، که هرکسی می‌تواند عضو آن شده و تفاوت دیدگاه در این گروه، امری کاملا طبیعی و پذیرفته شده تلقتی می شود. ریشه این گروه به سال ۲۰۰۳ در وبگاه ۴چن برمی‌گردد و این گروه از صورتک گای فاکس به‌عنوان نماد انانیموس استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۲، مجله تایم انانیموس را در فهرست ۱۰۰ فرد تأثیرگذار در دنیا قرار داد. اعضای این گروه معمولاً از عبارت تبلیغاتی ما فراموش نمی‌کنیم، ما نمی‌بخشیم، منتظرمان باشید. We do not forget.We do not forgive. Expect us. استفاده می‌کنند. به دلیل ساختار غیر متمرکز و شبکه محور بودن، هیچ کاری را نمی‌توان به کل اعضا ارتباط داد. از سال ۲۰۱۱ تاکنون نیز ، دو گروه مهم LulzSec و AntiSec با انانیموس مرتبط شده‌اند. این گروه بشکل خاص و از ابتدای آغاز جنبش اشغال و بهار عربی، از این جنبش حمایت کردند.

برخی از اقدامات این گروه عبارتند از:

*** پروژه چنولوژی (۲۰۰۸): انانیموس مجموعه اقداماتی ضد کلیسای ساینتولوژی انجام داد که به نام پروژه چنولوژی معروف شد.

*** افشاگری علیه شرکت استراتفور: در دسامبر سال ۲۰۱۱،  موفق به هک نام و اطلاعات و هم‌چنین کارت‌های اعتباری هزاران مشتری شرکت استراتفور شدند. این اسناد توسط سایت افشاگر ویکی‌لیکس منتشر شد.

*** اعلان جنگ علیه داعش: در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۵ به دنبال حملات نوامبر ۲۰۱۵ پاریس، انانیموس علیه داعش اعلان جنگ کرد و یک روز پس واقعه پاریس، موفق شد ۵۵۰۰ حساب توییتر متعلق به داعش را با تصاویر همجنسگرایان هک کند.

*** حمله به سایت‌های انگلیسی-اسرائیلی: از دیگر حملات این گروه با نام کاربری cool_anonymous_world در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۶ بود که باعث شد ۲۰۰۰۰ از سایت‌های انگلیس و اسراییل از کار انداخته شود.

*** حمله به بانک‌های ترکیه: در روز‌های کریسمس سال ۲۰۱۶، وبگاه‌های بانک‌های ترکیه و برخی وبگاه‌های دولتی آن، مورد حملات اختلال سرویس توزیع‌شده (DDOS) قرار گرفت و حتی در برخی نقل و انتقالات بانکی نیز، اختلال به وجود آمد.

*** هک وبسایت سازمان ملل: در فوریه ۲۰۲۰ انانیموس وبسایت سازمان ملل را هک کرد و یک صفحه برای تایوان ایجاد کرد، کشوری که از ۱۹۷۱ عضویت سازمان ملل ندارد، داخل صفحهٔ هک شده پرچم تایوان، نشان کومینتانگ، پرچم استقلال تایوان و لوگوی انانیموس به همراه نوشته گذاشته شده بود، سرور هک شده متعلق به اداره امور اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل UNDESA بود.

*** حمله تلافی جویانه به روسیه بعد از اعلان جنگ با اوکراین: بحران ۲۰۲۱–۲۰۲۲ روسیه-اوکراین باعث شد که در ۲۵ فوریه ۲۰۲۲، «عملیات سایبری» علیه روسیه را در تلافی حمله به اوکراین که آغاز کنند. این گروه بعدا به طور موقت وبگاه‌هایی مانند آرتی و وبگاه وزارت دفاع روسیه را از کار انداخت.

*** شایعات حمله سایبری به ایران، بعد از درگذشت مهسا امینی: در تاریخ ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۲ گروه انانیموس در حساب توییتر خود اعلام کردند که حمله سایبری علیه حکومت ایران را شروع کرده‌اند. دلیل این حرکت هم در حساب توئیتری، کشته شدن مهسا امینی بدست نیرو‌های گشت ارشاد ایرانی و ظلم به زنان در حکومت انقلابی اعلام شده بود (قضاوت قبل از روشن شدن ابعاد ماجرا و علل درگذشت مهسا امینی).

آنچه اتفاق افتاد و موضع گیری جمهوری اسلامی ایران : 

بعد از اعلام توئیتی حمله به سایت های جمهوری اسلامی ایران شاهد هک سایت بانک مرکزی بودیم که این حمله از نوع دی.داس اعلام شد و فرضیه هک تکذیب گردید. بعد از اختلال در سایت دولت نیز، همین ادله از طرف مراجع ذی ربط بعنوان عامل اختلال در سایت  Dolat.ir اعلام شد. در این بین، برخی از منابع و متخصصان سایبری مدعی شده اند که تیم عمل کننده در این حملات، مرتبط با رژیم صهیونیستی بوده و هکر‌ها با اکانت‌های اسرائیلی و از طریق اتصال به بعضی سرور‌ها و دیتاسنتر‌های بین‌المللی مبادرت به این حمله کرده‌اند.

برخی دیگر از کارشناسان بیان می‌دارند که واقعا نمی‌توان حدس زد که چه کسانی می‌توانند پشت این گروه پنهان شده باشند و یا اینکه چه کسانی با نام این گروه از فرصت استفاده کرده و حملاتی سایبری را انجام دهند. اما باور اینکه عده‌ای به صورت خودجوش و بدون چشم‌داشت اقدام به حملات سایبری علیه اهداف خاصی کنند، به واقع دور از ذهن به نظر می‌رسد.
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون 
 
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
0
0
بزنید دهن اینا رو سرویس کنید تو رو خدا. کشتن ما رو از روی حماقت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین