پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۷۲۶
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
ش

شعار سال : ناصر تکمیل‌همایون، مورخ و پژوهشگر تاریخ و جامعه‌شناسی، تهران‌پژوه و از چهره‌های ملی،صبح روز چهارشنبه ۲۵ آبان پس از مدتی بیماری، در بیمارستان طالقانی تهران درگذشت. برنامه ریزی شده تا در روز پنج شنبه 26 آبان ماه ( امروز) مراسم وداع با ناصر تکمیل همایون (جامعه‌شناس و تاریخ‌نگار) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (واقع در اتوبان کردستان) برگزار می‌شود.همچنین، پیکر ناصر تکمیل همایون صبح روز جمعه (۲۷ آبان) از عالی‌قاپو در قزوین تشییع و در کنار مزار مادرش به خاک سپرده خواهد شد.

ناصر تکمیل‌همایون درگذشت + خاکسپاری در روز جمعه

تکمیل‌همایون زاده ۲۵ آبان ۱۳۱۵ در قزوین بود،او دورۀ کارشناسی فلسفه و علوم تربیتی و کارشناسی‌ارشد علوم اجتماعی را در دانشگاه تهران گذراند و دورۀ دکترای تاریخ و دکترای جامعه‌شناسی را در دانشگاه پاریس به پایان برد. در سال‌های پر فراز و نشیب زندگی، علاوه بر اخذ مدرک دکتری تاریخ و جامعه‌شناسی در فرانسه، همواره به عنوان یک کنش‌گر ملی و مدنی ابتدا در فرانسه و سپس در تهران فعالیت‌های سیاسی خود را پی‌گرفت. وی از دهه ۷۰ به عنوان استاد تاریخ در پژوهشگاه علوم انسانی مشغول به کار شد و نهایتاً با استاد تمامی بازنشسته شد.

تکمیل همایون از اعضای سازمان جوانان جبهه ملی ایران در سال ۱۳۳۹ بود. او همچنین از اعضای حزب ملت ایران و دوستان و همراهان داریوش فروهر محسوب می‌شد و تا پیش از دستگیر شدن در سال ۱۳۶۰ در این حزب فعالیت داشت. تکمیل همایون در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی از قزوین به عنوان نامزد حزب ملت ایران شرکت کرد، ولی موفق به ورود به مجلس نشد.
روایت می‌شود که ابوالحسن بنی صدر پس از عزل از ریاست جمهوری مدتی را در منزل او بسر برد که باعث دستگیری و زندانی شدن تکمیل همایون شد البته خود تکمیل همایون مسئله استقرار بنی‌صدر در منزلش را تکذیب می‌کند اگرچه اذعان می‌کند که به اختفای وی کمک کرده است. پس از خروج ابوالحسن بنی صدر از ایران، تکمیل همایون به اتهام اختفای او در منزلش توسط دادگاه انقلاب ابتدا به اعدام محکوم شد، اما رئیس وقت دادگاه انقلاب محمدی‌گیلانی با توجه به توصیه‌های صورت گرفته، با تخفیف در حکم او را به حبس ابد محکوم کرد که این حبس پس از طی دو سال زندان در پی عفو رهبری به ۱۰ سال زندان تبدیل شده و دو سال بعد شورای عالی قضایی باقی مانده حکم زندان او را تعلیق کرد و در سال ۱۳۶۴ تکمیل همایون از زندان آزاد شد.

در مراسم بزرگداشت وی که به مناسبت ۸۰ سالگی ایشان برگزار شد(1395) ، ده‌ها چهره دانشگاهی، ملی و مذهبی از تلاش‌های علمی، فرهنگی و مدنی از او تقدیر کردند. او در ماه‌های اخیر که بیماری‌اش شدت یافته بود اصرار داشت که در ایران باشد تا در وطن جان دهد و در خاک وطن آرام گیرد. 

ناصر تکمیل‌همایون درگذشت + خاکسپاری در روز جمعه

از جمله آثار او می‌توان به «تاریخ ایران در یک نگاه»، «آموزش و پرورش در ایران»، «آبسکون، یا، جزیره آشوراده»، «سلطانیه»، «دانشگاه گندی‌شاپور»، «تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران: از آغاز تا دارالخلافه ناصری» «مشروطه‌خواهی ایرانیان (مجموعه مقالات)» و «جاده ابریشم» اشاره کرد.

*** تاریخ ایران در یک نگاه، ناصر تکمیل همایون، ناشر: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، ۱۳۹۰
*** آموزش و پرورش در ایران، ناصر تکمیل همایون، ناشر: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، ۱۳۸۵
*** تهران، ناصر تکمیل همایون، ناشر: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، ۱۳۸۵
*** دانشگاه گندی‌شاپور، ناصر تکمیل همایون، ناشر: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، ۱۳۸۴
*** سلطانیه، ناصر تکمیل همایون، ناشر: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، ۱۳۸۷
*** تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران: از آغاز تا دارالخلافه ناصری، ناصر تکمیل همایون، ناشر: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، ۱۳۸۵
*** مسائل و چشم‌انداز‌های فرهنگ (مجموعه مقالات)، گروه مؤلفان، ناشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۸۶
*** گستره فرهنگی و مرز‌های تاریخی ایران زمین، ناصر تکمیل همایون، ناشر: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، ۱۳۸۱
*** خوارزم، منصور کیایی، ناصر تکمیل همایون، ناشر: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، ۱۳۸۳
*** خلیج فارس، ناصر تکمیل همایون، ناشر: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، ۱۳۸۳
*** انقلاب مشروطیت، پیمان متین، ناصر تکمیل همایون، ناشر: امیرکبیر - ۱۳۸۳
*** سرگذشت دریای مازندران، ناصر تکمیل همایون، ناشر: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، ۱۳۸۱
*** مشروطه‌خواهی ایرانیان (مجموعه مقالات)، ناصر تکمیل همایون (به اهتمام)، ناشر: باز، ۱۳۸۴
*** دشتی به وسعت تاریخ: نگاهی جامع به نظرآباد، حسین عسگری، ناصر تکمیل همایون (مقدمه)، یوسف مجیدزاده (مقدمه)، ناشر: شهید سعید محبی، ۱۳۸۷
*** جاده ابریشم، ناصر تکمیل همایون، ناشر: دفتر پژوهش‌های فرهنگی
*** آبسکون یا جزیره آشوراده، ناصر تکمیل همایون، ناشر: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، ۱۳۸۱
*** مرز‌های ایران در دوره معاصر، ناصر تکمیل همایون، ناشر: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، ۱۳۸۱
*** تاریخ اجتماعی و فرهنگی، تهران: دارالخلافه ناصری، ناصر تکمیل همایون، ناشر: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، ۱۳۸۱

از این جامعه‌شناس و تاریخ‌نگار اخیراً اثری با عنوان «مصدق در دورۀ قاجار» منتشر شد. تکمیل‌همایون اثرِ دیگری به نام «ایران جان» از (انتشارات نگارستان اندیشه) را در آستانۀ رونمایی داشت. این اثر با مضمون «هویت ملی» به نگارش درآمد.

موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پیامی درگذشت ناصر تکمیل همایون، استاد پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه را تسلیت گفت.متن پیام رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی چنین است:

«إِنَّا لِلَّهِ وَ إنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

درگذشت دکتر ناصر تکمیل همایون، استاد پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه را به خانواده، دوستان، دانشجویان آن مرحوم و به‌ویژه همکاران ایشان در پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه تسلیت عرض می‌کنم. از درگاه خداوند متعال برای روح آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر در این مصیبت را مسألت دارم».

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: درگذشت ناصر تکمیل همایون ، درگذشت دکتر ناصر تکمیل همایون ، سوابق ناصر تکمیل همایون ، آثار ناصر تکمیل همایون ، علت درگذشت ناصر تکمیل همایون ، حکم اعدام برای ناصر تکمیل همایون ، مخفی شدن بنی صدر در منزل ناصر تکمیل همایون ، رزومه ناصر تکمیل همایون ، سوابق مدیریتی و سیاسی ناصر تکمیل همایون ، ناصر تکمیل همایون و داریوش فروهر ، کتاب های ناصر تکمیل همایون ، منظومه فکری ناصر تکمیل همایون ، گرایشات سیاسی ناصر تکمیل همایون ، بزرگداشت ناصر تکمیل همایون ، مراسم بدرقه و نکوداشت ناصر تکمیل همایون در پژوهشکده علوم انسانی ، خاکسپاری ناصر تکمیل همایون در عالی قاپوی قزوین ، مراسم وداع با ناصر تکمیل همایون ، کنش‌گر ملی و مدنی ، تاریخ ایران در یک نگاه ، آموزش و پرورش در ایران ، آبسکون یا جزیره آشوراده ، تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران از آغاز تا دارالخلافه ناصری ، مشروطه‌خواهی ایرانیان ، مصدق در دوره قاجار ، ایران جان ، انتشارات نگارستان اندیشه ، وداع با ناصر تکمیل همایون ، سبک فکری ناصر تکمیل همایون ، نوع نگاه ناصر تکمیل همایون به توسعه ، توسعه تاریخی یا تاریخ توسعه ، پیام تسلیت رئیس پژوهشگاه علوم انسانی به‌مناسبت درگذشت ناصر تکمیل همایون ، روایت ناصر تکمیل همایون از ماجرای اختفای بنی‌صدر ، حسین اخوان طباطبایی ، خانه خواهر بنی‌صدر در پل رومی ، بهرام افضلی فرمانده وقت نیروی دریایی ، اعدام بهرام افضلی فرمانده وقت نیروی دریایی ، ماجرای تحویل بنی صدر به مجاهدین برای حفظ جان بنی صدر ، ماجرای حضور بنی صدر در بین مجاهدین برای در اختیار داشتن خانه تیمی ، روایت های ناصر تکمیل همایون از اختفای بنی صدر ، میرلوحی یا همان نواب صفوی ، مصطفی انتظاریون ، کتاب غائله ۱۴ اسفند ، محمد ملکی علینقی منزوی و مسعود حجازی ، موسی نجفی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، پیام تسلیت موسی نجفی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین