پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۱۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
پروازهای شرکت هواپیمایی افغانستان(آریانا ایرلاین) به ایران پس از حدود یک سال وقفه، درحالی از سرگرفته شد که فعالان گردشگری در ایران، لغو ویزا بین دو کشور را درخواست کردند.تحلیل گران از سر گیری پروازهای آریانا به ایران، بعد از یک سال را از چند منظر تثبیت طالبان در افغانستان و ضرورت توسعه مراودات بین المللی، کمبود لوازم یدکی در هواپیماهای ایرانی و اختصاص پروازهای ماهان به سایر مسیرهای پروازی در کنار تحریم های تشدید شده برعلیه این شرکت و در نهایت ، نگاه شبکه ای به راه اندازی امور و خنثی سازی و کاهش اثرات تحریم ها در ایران ، مورد بررسی قرار داده اند. 

شعار سال: پرواز‌های شرکت هواپیمایی افغانستان به ایران پس از حدود یک سال وقفه، درحالی از سرگرفته شد که فعالان گردشگری در ایران، لغو ویزا بین دو کشور را درخواست کردند. افتتاح رسمی پرواز‌های شرکت هواپیمایی افغانستان به ایران، در پنجشنبه گذشته ۲۱ مهرماه ۱۴۰۱، در حضور مسؤولان گردشگری، تعدادی از نمایندگان مجلس و رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا و همچنین کنسول و دیگر نمایندگان سفارت افغانستان و شرکت هواپیمایی «آریانا افغان»(قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی افغانستان و تاسیس شده در سال 1955 که هم اکنون پنج هواپیما با پرواز به 11 مقصد خارجی از جمله ایران دارد)، درحالی انجام شد که پیش از این پرواز مستقیم بین ایران و افغانستان از سوی یک شرکت هواپیمایی ایرانی درحال انجام بوده است.

این شرکت هواپیمایی پیش از تحولات اخیر افغانستان پرواز‌هایی به ایران داشت که به مدت یک سال متوقف شده بود. با از سر گیری مجدد پروازها، این هواپیمایی نخستین پرواز خود را چهارشنبه دو هفته پیش یعنی ۲۰ مهرماه به مقصد تهران انجام داده و قرار است از این پس، در روز‌های سه‌شنبه پرواز کابل ـ مشهد ـ کابل، چهارشنبه پرواز کابل ـ تهران ـ کابل و جمعه پرواز کابل ـ مشهد ـ کابل برقرار باشد. هزینه بلیت یکطرفه این پرواز‌ها از پنج میلیون تا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

در مراسم یادشده قرار بود معاون گردشگری حضور داشته باشد که به دلایلی امکان پذیر نگردید و به جای او، یحیی نقی‌زاده محجوب. مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری حضور یافت. او در سخنانی گفت که اولویت دادن به کشور‌های همسایه و مسلمان به عنوان بازار‌های هدف گردشگری، می‌تواند تحرک و پویایی در عرصه گردشگری کشور ایجاد کند. وی در ادامه با اشاره به خسارت گردشگری در بحران‌ها از توافق با صندوق ضمانت صادرات ایران برای حمایت از آژانس‌های فعال در زمینه گردشگری ورودی در ریسک‌های سیاسی، خبر داد.

بازگشت آریانا ایرلاین افغانستان به ایران و برقراری مجدد پروازها

نماینده سفیر افغانستان نیز با بیان این‌که سفارت افغانستان از هیچ همکاری با کشور دوست، ایران دریغ نخواهد کرد، درباره برقراری پرواز‌های این شرکت هواپیمایی گفت، نام این شرکت از تمدن خراسان بزرگ گرفته شده که متاسفانه در گذشته به خاطر مسائلی در افغانستان شرکت‌های رقیب خواستند به نحوی در پرواز‌های آن مشکلاتی ایجاد کنند، اما می‌بینید که به حیات خود ادامه می‌دهد. او همچنین به نمایندگی از سفارت افغاستان آمادگی برای همکاری در زمینه ویزا را با ایران اعلام کرد.

چرا ویزا بین ایران و افغانستان لغو نمی‌شود؟

بنا بر اظهارات کنسولگری افغانستان، ویزای این کشور به مبلغ یکصد دلار یک روزه برای اتباع ایرانی صادر می‌شود،، اما سختگیری‌های سفارت ایران در افغانستان برای صدور ویزا بار‌ها باعث گِله اتباع و شهروندان افغانستانی شده است. از همین رو، حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ پیشنهاد لغو ویزا بین ایران و افغانستان را مطرح کرد و از نمایندگان مجلس حاضر در این مراسم خواست که پیگیر این مطالبه باشند. وی پزسیذ که،چرا با کشور‌های دور که گاهی روابط چندانی هم نداریم، لغو ویزا هستیم، اما با کشور همسایه و دوست، لغو ویزا نیستیم؟  افغانستان هم مثل ایران دچار تبلیغات سوء رسانه‌هاست. من از نزدیک افغانستان را دیده‌ام واقعا از آنچه رسانه‌ها می‌گویند، خبری نیست.

رفعت، نماینده شرکت هواپیمایی افغانستان گفت: این شرکت هواپیمایی قبلاً پرواز‌هایی به مقصد تهران و مشهد داشت، بنا به مشکلاتی این پرواز‌ها متوقف شده بود. ازسرگیری دوباره این پرواز‌ها یقینا به نفع اقتصاد دو کشور است و عزیزان افغان و ایرانی از این صنعت بهره‌مند می‌شوند. 

محمدرضا دشتی اردکانی ـ رییس فراکسیون گردشگری مجلس ـ، اقبال شاکری ـ عضو کمیسیون عمران مجلس ـ و منصور شکرالهی ـ عضو کمیسیون انرژی مجلس ـ در سخنانی بر آمادگی مجلس برای همکاری و حمایت از گردشگری و همچنین توسعه صنعت هوایی تاکید کردند.

بازگشت آریانا ایرلاین افغانستان به ایران و برقراری مجدد پروازها

سال‌ها ترسیدیم و به افغانستان سفر نکردیم!

اکبر غمخوار ـ عضو جامعه تورگردانان ایران ـ نیز با ارائه توضیحاتی درباره شاخصه‌های کشوری که می‌تواند مقصد گردشگری باشد، اظهار کرد: در دسترس بودن یکی از این شاخصه‌هاست که شامل لغو روادید می‌شود. گاهی که درباره لغو ویزا بین ایران و افغانستان صحبت می‌شود این نگرانی را مطرح می‌کنند که این اقدام ممکن است به رسوب اتباع افغانستانی در ایران منجر شود، اما چه اشکالی دارد ویزا برای اتباعی که با گذرنامه، قانونی، منظم و با پرواز به ایران سفر می‌کنند، لغو شود؟ افغانستانی‌های متمولی در سراسر دنیا زندگی می‌کنند که می‌توان آن‌ها را به ایران جذب کرد.

بازگشت آریانا ایرلاین افغانستان به ایران و برقراری مجدد پروازها

درحال حاضر کشور‌های همسایه بهترین گردشگران برای ما هستند، چون دیگران هر روز به یک بهانه بیانیه صادر می‌کنند که «به ایران سفر نکنید» ما که فرش قرمز برای آن‌ها نینداخته‌ایم، ایران مقصد گردشگری است اگر خواستند تشریف بیاورند. 

توضیحات تکمیلی: 

شرکت هواپیمایی آریانا (پشتون: آریانا افغان هوایی شرکت) بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت هواپیمایی افغانستان محسوب شده که مرکز فعالیتش فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی و دومین مرکز آن فرودگاه قندهار است. در حال حاضر مالک 4 فروند هواپیما است و شرکت مادر آن شرکت بانک پشتنی است.است. این شرکت تماماً دولتی بوده و افزون بر پرواز‌های داخلی، پرواز‌های بین‌المللی را به مقاصد چین، آلمان، هند، ایران، روسیه، کویت، پاکستان، عربستان سعودی، تاجیکستان و ترکیه اجرا می‌کند. دفتر مرکزی شرکت هواپیمایی در شهرنو، کابل واقع شده‌است این شرکت هواپیمایی در سال ۱۹۵۵ میلادی با همکاری مشترک شرکت Indamer Co. Ltd و دولت افغانستان به بهره‌برداری رسید. نخستین پرواز‌های این شرکت با هواپیمای داگلاس دی‌سی-۳ به مقصد بحرین، هند، ایران و لبنان انجام می‌شد. تعداد هواپیماهای این شرکت بین چهار تا پنج فروند شامل یک فروند هواپیمایی Airbus A۳۱۰-۳۰۴ با ۱۸ صندلی بیزینس کلاس و ۱۹۲ صندلی اکونومی کلاس / یک فروند هواپیمایی Airbus A۳۱۰-۳۰۴ با ظرفیت ۲۳۷ مسافر در کلاس اکونومی /دو فروند هواپیمایی Boeing ۷۳۷-۴۰۰ با ۸ صندلی بیزینس و ۱۳۴ اکونومی، اعلام شده است.

شرکت آریانا ایرلاین، چند وقت پیش پروازهای خود به دبی را نیز از سر گرفته بود و قیمت بلیت پرواز یک طرفه را 550 دلار اعلام نموده بود. 

در جریان تغییر دولت در افغانستان و در شهریور 1400 ، چند فروند از هواپیمای شرکت کام ایر افغانستان و شرکت دولتی آریانا ، بشکل موقت درخواست حضور در فرودگاه مشهد را دریافت کردند. شرکت هواپیمایی ماهان نیز بعنوان تنها شرکت هواپیمایی در کشور که در هفته پنج پرواز به شهر کابل داشت در آن دوران اعلام نمود که تا عادی شدن شرایط در کابل، پروازها به افغانستان را متوقف کرده است. 

تحلیل گران از سر گیری پروازهای آریانا به ایران، بعد از یک سال را از چند منظر تثبیت طالبان در افغانستان و ضرورت توسعه مراودات بین المللی، کمبود لوازم یدکی در هواپیماهای ایرانی و اختصاص پروازهای ماهان به سایر مسیرهای پروازی در کنار تحریم های تشدید شده برعلیه این شرکت و در نهایت ، نگاه شبکه ای به راه اندازی امور و خنثی سازی و کاهش اثرات تحریم ها در ایران ، مورد بررسی قرار داده اند. 

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص،برگرفته از ایسنا. منتشره در 29 مهر 1401. کدخبر: 1401072211432 . https://www.isna.ir. / سایر منابع .

اخبار مرتبط
برچسب ها: شرکت ملی هواپیمایی افغانستان ، آریانا ایرلاین ، بازگشت آریانا ایرلاین به ایران ، امکان سنجی لغو ویزا بین ایران و افغانستان ، شرکت آریانا افغان ، برنامه پروازی آریانا ایرلاین در ایران ، پرواز آریانا ایرلاین از کابل به مشهد و تهران ، یحیی نقی‌زاده محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری ، یحیی نقی‌زاده محجوب ، تمدن خراسان بزرگ ، تقاضای حرمت‌الله رفیعی برلی لغو ویزای ایران و افغانستان ، حرمت‌الله رفیعی رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ، رفعت نماینده شرکت هواپیمایی افغانستان ، محمدرضا دشتی اردکانی رییس فراکسیون گردشگری مجلس ، اکبر غمخوار عضو جامعه تورگردانان ایران ، گردشگری اسلامی ، گردشگران جامعه اسلامی ، گردشگری از کشورهای همسایه ، آریانا افغان هوایی شرکت ، تاریخچه شرکت هواپیمایی آریانا افغانستان ، قیمت پرواز کابل دبی ، قیمت پرواز کابل تهران ، قیمت پرواز کابل مشهد ، فرودگاه بین المللی حامد کرزی ، فرودگاه قندهار ، تعداد و مدل هواپیماهای در اختیار آریانا ایرلاین ، سناریوهای راه اندازی مجدد پروازهای آریانا ایرلاین به ایران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
0
0
درست تحلیلی کردید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین