پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۸۰۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
حامد آبزن رئیس گروه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر اظهار داشت: در بحث پتانسیل‌های گردشگری استان بوشهر باید بدون تعارف بگوییم که وجه تمایز ما با سایر استان‌های کشور دریا است. در چهل و اندی سال پیش تا به امروز بیشترین استفاده ما بوشهری‌ها از دریا به‌عنوان محل ارزاق آن هم از صیادی بوده است. یعنی فقط ماهی گرفته‌ایم و خورده‌ایم.وی تاکید کرد: شعار قطب گردشگری دریایی شعاری است هم راستا با استان بوشهر که باید همه مسئولان بدون موازی کاری و با یک کار بین سازمانی به این موضوع اهتمام ویژه داشته و به سمت شعار پیش رویم.

شعار سال: شنا، سوار شدن بر جت اسکی، قایق سواری، فلای بورد، ماهیگیری در آب‌های کم عمق، تماشای غروب آفتاب و آفتاب گرفتن در ساحل ماسه‌ای تنها بخشی از ظرفیت ساحل‌های استان بوشهر هستند که در قالب گردشگری می‌توانند سالانه درآمد‌های بسیاری برای این استان داشته باشند.

رونق و شکوفایی گردشگری دریایی البته از اولویت‌های دولت و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز هستند به‌طوری که در سند تحول دولت هم در دو بخش به موضوع تحول دریامحور و تحول گردشگری دریایی اشاره شده است، اما توسعه همکاری مستمر دو بخش خصوصی و دولتی را می‌طلبد.

کارشناسان معتقدند که در برنامه‌های توسعه، به دریا رسیدیم، اما ایست و عقب‌گرد داشته‌ایم و هیچ کار درخشانی در دریا انجام ندادیم، فعالیت‌ها کج دار و مریز در خشکی متمرکز شده است و برای سواحل و دریا یا برنامه‌ای نداشته‌ایم یا به مرحله اجرا نرسیده‌اند؛ به طوری که اندک گردشگران خارجی، ایران را با آثار باستانی و تاریخی آن می‌شناسند و از زیبایی‌های خفته در خلیج فارس اطلاعی ندارند.  

بی انصافی است که اقدامات گردشگری دریایی در دو جزیره کیش و قشم و تاحدودی هرمزگان را نادیده بگیریم، اما به‌یقین این ظرفیت در استان بوشهر با طولانی‌ترین مرز دریایی با خلیج فارس در پیچ‌وخم وعده و وعید‌ها غرق گشته و اراده‌ی برای کشتی به گل نشسته این حوزه وجود ندارد.

رئیس گروه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر اظهار کرد: گردشگری مقوله‌ای است که امروزه تعاریف بیشماری برای همه به‌وجود آورده است، اما اگر بخواهیم تعریفی ساده داشته باشیم باید بگوییم "هر گونه مسافرت بین یک روز تا یک سال که از محل زندگی خود به مکانی دیگر برای گذران اوقات فراغت رفته باشیم". هر چند اکنون سازمان جهانی اهداف مسافرت‌های کاری و کسب درآمد را جز تعریف گردشگری نمی‌داند، اما شاید اگر با نگاهی مغرضانه به آن داشته باشیم همین موضوع را نیز به‌عنوان گردشگر و گردشگری ببینیم.

حامد آبزن اضافه کرد: در تعریف گردشگری دریایی ابعاد به سمت سوی فعالیت‌های تفریحی می‌رود که یک بخش از هرم گردشگری را دریا تشکیل می‌دهند. یا به نوعی دریا نقش مهمی در گذراندن مدت زمانی است که یک گردشگر وقت خود را صرف آن می‌کند.

 قطب گردشگری دریایی برای بوشهر یک شعار است
وی تصریح کرد: در بحث پتانسیل‌های گردشگری استان بوشهر باید بدون تعارف بگوییم که وجه تمایز ما با سایر استان‌های کشور دریا است. شاید به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید و بگویند نخلستان و کوهستان و... هم هست و نبایدبگوییم دریا دریا دریا، اما آمار‌ها نشان می‌دهند که در پیک سفر بیشترین تردد‌های در شهر‌ها و روستا‌های ساحلی بوده و این نشان می‌دهد که مردم سفر خود به استان بوشهر را بیشتر با جنبه استفاده از فضا‌های ساحل و دریا برنامه ریزی می‌کنند.  

رئیس گروه گردشگری استان بوشهر یادآور شد: در چهل و اندی سال پیش تا به امروز بیشترین استفاده ما بوشهری‌ها از دریا به‌عنوان محل ارزاق آن هم از صیادی بوده است. یعنی فقط ماهی گرفته‌ایم و خورده‌ایم. نگاهی به کشور‌های توسعه یافته نشان می‌دهد که این کشور‌ها با هزینه‌های کمتری به تولید ماهی پرورشی پرداخته، آن را جایگزین این صنعت کرده و از دریا استفاده‌های دیگری را مورد بهره برداری قرار داده‌اند، اما تا کنون در ایران این موضوع به‌صورت لاکپشتی پیش رفته است که می‌تواند گفت بخش اعظم علت آن سرمایه‌گذاران هستند که دانش کافی و لازم را ندارند و بخشی از آن نیز قوانینی است که گا‌ها دست و پا گیر هستند و یا تحریم‌هایی که اجازه استفاده از تکنولوژی را محدود کرده‌اند.  

آبزن ادامه داد: استان بوشهر هم از این موضوع مستثنی نیست، اما اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در حال شکل گیری است و با توسعه صنعت گردشگری که یک صنعت نوپا در کشور است، گردشگری دریایی نیز با همین نوپا بودن در استان بوشهر شکل و شمایل دیگری یافته و سرمایه گذاری در برخی از شهر‌ها شکل گفته است. امیدواریم که به سرانجام برسد تا بتوانیم با قدرت خوبی این مسیر را پیش بگیریم.

وی بیان کرد: قطب گردشگری دریایی برای بوشهر یک شعار است و باید برای تحقق آن تلاش کرد. همیشه همینطور بوده و اول باید شعار را تعیین کنیم و پس از آن برنامه‌ریزی کنیم. البته این نظر شخصی من است که با توجه به پتانسیل‌ها شعارهایمان را آماده کنیم، اما اینکه شعاری دهیم و به‌قول امروزی‌ها پوچ و توخالی باشد قابل پذیرش جامعه نیست.  

رئیس گروه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر تاکید کرد: شعار قطب گردشگری دریایی شعاری است هم راستا با استان بوشهر که باید همه مسئولان بدون موازی کاری و با یک کار بین سازمانی به این موضوع اهتمام ویژه داشته و به سمت شعار پیش رویم.

آبزن گفت: بحث آب و هوا در داشتن گردشگر آن هم در ایران بسیار تاثیر دارد، زیرا هزینه‌های جاری در فصول گرم سال گا‌ها بیشتر می‌شود و این موضوع را نمی‌شود انکار کرد، اما مطمعنا با توسعه صنعت گردشگری آن هم در بخش گردشگری دریایی می‌توانیم تا حدودی برای فصول گرم سال هم گردشگران خاصی داشته باشیم.

وی در خصوص لنج‌های سنتی و گورستان لنج‌ها اظهار کرد: این لنج‌ها بخشی از تفریحاتی است که در سواحل واقع شده‌اند و این موضوع به‌عنوان یک جاذبه گردشگری می‌تواند تاثیر به‌سزایی در جذب گردشگر داشته باشد؛ آن‌چه گردشگر را جذب می‌کند در کنار این اماکن، داستان‌های آن است. داستان‌هایی که گورستان لنج‌ها وجود دارد.

۸۰ درصد از گردشگران از ظرفیت‌های دریایی استفاده می‌کنند

رئیس گروه گردشگری استان بوشهر تصریح کرد: سالانه به‌طور میانگین ۸۰ درصد از گردشگران این استان از ظرفیت‌های ایجاد شده موقت در حوزه گردشگری دریایی استفاده می‌کنند. البته باید بگویم که این ظرفیت فقط گشت دریایی نیست، به‌طور مثال رستوران‌های ساحلی، وسایل بازی ساحلی، ورزش‌ها و تفریحات ساحلی، تور‌های گردشگری دریایی و تجربه‌ای و حتی مسابقات مجسمه‌های شنی و ماهیگیری و امثال آن جز گردشگری دریایی محسوب می‌شود. با این اوصاف اغلب گردشگران از ظرفیت رستوران‌های ساحلی ما بهره‌مند می‌شوند و این یعنی اغلب از این ظرفیت استفاده می‌شود.

آبزن عنوان کرد: گردشگری دریایی همانگونه که گفتم اغلب فعالیت‌هایی که در سواحل و دریا برای تفریح و گذران اوقات فراغت انجام می‌شود تعریف شده است. فاصله زیادی داریم که بگوییم در استان بوشهر به نقطه‌ای رسیده‌ایم که رضایت داشته باشیم، اما در بیشتر شهر‌های ساحلی سرمایه‌گذاری در بخش دریایی تا حدودی در حال شکل گیری است و می‌توان به آینده امیدوار بود، چون این بخش از توسعه گردشگری تا کنون بکر مانده و می‌تواند لقمه خوشمزه‌ای برای سرمایه گذار باشد، اما اگر برنامه ریزی مدون و خوبی در این زمینه نداشته باشیم و یا مسیر توسعه را بدون در نظر گرفتن ضوابط و استاندارد‌ها پیش نبریم به یقین به مشکلات متعددی خواهیم خورد.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری دیدبان ایران، تاریخ انتشار:۲۸ آبان ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۴۳۶۶۸، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین