پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۸۳۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
نشست استادان دانشگاه تهران با رئیس این دانشگاه در خصوص حوادث اخیر و مسائلی دیگر از جمله حجاب در اولین جلسه تشکیل خانه گفتگوی دانشگاه تهران، روز یکشنبه دهم مهرماه برگزار شد. حضور حجم بالایی از مقامات، مدیران و سیاستمداران عضو هیات علمی دانشگاه تهران( 90 نفر) ، نکته جالب توجه این نشست بود.

شعار سال: «خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران» روز یکشنبه دهم مهر ماه با حضور نزدیک ۹۰ نفر از اساتید دانشگاه تهران از رشته‌ها، تخصص‌ها و گرایش‌های فکری مختلف رسماً تشکیل شد. در اولین نشست از خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران که به دعوت دکتر سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران برگزار شد، مدعوین به بحث و بررسی موضوع گشت ارشاد و حادثه اخیر پیرامون مرحومه مهسا امینی پرداخته و موضوع از ابعاد گوناگون و با نگاه کارشناسانه متخصصین خبره حوزه‌های مختلف کشور با هدف ایجاد فضای گفتگو و تعامل میان آحاد جامعه بررسی شد.

در این دیدار دکتر تقی آزاد ارمکی، عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، دکتر لعیا جنیدی، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دکتر فهیمه فرهمندپور، عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران، دکتر پیروز حناچی، عضو هیأت علمی دانشکده معماری دانشگاه تهران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، عضو هیأت علمی دانشکده متالورژی و مواد دانشگاه تهران، دکتر غلامعلی حداد عادل، استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، دکتر مهدی سنایی، عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، دکتر ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دکتر صادق زیباکلام، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دکتر الهام امین‌زاده، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دکتر محمدجواد ظریف، عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد، دکتر علی طیب‌نیا، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، دکتر الهه کولائی، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دکتر صادق واعظ زاده، استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران، دکتر حسین عباسی‌نژاد، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، دکتر غلامعلی افروز، عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، دکتر علی مطهری، عضو هیأت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، دکتر رضا فرجی دانا، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، دکتر سعیدرضا عاملی، عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دیگر اساتید مطرح دانشگاه تهران حضور داشتند.

تعداد بازدید : 34
 
متن سخنان اساتید حاضر در جلسه

حجت الاسلام والمسلمین عاملی گفت: در مصوبات شورای انقلاب فرهنگی هم به درستی عمل نکردیم اگر دستگاه‌ها به درستی عمل می‌کردند، امروز ما با نسلی مواجه نبودیم که این مقدار ناشناختگی و کم انگیزگی در ذهن شان گذاشته شود.

دکتر حسین عباسی نژاد از اساتید دانشگاه تهران هم گفت: اگر حکومت از همان ابتدا می‌آمد و یک عذرخواهی می‌کرد و می‌گفت که این خانم یا این آقا را زدند، عذرخواهی می‌کنیم و مساله را بررسی می‌کنیم. «گشت ارشاد» چه صیغه‌ای است؟ مگه «گشت دزد» داریم؟ مگر «گشت دروغگویی» داریم؟ مگر برای هر کاری باید یک «گشت» دنبالشون راه بیندازیم؟

در ادامه، دکتر علی مطهری گفت: ما باید بر پوشش اسلامی در ادارات و دانشگاه‌ها تاکید کنیم یعنی نباید اینجا کوتاه بیائیم، ولی خیابان را در مرحله دوم قرار بدهیم؛ و دعوت به گفتگو کنیم. همه این‌ها را دعوت کنیم که بیایند و حرف شان را بزنند. همین خانمی که روسری اش را برداشته، بیاید و حرفش را بزند.

دکتر غلامعلی افروز پیشنهاد کرد که استادان بروند و (آزادی دانشجویان) را ضمانت کنند.
دکتر صادق واعظ زاده گفت: کسی که الان بازداشت است که نمی‌تواند خودش را در این کشور گم کند. این‌ها را رها کنند و بعدا سراغ شان بروند. تضمین لازم نیست.

دکتر محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران گفت: ما مدام درحال آزادکردن دانشجویان هستیم، ولی دوباره عده‌ای دیگر بازداشت می‌شوند و ما دوباره دنبال رهاکردن این‌ها هستیم. ما این کار را ادامه می‌دهیم و از وظایف خودمان می‌دانیم.

دکتر ابراهیم متقی هم گفت:، چون تغییر نسلی شکل گرفته و تفسیر این تغییر نسلی بر اساس هنجار‌های خودمان است. کسانی که سال ۸۸ از کشور خارج شدند. سیاست انتظامی و امنیتی ما این بود که این افراد از کشور خارج شوند. این‌ها رفتند جذب کجا شدند؟ معاون وزیر ارشاد وقت شده رئیس ایران اینترنشنال

دکتر مهدی سنایی استاد دانشگاه تهران گفت: این افزایش بی اعتمادی و نومیدی از کارآمدی سیستم که باید اذعان کرد در سال‌های اخیر بسیار افزایش پیدا کرده است، بخش زیادی از آن ناشی از این است که مشکلات عیان و روشنی که جلوی چشم نخبگان است و بسیاری به آن اشاره می‌کنند، حل و فصل نمی‌شود.

دکتر محمدجواد ظریف هم بیان کرد: ما از یک طرف زیر بار زور نمی‌رویم و از سوی دیگر، مردمی داریم که در برابر حرف نادرست مقاومت می‌کنند. این بزرگترین عامل بازدارنده است. قطعا اشتباه می‌کنیم اگر فکر کنیم می‌توانیم مردم را نادیده بگیریم. تصور اینکه مردم را بتوان با خشونت حفظ کرد، تصوری است که خداوند هم به پیامبر می‌فرماید تو هم نمی‌توانستی.

حداد عادل هم گفت: جرم بزرگی ملت ایران مرتکب شده و آن هم استقلال طلبی است. جامعه ما به سرعت به سمت دوقطبی شدن پیش می‌رود. یک عده حزب اللهی محض، یک عده هم صد در صد مخالف آنها. من چیزی که مهم می‌دانم رواج گفتمان عقلانی و استفاده از گفتمان عقلانی توسط متدینین و موافقان انقلاب است.اگر عقلانیت را از گفتمان انقلابی و اسلامی کنار بگذاریم یا آن را تضعیف کنیم، یعنی به دست خودمان داریم به دوگانگی و دوقطبی شدن جامعه کمک می‌کنیم.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی از اساتید دانشگاه گفت: وقتی همه مردم در مجلس نماینده نداشته باشند، حرف شان را از طریق قوه قانونگذاری نمی‌توانند بگویند. شورای عالی انقلاب فرهنگی لطفا مقداری در امور دانشگاه‌ها کمتر وارد شود.هر بحرانی را باید در سه برش قبل، حین و بعد بحران بررسی کرد، ما متأسفانه همیشه در حین بحران وارد می‌شویم، بدون اینکه قبل از بحران تمهیداتش را فکر کرده باشیم؛ البته همه چیز هم بعد از بحران از یادمان می‌رود.

دکتر پیروز حناچی گفت: نگاهی در کشور وجود دارد که همه مسائل را امنیتی می‌کند، به اعتقاد من، این بزرگترین سم برای کشور است.

دکتر تقی آزاد ارمکی گفت: وقتی در این کشور، مداحان حاکم هستند، چرا نباید سلبریتی‌ها نقش آفرین باشند؟

خانم دکتر الهام امین زاده گفت: توصیه شخصی ام این است که از ظرفیت خود استفاده کنید که بازداشتی‌ها یک شب هم نمانند. ماندن این‌ها با توجه به افرادی که در بین زندانیان هستند، می‌تواند خطرناک باشد.

دکتر صادق زیباکلام گفت: ما یک حکومتی داریم و یک نظامی داریم که هیچ نهاد مستقلی نمی‌خواهد. نه دانشگاه مستقل می‌خواهد، نه مجلس مستقل می‌خواهد، نه شورای نگهبان مستقل می‌خواهد، نه مجلس خبرگان مستقل می‌خواهد، نه مجمع تشخیص مصلحت مستقل می‌خواهد. این را باید به یک شکلی سامان داد.

خانم دکتر اله کولایی از اساتید گفت: حکومتی که سرمایه اجتماعی اش را از دست بدهد یا به شدت آن را تحلیل ببرد با سیاست‌های نادرست، قادر به کنترل بحران‌ها نیست.

دکتر علی طیب نیا گفت: از کسی که اینده روشنی ندارد و چیزی برای از دست دادن ندارد، شما انتظاری جز این هم نباید داشته باشید. عجیب نیست که بیشتر نسل جوان، جوانانی هستند که احتمالا بهرحال یک تصویر روشنی از اینده خودشان نمی‌توانند داشته باشند. علت بروز این مشکلات را هم باید در نظام تدبیر خودمان جستجو کنیم. ما یک نظام تدبیر شایسته در حوزه سیاست خارجی و سیاست داخلی و مسائل اقتصادی نداریم.

خانم دکتر فهیمه فرهمندپور از استاد دیگر دانشگاه گفت: اگر ما همراه دانشجو احساس کنیم که به حقوق مان داریم دست پیدا می‌کنیم، تبیین بهتری از قانون برای انجام وظایف مان خواهیم داشت.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری جماران، تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۵۶۹۲۳۸، www.jamaran.news/ و سایر منابع
اخبار مرتبط
برچسب ها: نشست اساتید دانشگاه با رئیس دانشگاه درباره حوادث اخیر ، اعتراضات دانشجویان در دانشگاه ها ، ریشه یابی علل اعتراضات دانشجویان دانشگاه ها ، نقد گشت ارشاد در دانشگاه تهران ، بی اعتمادی مردم به سیستم ، آسیب شناسی گشت ارشاد ، آسیب شناسی مرگ مهسا امینی ، اساتید دانشگاه چه موضعی در برابر اعتراضات دانشجویی دارند ، واکنش ها به مرگ مهسا امینی ، خیزش جمعی در اعتراض به مرگ مهسا امینی ، بازداشت دانشجویان ، قانون برگزاری تجمعات ، علل اعتراضات خشونت آمیز در دانشگاه ، پاسخگویی به مطالبات دانشجویان ، سرمایه اجتماعی حکومت ، نقش آفرینی سلبریتی ها در جریان اعتراضات مردمی ، تصویر نامعلوم از آینده برای جوانان ، خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران ، اولین جلسه خانه گفتگوی دانشگاه تهران ، دکتر عاملی و ادعای عدم اجرای مصوبات شورای انقلاب فرهنگی ، دکتر حسین عباسی نژاد و گشت درد و گشت دروغگویی ، علی مطهری و اولویت پوشش از دانشگاه و ادارات ، محمد مقیمی و تلاش برای آزاد سازی دانشجویان ، مهدی سنایی و اذعان به ناکارآمدی سیستم های حکومتی ، محمد جواد ظریف و نادیده گرفتن مردم ، محمود نیلی احمدآبادی و درخواست دخالت کمتر شورای انقلاب فرهنگی در کار دانشگاه ، پیروز حناچی و ادعای امنیتی شدن همه مسائل در کشور ، تقی آزاد ارمکی و حاکمیت مداحان ، صادق زیبا کلام و حکومتی که هیچ نهاد مستقلی نمی خواهد ، اله کولایی و از دست رفتن سرمایه اجتماعی حکومت ، علی طیب نیا و عدم وجود آینده روشن برای جوانان ، فهیمه فرهمندپور و حس مشارکت بواسطه دستیابی به حقوق از طریق قانون ، خانه گفتگوی دانشگاه تهران
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
1
0
ترکیب جالبی است از چپ چپ تا راست راست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
0
0
چرا انتخابی صحبت اینها رو آورید. گزارش کامل رو برید
جهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
0
0
قابل توجه آقایانی که نمیدانند لزوم پنهانی گشت ارشاد برای چیست. گشت ارشاد وظیفه دارد نوعی فشار روانی مضاعف در جامعه تولید کند که باعث اشتیاق خرید آپارتمان در خارج کشور میشود که توسط که توسط آقایان از ما بهتران ساخته میشود و کسی هم قدرت جلو گیری از آنان را ندارد زیرا همه مسئولین دلسوز دست نشانده آنان هستند . لطفا توجه بفرمائید که در سال گذشته ایرانیان فقط در کشور ترکیه چهل هزار آپارتمان خریده اند. که فرزند خلف یکی از همین محترمین از دست برادر اردوغان کاپ طلای شهر سازی دریافت نموده اند . پس گشت ارشاد باید باشد و وظیفه الهی خود را با قدرت و شدت انجام دهند و دیگران هم غلط میکنند که دخالت کنند!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین