پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۸۳۷۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۱
.اعلام فهرست مصادیق کالاهای مشمول ممنوعیت واردات در سال ۱۴۰۱، پس از گذشت ۱۰ روز از وعده معاون وزیر صمت، هنوز عملی نشده است. نکته جالب اینکه بالغ بر شش ماه از الزام قانونی به انتشار این لیست هم گذشته است. این در حالی است که عدم انتشار این لیست، می تواند بسترهایی را برای سو استفاده و یا متضرر شدن گروهی از تجار فراهم سازد. به فعالان اقتصادی پیشنهاد می شود ، در صورت کم توجهی منجر به متضرر شدن ، مراتب را از طریق دیوان عدالت با ثبت شکایت حقوقی از وزیر و معاون تخصصی مربوطه، پیگیری کنند. لازم به توضیح است که سو استفاده از ماده 16 قانون حمایت و ماده 22 قانون احکام دائمی برنامه سبب شده تا کشور لطمات زیادی را پذیرا باشد. گروهی ادعای تولیدلپ تاپ نموده و با تعرفه گذاری بالا باعث افزایش نابجای قیمت لپ تاپ در بازار شده اند. گروهی جلوی واردات ماشین آلات سنگین و توربین را به بهانه توانمندی تولید داخلی گرفتند و فاجعه کمبود برق را رقم زدند. گروهی با دیر اعلام کردن این ممنوعیت ها ، واردات انجام داده و سپس برای مدیرانی که قصد ممانعت قانونی داشتند به اتهام اهمال منجر به ضرر و زیان، شکایت کردند. وزیری که در اواخر سال 1400 می گوید این لیست تا اردیبهشت 1401 منتشر می شود. معاون وزیری که قول انتشار تا پایان تابستان را می دهد و غیره، چقدر بر کارشان سوار هستند؟

شعار سال : براساس ماده ۱۶ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی و حمایت از کالای ایرانی مصوب اردیبهشت ۱۳۹۸ وزارت صمت مکلف شده است ثبت سفارش کالا‌های مصرفی و مصرفی بادوام خارجی دارای مشابه ایرانی را که با کیفیت مناسب و به میزان کافی تولید شده باشد تا پایان مدت قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ممنوع کرده و یا براساس ماده (۲۲) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور از موانع تعرفه‌ای و فنی برای مدیریت واردات استفاده کند.

هشدار درخصوص عدم انتشار فهرست کالا‌های مشمول ممنوعیت واردات در سال 1401

همچنین، براساس تبصره ۱ این ماده قانونی، مصادیق کالا‌های ایرانی مشمول این ماده ظرف مدت دوماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون باید در کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و با عضویت نمایندگان وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان برنامه و بودجه کشور و اتاق‌های مرتبط تعیین شود و در مواقع ضروری و نیز در اسفندماه هر سال این فهرست مورد بازنگری کارگروه مذکور قرارگیرد و حداکثر تا پانزده روز بعد ابلاغ شود.

اما با وجود این تکلیف قانونی و با گذشت ۶ ماه از سال جدید، هنوز فهرست مصادیق کالا‌های مشمول این ماده قانونی انتشار عمومی نیافته و تنها در کتاب مقررات صادرات و واردات که هر ساله وزارت صمت منتشر می‌کند، در قالب گروه کالایی چهار قرار گرفته است. هر چند که محمدمهدی برادران، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر که با موضوع ممنوعیت واردات کالا‌های تولید مشابه داخلی در تاریخ ۲۲ شهریور برگزار شد، وعده داد که فهرست کالا‌های ممنوعه برای سال ۱۴۰۱ به زودی اعلام می‌شود و پس از آن نیز، در جلسه ۲۹ شهریور هیئت نمایندگان اتاق ایران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما قول یک هفته‌ای برای انتشار این فهرست را داد، اما با گذشت ۱۰ روز از این وعده، این فهرست هنوز منتشر نشده است.

هشدار درخصوص عدم انتشار فهرست کالا‌های مشمول ممنوعیت واردات در سال 1401

از آنجا که کتاب مقررات صادرات و واردات در دسترس عموم قرار ندارد، منتشر نکردن فهرست مصادیق کالا‌های مشمول این ماده قانونی با وجود تاکید در قانون، شفافیت لازم را برای پیگیری ممنوعیت واردات دچار مشکل می‌کند و فرصت را برای سوء استفاده و توجیه واردات از سوی افراد و نهاد‌های مربوطه فراهم خواهد کرد.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از تحلیل بازار. منتشره در دهم مهرماه 1401. کد خبر: 178233. https://www.tahlilbazaar.com .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
0
0
این عدم انتشار خودش نوعی فرصت کاسبیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین