پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۸۴۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶
صنعت فناوری ۶ درصد از درآمد اقتصادی امریکا را تأمین می‌کند و تنها در سال ۲۰۱۴ میلادی میزان تولید ناخالص ملی (GDP) امریکا از بخش فناوری بیش از یک تریلیون دلار بوده است.

شعارسال: صنعت فناوری امریکا به واسطه رابطه نزدیکی که با «باراک اوباما» داشت، توانست اهداف خود را با سرعت بیشتر پیش ببرد. از سال 2008 میلادی که اوباما به عنوان رئیس جمهوری امریکا برگزیده شد، دره سیلیکون جان تازه گرفت و در عوض، از زمانی که «دونالد ترامپ» خود را به عنوان رئیس جمهوری بعدی امریکا معرفی کرد، صنعت فناوری بار دیگر نگران وضعیت و موقعیت خود شد. ترامپ در سخنرانی‌های خود بارها اعلام کرد سیاست‌های متفاوتی را در مورد فناوری دارد و هرگز رویه اوباما را دنبال نمی‌کند.

*سیاست‌های نگران کننده

صنعت فناوری 6 درصد از درآمد اقتصادی امریکا را تأمین می‌کند و تنها در سال 2014 میلادی میزان تولید ناخالص ملی (GDP) امریکا از بخش فناوری بیش از یک تریلیون دلار بوده است. ترامپ بر این باور است که با سیاست‌های خود می‌تواند این رقم را افزایش دهد و البته، سیاست‌های او با آنچه که تاکنون اقتصاد امریکا تجربه کرده است اندکی تفاوت دارد.

«اریک اشمیت» رئیس هیأت مدیره شرکت آلفابت که گوگل یکی از زیرمجموعه‌های آن محسوب می‌شود هفته گذشته اعلام کرد بزودی بزرگ‌ترین تحولات در صنعت فناوری امریکا رخ می‌دهد. او گفت: «جمهوریخواهان یک سری اعتقادات سنتی پیش‌ روی خود می‌بینند که

رئیس جمهوری جدید همه آنها را به چالش کشیده است و تمامی این اعتقادات و برنامه‌ریزی‌های قبلی را به هم می‌زند. من فکر نمی‌کنم که از هم‌اکنون بتوان سیاست‌های رئیس جمهوری جدید را پیش‌بینی کرد ولی مطمئن هستم که او تفاوت‌های محسوس را اعمال می‌کند. پنج شرکت برتر امریکایی که این روزها بیشترین گردش مالی را دارند اپل،‌گوگل، آمازون، فیس‌بوک و مایکروسافت را شامل می‌شوند. اگر ترامپ بخواهد سیاست‌های حاکم بر صنعت فناوری را تغییر دهد، این شرکت‌های بزرگ با مشکلات جدید مواجه خواهند شد.»

*گروه فناوری ترامپ

نخستین شاخص رئیس جمهوری جدید برای مشخص کردن موقعیت خود در صنعت جهانی فناوری این است که «پیتر تیل» میلیاردری را که مدیریت شرکت PayPal هم در دست دارد، در گروه مشاوران فناوری خود قرار دهد چرا که تیل یکی از هواداران پروپا قرص او محسوب می‌شود که در کالیفرنیا و دره سیلیکون نفوذ زیادی دارد و در جریان انتخابات به صورت گسترده از ترامپ حمایت کرد تا آنجا که 1.25 میلیون دلار به کمپین ترامپ کمک مالی کرد. یکی دیگر از افرادی که در گروه فناوری ترامپ حضور دارد «جفری آیزناک» خواهد بود. این طور که پیش‌بینی شده است، او مدیریت کمیسیون فدرال ارتباطات امریکا (FCC) را عهده‌دار می‌شود. آیزناک پیش‌تر طی سال 1980 میلادی با «رونالد ریگان» و در سال 2000 هم با «جرج دبلیو بوش» همکاری نزدیک داشت و در گروه آنها فعالیت می‌کرد. او از جمله طرفداران طرح کاهش قدرت و نفوذ مرکز FCC محسوب می‌شود و البته طی سال 2015 میلادی در جریان پیشبرد قانون بی‌طرفی اینترنت نقش اساسی برعهده داشت. بر اساس این قانون گفته شد ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی باید برای کسب درآمد و خدمات مورد توجه خود اولویت‌های جدید ارائه دهند.

*اپل و دیگران

اپل یکی از اهداف بزرگ و مورد توجه ترامپ محسوب می‌شود که پیش از انتخاب به عنوان رئیس جمهوری امریکا هم توجه ویژه روی آن داشت. فوریه 2016 «دونالد ترامپ» بر این مسأله تأکید کرد که شرکت اپل باید همکاری‌های بیشتری را با سازمان پلیس فدرال امریکا (FBI) داشته باشد و در جریان هک کردن گوشی هوشمند آیفون در جریان قاتل «سَن برناردینو» به آنها کمک کند.

ترامپ همچنین در سخنرانی 18 ژانویه در ویرجینیا به این مسأله اشاره کرد که اپل یک نمونه از شرکت‌های امریکایی محسوب می‌شود که فعالیت‌های کارخانه‌ای خود را به خارج از مرزهای این کشور منتقل کرده است. او گفت: «ما اپل را مجبور خواهیم کرد تا رایانه و دیگر محصولاتش را در این کشور تولید کند و فرآیند مذکور را به کشورهای دیگر انتقال ندهد».رئیس جمهوری جدید امریکا از این مسأله باخبر نبود که ساخت رایانه‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های اپل در خاک امریکا می‌تواند هزینه تولید این محصولات را تا چند برابر افزایش دهد. تحلیلگران مرکز تحقیقاتی MIT Technology پیش‌بینی کردند که اگر گوشی هوشمند آیفون 6s Plus در کشور امریکا تولید شود، قیمت هر دستگاه آن بین 30 تا 100 دلار افزایش می‌یابد که البته این رقم بسته به شرکت امریکایی که وظیفه تولید سخت‌افزاری محصولات اپل را برعهده می‌گیرد، تغییر می‌کند. در مجموع می‌توان گفت هزینه ارسال و گمرک ناشی از ارسال محصولات اپل از دیگر کشورها به امریکا، از هزینه‌ای که شرکت مذکور برای حقوق و دستمزد کارمندان باید پرداخت کند بیشتر است. ترامپ در سخنرانی‌های خود به گوگل، مایکروسافت و آمازون هم اشاره کرده بود و از همان زمان اعلام کرده بود اگر رئیس جمهوری شود،‌ نحوه فعالیت این مراکز را هم اصلاح می‌کند.

*چین و ترامپ

از نظر کمپین تبلیغاتی ترامپ، «هیلاری کلینتون» بزرگترین دشمن محسوب می‌شد و پس از آن کشور چین در رده دوم قرار داشت. ترامپ همواره با نحوه تعامل اقتصادی میان امریکا و چین که دومین شریک اقتصادی بزرگ این کشور محسوب می‌شود مشکل داشت. چین در اصل موتور کارخانه‌ای کشور امریکا محسوب می‌شود و تقریباً تمام محصولات الکترونیکی امریکا در چین به تولید می‌رسد. این طور که آخرین گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد، از ابتدای سال 2016 تاکنون بیش از 103 میلیارد دلار از محصولات چینی وارد شده به امریکا را کالاهای مرتبط با حوزه فناوری تشکیل می‌دادند.

ترامپ در جریان سخنرانی 28 ژوئن در پنسیلوانیا گفته بود: «اگر چین فعالیت‌های غیرقانونی خود را متوقف نکند، من از همه توان ریاست جمهوری خود استفاده می‌کنم تا جلوی فعالیت‌های آن را بگیرم. این کار می‌تواند با افزایش تعرفه‌ها صورت گیرد چرا که ریگان نیز در زمان ریاست جمهوری خود سیاست مشابه را پیش گرفته بود و در آن زمان واردات موتور سیکلت و محصولات نیمه‌هادی به امریکا تعرفه سنگینی داشت. هرچند اوباما در زمان ریاست جمهوری خود این تعرفه‌ها را اندکی تعدیل کرد. چین هم‌اکنون تهدید کرده است که اگر امریکا تعرفه‌های مربوط به واردات را افزایش دهد، تعاملات اقتصادی خود با این کشور را تغییر می‌دهد.

به هر حال، صنعت فناوری امریکا این روزها با نگرانی‌های فراوان مواجه شده است و با رایزنی‌های فراوان می‌کوشد جلوی بروز هر گونه مشکل را بگیرد. این صنعت برای سال‌های طولانی تلاش فراوان کرده بود از طریق ویزای H1B بتواند نیروهای متخصص خارجی را به راحتی جذب کند و ترامپ هم‌اکنون به این نتیجه رسیده است که باید جلوی فرآیند مذکور را بگیرد. به هر حال، از هم‌اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد که بزودی صنعت فناوری امریکا با تحولات عمده و اساسی مواجه می‌شود و اگر در این زمینه برنامه‌ریزی صحیح صورت نگیرد، سیاست‌های ترامپ می‌تواند شرکت‌های فناوری را با مشکل مواجه کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار خبر 6 آذر 1395، کدمطلب: 1250724 ،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
0
0
بابا نگران نباشید، ترامپ پسر خوبیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین