پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۰۷۷
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره جلسه غیرعلنی صبح امروز مجلس و دولت ارائه کرد. سیدنظام الدین موسوی در جمع خبرنگاران با اشاره به نشست مشترک امروز مجلس و دولت گفت: در ادامه جلسات مشترکی که بین مسئولان قوای کشور برگزار می‌شود، امروز مجلس میزبان مسئولان عالی قوه مجریه و اعضای دولت بود.

شعار سال: سیدنظام الدین موسوی در جمع خبرنگاران با اشاره به نشست مشترک امروز مجلس و دولت گفت: در ادامه جلسات مشترکی که بین مسئولان قوای کشور برگزار می‌شود، امروز مجلس میزبان مسئولان عالی قوه مجریه و اعضای دولت بود.

وی متذکر شد: از ابتدای شکل گیری مجلس یازدهم ما همه تلاش خود را انجام دادیم تا سطح تعامل با دیگر قوا افزایش پیدا کند. خوشبختانه دولت سیزدهم هم اهتمام ویژه‌ای به برگزاری جلسات مشترک با مجلس دارد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: علاوه بر جلسات متعددی که بین رؤسای قوا، بین کمیسیون‌ها و وزرا و بین اعضای هیئت رئیسه مجلس و هیئت دولت برگزار می‌شود، در صحن مجلس نیز همه اهتمام ما به این است که جلسات مشترک بین دولت و مجلس برگزار شود.

موسوی ادامه داد: امروز هم به مناسبت هفته مجلس، رئیس جمهور و اعضای کابینه به مجلس آمدند و مباحث مختلفی به ویژه درباره مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مطرح شد. همچنین برخی از موارد و موضوعات در جلسات گذشته مورد تاکید قرار گرفته بود که باید پیگیری می‌شد که در این جلسه به آن مسائل نیز پرداختیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: علاوه بر رؤسای قوه مقننه و قوه مجریه که مباحث مبسوطی را مطرح کردند، از طرف دولت، وزرای اطلاعات، صمت، بهداشت و درمان، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اجرایی رئیس جمهور گزارش‌هایی درباره مسائل مختلف کشور مطرح کردند.

موسوی اظهار داشت: دولتمردان توضیحاتی درباره وضعیت اقتصادی کشور، تلاش‌های دولت برای رفع کمبود دارو، وضعیت شاخص‌های اقتصادی، بازرگانی و صنعت و همچنین گزارشی درباره سفر‌های استانی به نمایندگان مجلس ارائه دادند.

مجلس و دولت خادمان مردم هستند

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این جلسه درباره آخرین وضعیت برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه سال آینده بحث و تبادل نظر شد، گفت: رئیس جمهور هم در سخنان خود در وهله اول تاکید کرد که هم مجلس و هم دولت خادمان مردم هستند و باید برای رفع مشکلات مردم به ویژه در حوزه اقتصادی و معیشتی تلاش کنند.

موسوی بیان کرد: رئیس جمهور علاوه بر اینکه بر افزایش تعاملات بین مجلس و دولت تاکید کرد، به بازخوانی مواردی از لایحه بودجه سال گذشته پرداخت و تاکید کرد که نمایندگان مجلس در بودجه آینده بر تمرکززدایی و عدالت محوری توجه کنند و در برنامه هفتم توسعه نیز به سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: از طرف مجلس هم علاوه بر رئیس مجلس شورای اسلامی، رؤسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه و فرهنگی و همچنین ۶ نفر از نمایندگان به تشریح دیدگاه‌های خود پرداختند. نمایندگان مجلس به واسطه ارتباطات مستقیمی که با مردم دارند، موضوعات مختلفی را مطرح کردند که بخش عمده آن درباره مسائل معیشتی و اقتصادی مردم بود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمایندگان بر ضرورت پیگیری مصوبات سفر‌های استانی دولت، ضرورت رفع تنش آبی در برخی از استان‌ها، لزوم پرداخت بودجه‌های عمرانی و استانی، به کارگیری مدیران کاردان و متعهد و مبارزه با فساد در بخش‌هایی که ممکن است مفسده وجود داشته باشد، تاکید کردند.

سطح روابط مجلس و دولت باید افزایش یابد

وی گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بر افزایش تعامل بین دولت و مجلس تاکید کرد و تحلیلی از شرایط داخلی و خارجی و شرایط موجود جامعه ارائه کرد. وی نقاط ضعف و قوت وضعیت موجود کشور را برشمرد و تاکید کرد که باید برای حل این مسائل فکر کنیم و از طریق افزایش سطح کارآمدی و بالا بردن سطح روابط مجلس و دولت مشکلات کشور را حل و فصل کنیم.

موسوی ادامه داد: قالیباف در این جلسه بر لزوم توجه به مساله محوری در برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه تاکید کرد و گفت ما باید به سمت حل مسائل کشور برویم و حتماً این مساله محوری باید در برنامه هفتم توسعه لحاظ شود.

باید به مطالبات واقعی مردم توجه شود

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: درباره مسائل روز و اعتراضات و اغتشاشاتی که در این مدت شاهد بودیم، مطالبی مطرح شد و نمایندگان مجلس و دولتمردان تاکید کردند که بهترین راه مقابله با این اغتشاشات و بهترین راه رسیدن به ثبات کشور، توجه به مطالبات واقعی مردم به ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت است.

وی بیان کرد: هم دولتمردان و هم نمایندگان مجلس تاکید کردند مردم همیشه همراه با انقلاب هستند و به خوبی به توطئه‌های دشمن واقفند. همه ما می‌دانیم که دشمن یک جنگ ترکیبی گسترده علیه ایران راه انداخته است. در جلسه مشترک دولت و مجلس تاکید شد که همراهی مردم به این معنا نیست که هیچ گونه اعتراضی به عملکرد‌ها وجود ندارد و مردم ضمن اینکه معتقد به نظام هستند گلایه‌ها و اعتراضاتی هم دارند که طبیعتاً همه ما باید برای رفع این مشکلات تلاش کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق مباحث مطروحه در جلسه مجلس و دولت باید گفت به رغم تحریم‌ها و سنگ اندازی‌های دشمن که در یک سال گذشته تشدید شده است، اما شاخص‌ها رو به رشد است و برآورد‌ها حاکی از آن است که شاخص‌های اقتصادی کشور به ویژه در سال آینده رو به رشد خواهد رفت و راهکار‌های خوبی برای خنثی سازی تحریم‌ها در نظر گرفته شده است.

موسوی ادامه داد: تاکید دولت و مجلس در این جلسه آن بود که لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ باید به نحوی تنظیم و تصویب شود که شاهد عدالت در پرداخت‌ها باشیم. برنامه هفتم توسعه نیز محصول مشترک دولت و مجلس خواهد بود و قرار بر این شد که بعد از تدوین بودجه، بلافاصله برنامه هفتم توسعه که آن هم در حال تدوین است، به مجلس ارائه شود و حتماً برنامه هفتم توسعه مسئله محور خواهد بود.

برنامه‌های توسعه شعاری بوده است

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات عمده که ما در برنامه‌های پنج ساله داشتیم، این بوده که بعضاً برنامه‌ها شعاری و بدون توجه به مسئله محوری بوده و بر اساس گزارش‌های دستگاه‌های نظارتی، برنامه‌های پنج ساله گذشته نهایتاً بین ۳۰ تا ۴۰ درصد محقق شده که شایسته نیست.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در این جلسه این مسئله مورد تاکید قرار گرفت که در تدوین برنامه هفتم توسعه باید مسئله محوری لحاظ شود. میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم گفت که ما به نحوی برنامه هفتم توسعه را تدوین خواهیم کرد که محقق شود و نگاه ما تحقق صد درصدی برنامه هفتم توسعه است و در بدبینانه‌ترین حالت ۷۰ تا ۸۰ درصد آن محقق خواهد شد.

موسوی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه دولت چه زمانی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را به مجلس ارائه می‌دهد. گفت: از لحاظ قانونی دولت باید تا ۱۵ آذر ماه لایحه بودجه را به مجلس ارائه دهد و بنده فکر می‌کنم که دولت در همین حدود و بازه زمانی، لایحه بودجه سال آینده را به مجلس ارائه دهد.

موسوی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا مجلس نامه معرفی گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت راه و شهرسازی را دریافت کرده است، اظهار داشت: در جلسه مشترک مجلس و دولت درباره وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی حرفی زده نشد، اما روز گذشته سخنگوی دولت اعلام کرد که مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهد شد. باید نامه به طور رسمی به مجلس ارائه شود و به محض آنکه پروسه خود را طی کند، اعلام وصول خواهد شد و ممکن حتی امروز هم نامه معرفی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صحن مجلس اعلام وصول شود.

هفته آینده جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی برگزار می‌شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره زمان برگزاری جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: طبق قانون پس از اعلام وصول نامه معرفی وزیر پیشنهادی، ۱۰ روز فرصت است تا جلسه رأی اعتماد برگزار شود و بر این اساس احتمالاً هفته آینده جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی برگزار خواهد شد.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره تاکید رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه ابتدا باید لایحه برنامه هفتم و سپس لایحه بودجه به مجلس ارائه شود، گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون این موضوع را مطرح کرد چرا که طبیعتاً باید قانون برنامه وجود داشته باشد و بر اساس آن لایحه بودجه ارائه شود.

وی تاکید کرد: البته اگر شرایط دولت به گونه‌ای باشد که بخواهد با مقداری تأخیر برنامه ۵ ساله را بنویسد و به مجلس ارائه دهد، باید مجوز‌هایی را کسب کند تا بتواند بعداً برنامه را با مجلس ارائه دهد. رئیس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه گفت که برنامه هفتم توسعه در حال تدوین است.

موسوی خاطرنشان کرد:، اما به هر صورت و مطابق با قانون اگر دولت بخواهد برنامه هفتم توسعه را با تأخیر به مجلس ارائه دهد، باید مجوز عالی بگیرد و ممکن است مجلس شورای اسلامی هم طبق آن مجوز عمل کند.

روایت نماینده کرج از نشست مشترک دولت و مجلس/ جلسه هم انتقادی بود هم حمایتی/ گلایه دولت در بحث «فشار برای انتصابات» بی‌جا نیست

نماینده کرج گفت: نشست مشترک امروز دولت و مجلس در مجموع جلسه خوبی بود، جلسه هم انتقادی و هم حمایتی بود یعنی بعضی از نمایندگان انتقاداتی را مطرح کردند و بعضی از نماینده‌ها از دولت حمایت کردند و از سوی دیگر گلایه‌هایی از جانب وزرا و ریاست جمهوری هم مطرح شد.

علیرضا عباسی نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی درباره نشست مشترک امروز دولت و مجلس گفت: جلسه غیرعلنی امروز در راستای تعامل بیشتر میان مجلس و دولت برگزار شد. در این جلسه تعدادی از نمایندگان دغدغه‌هایی در مسائل مختلف داشتند که عمدتا در حوزه مسائل معیشتی بود که معضلات و مشکلاتی وجود دارد و گفته شد باید همه کمک کنیم تا این مسائل و مشکلات حل شود. همچنین از جانب دولت بعضی از وزرا و معاونان صحبت‌هایی داشتند.  

وی ادامه داد: در مجموع جلسه خوبی بود، جلسه هم انتقادی و هم حمایتی بود یعنی بعضی از نمایندگان انتقاداتی را مطرح کردند و بعضی از نماینده‌ها از دولت حمایت کردند و از سوی دیگر گلایه‌هایی از جانب وزرا و ریاست جمهوری هم مطرح شد.

نماینده مردم کرج در ادامه عنوان کرد: اینکه اشاره کردید که «گلایه نسبت به پافشاری در انتصابات شده است»، بالاخره حضرت آقا هم فرمایشی داشتند در رابطه با اینکه نمایندگان در انتصاب‌ها ورود نداشته باشند، اما از آن طرف دولت هم از مشورت نمایندگان استفاده کند. البته این موضوعات در تمام جلسات مطرح می‌شود که بالاخره نمایندگان در حوزه انتخابیه‌شان ممکن است افراد را بهتر بشناسند، ولی تحمیلی از سمت نمایندگان نباید وجود داشته باشد. یک توصیه هم از جانب آقای رئیس جمهور بود که نمایندگان پیشنهاد بدهند، اما روی پیشنهاد خود اصرار نکنند که خب از ابتدا هم همین بوده یعنی قرار نیست که تحمیلی به دولت انجام شود.

وی افزود: من به شخصه نفس این جلسات و برگزاری این جلسات را مثبت می‌دانم اینکه تعامل و هم افزایی در دستگاه اجرایی و نظارتی باشد به پیشرفت امورات کشور کمک می‌کند.

عباسی در پاسخ به این سوال که «علیرغم حمایت‌های مجلس، شما چنین گلایه‌ای را به حق می‌دانید؟»، گفت: ببینید چنین مواردی ممکن است به صورت موردی وجود داشته باشد، یعنی برای مثال من نوعی در حوزه انتصابات اصرار داشته باشم، اما در همین حد هم نباید باشد. کار نماینده باید در حد پیشنهاد باشد. در حالیکه برخی موارد بود که این اتفاق رقم خورده و اصرار وجود داشته است؛ اما اصرار درست نیست، چون ما ناظر هستیم اگر ما اصرار کنیم فردی در جایگاهی قرار بگیرد بعد نمی‌توانیم نظارتی روی آن فرد داشته باشیم در حالیکه اگر ما پیشنهاد کرده باشیم دولت خودش بررسی کند و تصمیم بگیرد در صورت انتصاب هم قادر خواهیم بود که بعد نظارتی‌مان را اعمال کنیم.

وی عنوان کرد: من این گلایه را بی‌جا نمی‌دانم، نباید ناراحت هم بشویم از اینکه یک جایی یک انتقادی صورت می‌گیرد، اما اگر بحث نظارتی و اختیارتی که در وظایف و اختیارات نمایندگان وجود دارد هم یک جایی مورد استفاده قرار گیرد، دولت نباید ناراحت شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مشرق نیوز، تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۴۴۲۵۱۶، www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
برچسب ها: برنامه‌های توسعه شعاری بوده ، روابط مجلس و دولت ، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ، سیدنظام الدین موسوی ، جلسه مشترک مسئولان قوای کشور ، جلسه غیرعلنی دولت و مجلس ، گزارش جلسه غیرعلنی دولت و مجلس ، جلسات مشترک بین دولت و مجلس ، هفته مجلس ، حضور رئیسی و اعضای کابینه در مجلس ، جلسه مشترک دولت و مجلس به مناسبت هفته مجلس ، گزارش وضعیت اقتصادی کشور ، گزارش تلاش‌های دولت برای رفع کمبود دارو ، وضعیت شاخص‌های اقتصادی ، گزارش بازرگانی و صنعت ، گزارش سفرهای استانی رئیسی به مجلس ، آخرین وضعیت برنامه هفتم توسعه ، گزارش لایحه بودجه سال 1402 ، افزایش تعاملات بین مجلس و دولت ، گزارش وزیر صمت به مجلس ، گزارش وزیر اطلاعات به مجلس ، گزارش وزیر بهداشت به مجلس ، گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه ، گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه به مجلس ، مساله محوری در برنامه هفتم توسعه ، نامه معرفی گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت راه و شهرسازی ، رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین